ISS Danmark og Røde Kors afholdte jobmesse for ukrainske flygtninge

Ca. 40 ukrainske flygtninge, der siden marts og april har boet i centeret ved Roskilde, har i denne uge fået en stor mulighed for at komme tættere på det danske arbejdsmarked.

Fælles for de fremmødte er, at de alle er flygtet fra krigen i Ukraine, og at de alle venter på at få en opholdstilladelse og blive visiteret ud til de kommuner, hvor de skal bo.

På jobmessen fik de en grundig introduktion til ISS Danmark. De fik også lejlighed til at tale med jobkonsulenter og andre medarbejdere fra ISS Danmark om deres kvalifikationer, og om hvilke jobmuligheder, de har i servicevirksomheden.

”De ukrainske flygtninge kommer med erfaringer og kompetencer og en lyst til at arbejde, som danske virksomheder kan have stor glæde af. De var meget spørgelystne og nysgerrige i mødet med ISS Danmark.  Vi håber, at det kan føre til praktikpladser og måske snart job for dem, når de har fået deres opholdstilladelse og er flyttet ud til en kommune,” siger Marie Larsen fra Røde Kors, der til dagligt er funktionsleder for undervisning og aktivering i Røde Kors’ asylafdeling.

Hos Christina May, head of Talent & Development i ISS Danmark, er håbet naturligvis også, at jobmessen kan resultere i arbejde til en eller flere af de fremmødte.

”Vi tror på, at den bedste måde at blive integreret i det danske samfund på, er ved at være en del af en arbejdsplads og det kollegiale fællesskab, som det giver. Derfor er vi også rigtigt glade for at komme ud til Center Skalstrup og præsentere ISS for de mange interesserede. Samtidig håber vi naturligvis på at finde nogle nye, dygtige medarbejdere,” siger Christina May og fortsætter:

”Vi oplevede en stor spørgelyst og interesse for os som virksomhed og de jobmuligheder, vi præsenterede.  Det er virkelig dejligt og livsbekræftende at opleve så stor en motivation for at komme i arbejde og gøre en forskel og blive integreret i det danske samfund.”

ISS Danmark er allerede i kontakt med flere af de ukrainske flygtninge, der deltog i jobmessen.

Røde Kors i Danmark:
Røde Kors er til stede over hele landet, og hver dag bringer vi håb i tusindvis af menneskers liv. Omkring 35.000 frivillige i vores 204 lokale Røde Kors afdelinger afhjælper social nød og gør en medmenneskelig forskel med udgangspunkt i lokale behov og det enkelte menneskes livssituation.

Fakta om ISS Danmark:
ISS Danmark er Danmarks førende udbyder af facility services. Der er 6500 medarbejdere i den danske del af ISS-koncernen, der er eksperter inden for cleaning, food services, technical services og workplace. ISS Danmark leverer serviceydelser til nogle af Danmarks største virksomheder. På globalt plan har ISS A/S over 350.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 71 mia. kr. ISS A/S opererer i over 30 lande i Asien, Europa og Nordamerika og har over 40.000 kunder.

Kontakt
Daniel Kirchhoff, kommunikationschef i ISS Danmark, daniel.kirchhoff@dk.issworld.com, tlf: 22472860