Især én aldersgruppe er usikre ved boligsalg: Her er gode råd til at undgå splid om skjulte skader

Både køber og sælger kan med fordel lave et stykke grundigt forarbejde for at undgå ubehagelige situationer ved et boligsalg. Det er særligt førstegangskøbere, som er bekymret og derfor aktiverer deres ejerskifteforsikring, viser en ny opgørelse.

Påsken markerer typisk starten på højsæsonen for boligjægere på udkig efter både huse, fritidshuse og sommerhuse.

Den markerer også sæsonstarten for ejerskifteforsikringer hos Topdanmark, der har travlt med at hjælpe bekymrede kunder, som udover nøglen til et nyt hus har fået ubehagelige overraskelser med i købet i form af skjulte skader på alt fra tagkonstruktionen, sætningsskader til ulovlige el- og VVS-installationer.

En ny gennemgang af skadesstatistikken for ejerskifteforsikringer viser, at det især er én bestemt aldersgruppe, de 30-40-årige, som landets næststørste forsikringsselskab kan forvente at få i røret.

Aldersgruppen tegner sig for cirka 35 procent af købet af ejerskifteforsikringer, men de stod samtidig bag 44 procent af alle skadesanmeldelserne i eksempelvis marts 2022.

“Der er ingen tvivl om, at det er førstegangskøbere og -sælgere, som vi oplever, er usikre og derfor efterspørger hjælp i form af en ejerskifteforsikring til at kunne gennemføre et boligsalg med mere ro i maven,” siger Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark.

“Et glohedt boligmarked betyder samtidig, at salget ofte skal gå lynhurtigt, og at det derfor ofte sker uden en ordentlig gennemgang af huset for skavanker og skjulte, men væsentlige skader, som hverken er nævnt i tilstandsrapporten eller el-installationsrapporten. Vi kan tydeligt mærke, at det har forstærket usikkerheden,” siger han.

På trods af et meget lavt udbud blev der i marts 2022 solgt mere end 7.000 boliger, hvilket er et pænt stykke over gennemsnittet i samme periode i årene 2015-2019, viser de seneste tal fra Boligsiden.dk.

"Det kan være fristende at droppe ejerskifteforsikringen, fordi den koster en del, men når først man er ved at købe et hus til flere millioner, så kan det vise sig at være et ærgerligt sted at spare,” siger Carsten Elmose.

“Det er sælger, der skal give køberen et tilbud på en ejerskifteforsikring og tilbyde at betale halvdelen. Køber kan dog sagtens vælge at tegne en anden ejerskifteforsikring end den, sælger tilbyder. Det afgørende er, at forsikringen oprettes inden nøgleoverdragelsen. Og udover en formel aftale i form af ejerskifteforsikringen er der heldigvis også meget, som begge parter selv kan gøre for at undgå en trist situation med en splid om skjulte skader,” siger han.

Topdanmark giver her gode råd til både boligkøbere og sælgere:

Når du køber ny bolig

Når du overtager en bolig, overtager du også den fulde risiko. Brug tjeklisten herunder til at komme sikkert igennem din bolighandel.

• Er tag eller loft utæt?

• Er der fugt på vægge eller i kælderen?

• Er vindueskarmene møre eller gennemtærede af råd?

• Er der revner i murværk eller sokkel?

• Læs tilstandsrapporten og el-installationsrapporten grundigt igennem for skader, skaderisici og ulovlige VVS- og el-installationer i boligen.

• Lad en professionel håndværker og byggesagkyndig gennemgå boligen endnu en gang for at sikre, at boligen ikke har flere skader end dem, der står i tilstandsrapporten og el-installationsrapporten.

• Vær opmærksom på, at tilstandsrapporten ikke omfatter hårde hvidevarer og varmeinstallationer, udendørs svømmebassiner og markiser.

• Vær opmærksom på, at tilstandsrapporten kun er gyldig i seks måneder, mens el-installationsrapporten er gyldig i 12 måneder

Når du sælger din bolig

• Du skal vise køber en højst seks måneder gammel tilstandsrapport og en højst 12 måneder gammel el-installationsrapport.

• Din ejendomsmægler kan, efter aftale med dig, bestille tilstandsrapport og el-installationsrapport gennem et forsikringsselskab, der udbyder ejerskifteforsikringer, fx Topdanmark. Du kan også selv bestille rapporterne.

• Som udgangspunkt er du fritaget for dit 10-årige ansvar for skader på boligen, hvis du har givet køber et tilbud på en ejerskifteforsikring og tilbudt at betale halvdelen.

Du er fortsat ansvarlig for skjulte skader i boligen, når:

Du har handlet svigagtigt eller uagtsomt

Du selv har lavet ulovlige indretninger i boligen

Du selv står som ansvarlig bygmester

Typiske misforståelser om ejerskifteforsikringen

F&P har samlet seks spørgsmål og svar på typiske misforståelser om ejerskifteforsikring for at sikre, at der er fuld transparens og forventningsafstemning mellem forsikringsselskaber og køber/sælgere af en bolig.

Læs dem her.

Og læs mere om selve ejerskifteforsikringen her.

Carsten Elmose, privatdirektør i Topdanmark

Topdanmark er landets næststørste forsikringsselskab og fjerdestørste kommercielle pensionsselskab.

Vi er 2.400 medarbejdere, der hjælper flere end 110.000  erhvervs- og landbrugskunder og over 500.000 privatkunder i hele landet. Det har vi gjort siden 1898, hvor grundstenen til Topdanmark blev lagt.

Kunde får 230.000 kroner mere udbetalt: Topdanmark sænker prisen på bæredygtig pension12.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark går nu forrest i branchen og sænker prisen på selskabets Formålspension, der har ekstra vægt på ansvarlige og bæredygtige investeringer. I praksis sker det ved, at Topdanmark nedsætter ÅOP’en fra før op til 0,97 procent til op til 0,82 procent for pensionsproduktet. Nøgletallet, som står for årlige omkostninger i procent, viser den pris, som kunder betaler for at få administreret og investeret deres midler. Det bruges typisk til at sammenligne produkter og priser på tværs af selskaber, og det angiver årlige omkostninger som en procentsats af størrelsen på den samlede opsparing. Umiddelbart lyder en reducering på 0,15 procentpoint måske ikke af meget, men en kunde der har valgt “Formålspension Grøn omstilling”, og som har den mest udbredte investerings- og risikoprofil, sparer nu over 230.000 kroner*. Det er penge, som i stedet kan udbetales. ”Set over et helt pensionsforløb, fra kunden starter sin indbetaling til at pengene senere udbetales i en årrække, er det rigtig, rigti