Intervare afventer afgørelse i Københavns Kommunes Borgerrepræsentation
På et møde i kommunens socialudvalg onsdag aften blev sagen sendt videre til København Kommunes Borgerrepræsentation.
"Vi tilbød i sidste uge at lægge vores distribution i København om, så det i fremtiden bliver nogle større transportvirksomheder, som skal stå for udbringningen af varer. Disse transportvirksomheder vil så have ansatte chauffører, der vil være omfattet af arbejdsklausulen, som kan forestå udbringningen af dagligvarerne til Københavns Kommunes ældre og udsatte. Vores tilbud til Københavns Kommune skal på ingen måder ses som en anerkendelse af Københavns Kommunes synspunkt om, at vi har overtrådt arbejdsklausulen, hvilket vi klart fastholder, at vi ikke har, men mere som udtryk for, at vi gerne vil skabe tryghed for de flere tusinde borgere, vi hjælper med indkøb hver uge," siger Mikkel Pilemand, der er kommerciel direktør i Intervare.
Intervare overholder arbejdsklausulen i Københavns Kommune
Københavns Kommune har en arbejdsklausul, der alene omhandler medarbejdere ansat hos Intervare og medarbejdere ansat hos Intervares underleverandører. Københavns Kommune har efter en meget grundig kontrol af arbejdsforholdene i Intervares varehus, hvor der arbejder over 1400 medarbejdere, konstateret at Intervare levede fuldt ud op til arbejdsklausulen.
"Vi har i mere end 15 år haft overenskomst for alle vores medarbejdere i varehuset. Samtidig har vi gennem mange år haft en arbejdsmiljøorganisation, og i dag er der 8 medarbejdervalgte arbejdsmiljørepræsentanter, der sammen med ledelsen i virksomheden løbende arbejder med at sikre og udvikle det gode arbejdsmiljø," siger Mikkel Pilemand.
Udliciteret i 20 år
Udbringningen af varerne har i alle 20 år - ud fra driftsmæssige og forretningsmæssige betragtninger - været udliciteret til professionelle transportvirksomheder, hvor ejeren af den enkelte transportvirksomhed primært selv har forestået udbringningen. En forretningsmodel, der bruges af mange andre virksomheder i Danmark, herunder formentlig en række andre af Københavns Kommunes andre leverandører.
"Det er meget vigtigt for os, at der er gode forhold for de selvstændige transportfirmaer vi samarbejder med. De transportfirmaer, der forestår udbringningen af varerne til borgerne i Københavns Kommune, har et overskud på ca. 45.000 kr. om måneden efter faste udgifter til varebil, brændstof etc. til at dække betalingen ved en arbejdsuge på ca. 45 timer fra mandag til fredag i dagtimerne. Ejerne af transportvirksomhederne er derfor sikret en god afregning for det stykke arbejde, de udfører - også selvom ejerne ikke er omfattet af arbejdsklausulen i Københavns Kommune," siger Mikkel Pilemand.
Lad domstolene afgøre uenigheden
Uenigheden er opstået efter, at Intervare og Københavns Kommune har samarbejdet i over 20 år. I hele denne periode har Intervare løst opgaven i Københavns Kommune med den samme forretningsmodel.
"Vi vil i den sammenhæng endnu en gang gerne opfordre Københavns Kommune til, at vi får en domstolsafgørelse i forhold til vores uenighed, og vi så fortsætter samarbejdet i det nye setup med chauffører, som rent faktisk er ansat i de enkelte transportvirksomheder. Domstolene er nu en gang det bedste sted at få afklaret juridiske uenigheder i et retssamfund," siger Mikkel Pilemand.
Nøgleord
Kontakter
Morten JeppesenPressConnect
Tlf:53850770morten@pressconnect.dkInformation om Nemlig.com
nemlig.com er Danmarks største onlinesupermarked, der hver dag leverer dagligvarer og måltidskasser direkte til døren for tusindvis af danskere. Mere end 4 ud af 5 husstande kan i dag modtage dagligvarer og måltidskasser fra nemlig.com.
Med over 9.000 unikke varenumre og et stort sortiment af økologi tilbyder nemlig.com et bredt udvalg af dagligvarer til hverdagen, og med over 25 unikke gård- og specialbutikker er det også muligt at finde delikatesser fra bl.a. Slagter Lund, Lagkaghuset, A.C. Perch’s Thehandel og mange flere på nemlig.com.
På nemlig.com finder du også dagligvarer til den helt rigtige pris.Hver uge prismatcher nemlig.com mere end 1800 varer mod Rema 1000. Det er med til at gøre nemlig.com til Danmarks billigste onlinesupermarked, og nemlig.com har vundet førstepladsen i to pristjek blandt landets onlinesupermarkeder foretaget af henholdsvis Politiken og BT i foråret 2021.
----
Intervare A/S har mere end 20 års erfaring med levering af dagligvarer til visiterede borgere. Vi samarbejder pt. med mere end 40 kommuner landet over og servicerer ca. 8.000 borgere hver uge. Intervare A/S er moderselskab til nemlig.com.
Følg pressemeddelelser fra Nemlig.com
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nemlig.com
Skumfidusen er blevet en ny dansk Sankt Hans tradition23.6.2025 11:24:28 CEST | Pressemeddelelse
Når danskerne samles omkring bålet til Sankt Hans, er det ikke længere kun midsommervisen og hjemmelavede hekse, der hører til.
Online dagligvarehandel løfter sløret for omkostningerne ved friskhedsgaranti23.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nemlig.com offentliggør nu sit "garantiregnskab" for at vise, hvad det koster at stå bag kvaliteten og friskheden af varer solgt online.
Nemlig sætter rekord: Over hver fjerde vare er nu økologisk8.5.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Nemlig når markant milepæl med mere end dobbelt så høj økologisk andel som gennemsnittet i dansk detailhandel - og det giver appetit på mere.
Nemlig gør klar til ny strategi: Henter direktør til ESG og Kommunikation20.1.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med udarbejdelsen af en ny vækststrategi, udvider onlinesupermarkedet Nemlig direktionen med Cathrina Dybdahl i en nyoprettet stilling som ESG- og Kommunikationsdirektør. Cathrina tiltræder stillingen d. 20. januar, 2025.
Nemlig vækster 9% i nyt regnskab5.12.2024 07:17:21 CET | Pressemeddelelse
I det netop offentliggjorte regnskab for finansåret 2023/24 har Nemlig øget omsætningen til 2,73 mia. kr., svarende til en vækst på 219 mio. kr. Stigningen i omsætningen og en fokuseret indsats for at øge lønsomheden har yderligere resulteret i et overskud på 1,4 mio. kr. på det justerede EBITDA mod et minus på 168,5 mio. kr. i sidste finansår - en forbedring på 170 mio. kr.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum