International undersøgelse: Hvordan ser fremtiden ud for 5G?

For tre år siden lancerede sydkoreanske teleselskaber den nye generation af 5G-netværk til forbrugere, og i dag har omkring 30% af verdens lande adgang til kommercielle 5G-tjenester. YouGovs seneste whitepaper dykker ned i globale forbrugeres brug af og syn på 5G.

YouGovs ”International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G” er en dybdegående analyse af den globale 5G-brug på tværs af 17 kernemarkeder. Whitepaperet er baseret på interview med 18.803 respondenter og undersøger ud fra en bred række parametre forbrugernes demografi, adfærd og holdninger til 5G-produkter.

Rapporten viser, at selvom 5G muligvis er fremtidens netværk, er der store forskelle i brug af og holdninger til 5G verden over.

Selvom 5G er kommercielt tilgængeligt, har kun 26% af forbrugerne i de 17 markeder adgang til 5G via deres smartphone. Halvdelen (52%) har ikke adgang, mens 18% ikke er klar over, om deres smartphone er 5G-kompatibel.

Yngre forbrugere er mere tilbøjelige til at være early adopters af 5G

De yngre forbrugere er generelt mest åbne over for omstillingen til 5G. Globalt set ejer 33% af de 25-34-årige en enhed med adgang til 5G – dobbelt så mange som respondenterne over 55 år (17%).

En femtedel (20%) af respondenterne i alderen 25 til 34 betaler desuden et 5G-gebyr til deres netudbyder i dag (sammenlignet med 12% af de 45-54 årige og 7% af de 55+-årige), mens 61% er tilbøjelige til at betale et gebyr i fremtiden.

Tre ud af ti er bekymrede for 5G

Nogle forbrugere udtrykker bekymring angående det nye 5G-netværk. Skepsissen spænder bredt fra de mest ekstreme konspirationsteorier om en sammenhæng mellem udbredelsen af 5G og coronapandemien til bekymringer omkring energiforbrug og IT-sikkerhed.

Omkring tre ud af ti (31%) forbrugere angiver, at de er bekymrede for 5G – mest i Stillehavsområdet (38%), efterfulgt af Europa (25%) og USA (23%). Andelen af bekymrede følger i grove træk, hvor udbredt 5G er i de tre områder. I Danmark og Sverige angiver blot 20% og 26%, at de er bekymrede for 5G.

Download YouGovs ”International Telco Report 2021: Consumer adoption of 5G

Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov BrandIndex og YouGov Profiles samt en undersøgelse foretaget i april 2021. Alt i alt gennemførte vi 18.803 interview på tværs af 17 markeder. Heraf 2019 i USA, 1037 i Mexico, 2002 i Storbritannien, 1000 i Frankrig, 1052 i Tyskland, 1004 i Spanien, 1007 i Danmark, 1006 i Italien, 1005 i Polen, 1012 i Sverige, 1028 i Australien, 996 i Indien, 1030 i Singapore, 1022 i Kina, 508 i Hong Kong og 1042 i De Forenede Arabiske Emirater. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

Om YouGov

YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.

Vores 15 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.

Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.

YouGov

Best panel

Best data

Best tools

For yderligere information besøg yougov.com.