Ishøj Kommune indgår aftale med Tryghedscentralen om nyt nødkaldssystem

Ishøj Kommune har i mange år selv stået for driften og vedligeholdelsen af Hjemmeplejens nødkaldssystem.
Men som med alt andet udvikles og forbedres nødkaldssystemer, og tiden er løbet fra det ”gamle” nødkaldssystem.
Kommunen har derfor været på udkig efter en ekstern leverandør, som kan tilbyde borgerne et tidssvarende nødkaldssystem, der løbende udvikles og optimeres.
”I dag sker der så meget udvikling, som kommunen skal forholde sig til. Og det gælder også for nødkaldssystemer. Som kommune skal vi være eksperter på at levere god service over for borgerne i Hjemmeplejen, men det er ikke vores kerneopgave at drifte et nødkaldssystem. Det er der private leverandører, som er meget bedre til,” forklarer Ishøj-borgmester Ole Bjørstorp.
Flere fordele ved nyt system
Derfor har Social- og Sundhedsudvalget i Ishøj Kommune givet grønt lys til, at kommunen indgår aftale med den private leverandør Tryghedscentralen om at levering af nødkald til kommunens borgere. Og det er der flere fordele ved.
”Tryghedscentralen har en bemandet vagtcentral, som tager imod alle nødkald. Her er der ansat sundhedsfagligt personale, som døgnet rundt tager imod alle kald. Erfaringen viser, at den bemandede vagtcentral kan klare 30-40 procent af alle kald. Dette giver en ikke uvæsentlig aflastning af hjemmeplejen, som kan bruge tiden på at levere pleje og omsorg til de borgere, der har brug det,” siger Merete Amdisen, formand for kommunens Social- og Sundhedsudvalg.
Opkald bliver besvaret straks
Erfaringer fra andre kommuner viser også, at de kald, som Tryghedscentralen sender videre til kommunen, i langt højere grad kanaliseres det rigtige sted hen.
Men vigtigst af alt, så garanterer Tryghedscentralen, at borgernes kald altid bliver besvaret med det samme.
”For mig er det næsten det vigtigste: At borgerne rent faktisk kan komme hurtigt igennem, når de bruger deres nødkald. Ved det tidligere system, kunne der forekomme kø, når flere borgere brugte nødkaldet på samme tid. Man må man antage, at borgere, der benytter deres nødkald, oplever at være i en krise, og det skal der selvfølgelig handles på. Med det samme,” understreger Merete Amdisen.
Tryghedscentralen forventes at kunne levere nødkald til Ishøj Kommune fra midt i september 2020.
Kontakter
Pia Juel Olsen, ældrechef i Ishøj Kommune: pjo@ishoj.dk
Billeder
Information om Ishøj Kommune
Følg pressemeddelelser fra Ishøj Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ishøj Kommune
Fællesskab og kreativitet på Ishøj Kulturskole8.12.2025 11:24:41 CET | Pressemeddelelse
Over 100 elever deltog den 15. november til årets Kulturskoledag, som blev en stor succes med musik, dans, kreativitet og masser af fællesskab
Ny skoleleder på Strandgårdskolen i Ishøj21.11.2025 12:06:47 CET | Pressemeddelelse
Strandgårdskolen i Ishøj får ny skoleleder. Et kendt ansigt. Valget er nemlig faldet på Lea Tøttrup Christiansen, som tidligere har været viceskoleleder på skolen
Prisbelønnet socialt initiativ skaber jobs lokalt27.10.2025 09:26:35 CET | Pressemeddelelse
Hans Majestæt Kongen besøgte i august Code of Care på Bredekærgård i Ishøj i anledning af, at organisationen modtager Kongeparrets Socialpris
Ishøj har fået et nyt seniorråd ved fredsvalg21.10.2025 13:12:03 CEST | Pressemeddelelse
Alle interesserede Ishøj-borgere, der havde meldt sig som kandidat til Ishøj Seniorråd er nu automatisk valgt uden afstemning ved et fredsvalg. Derfor bliver der ikke valg til Ishøj Seniorråd den 18. november
Ishøj Kommune er Østdanmarks bedste idrætskommune21.10.2025 13:05:56 CEST | Pressemeddelelse
DIF kårer i en ny kommuneundersøgelse Ishøj Kommune til Østdanmarks bedste idrætskommune. På landsplan er Ishøj hoppet fra en 28. plads til en 7. plads siden 2021
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

