Internethandlen voksede som aldrig før i år 2020

År 2020 blev i den grad året, hvor internethandlen for alvor boomede. I år 2020 så vi en stigning i online shopping, og den stigning er nødvendigvis kædet sammen med den pandemi, som også kom til at være kendetegnende for dette nu snart forgangne år.

Der er tradition for, at man, når året er ved at være omme, gør op med det år, som netop er gået. Man forsøger at sætte ord på og definere, hvad der har været kendetegnende for det forgangne år. Meget kan man sige om år 2020, men i hvert fald blev det mere populært end nogensinde med online shopping. Vi har set nærmere på fænomenet, hvor der blevet handlet alt fra iPads til nedløbsrør.

Fra nedløbsrør til vinkelmålere

Som sagt så blev 2020 året, hvor internethandlen voksede som aldrig før. Men hvad købte danskerne? Det interessante er, at der blev købt stort set alle former for produkter online. Dette gælder alt lige fra nedløbsrør til vinkelmålere.

Dette er dog to ting, som på en eller anden måder ligger indenfor samme kategori. Denne kategori kunne benævnes “ting og udstyr til hus og have”. Ligesom år 2020 var året, hvor online shopping for alvor gjorde sit indtog, var det nemlig også året, hvor mange fik taget hul på diverse håndværkerprojekter i hjemmet. Mange af disse projekter klarede danskerne også selv, og til dette var det nødvendigt med det rette værktøj - eksempelvis en vinkelmåler.

Dog kan man på ingen måde begrænse internethandlen til kun at have omhandlet denne kategori. Der var stort set ikke det, som ikke blev handlet på nettet i år 2020.

Et resultat af pandemien?

Det er oplagt at forsøge at kæde denne eksplosion i shopping over nettet sammen med den verdensomspændende pandemi. 2020 blev nemlig året, hvor Covid-19 kom til at fylde det hele, og det er nok netop denne pandemi, som 2020 i fremtiden vil blive husket for. Der er nu håb om, at en vaccine snart kan være klar, så vi kan begynde at bevæge os ud af denne krise.

Med coronakrisen har det flere gange været nødvendigt for danskerne at isolere sig så vidt muligt og blive hjemme. Vi har i flere omgange set nedlukning af hele samfundet. I disse perioder, hvor smittefaren har været størst, er vi blevet opfordret af myndighederne til at begrænse os til så få sociale kontakter som muligt samt generelt at blive derhjemme. Det er især i disse perioder, at mange har siddet hjemme foran computerskærmen og benyttet sig af internettet som handelsplads

Shopping hjemmefra

Når du køber ting over nettet, er det nemlig mere eller mindre ligegyldigt, hvor du befinder dig. Det eneste, som du skal bruge, er sådan set internet samt penge på lommen. Du kan altså med fordel shoppe hjemmefra, og dette er der mange, der har gjort som et resultat af Covid-19.

Online shopping har nemlig været smart i den forstand, at man ikke har behøvet at gå et særligt sted hen og udsætte sig selv og andre for højere smittefare. I stedet kunne man shoppe trygt hjemmefra.