International undersøgelse: Derfor beholder vi vores mobil

Kun 8% af danskerne overvejer at skifte mærke på deres mobiltelefon. Det viser YouGovs seneste rapport: ”Discovering loyalty in telco – a global perspective”. Rapport er baseret på mere end 19.000 interview på tværs af 18 markeder verden over. Rapporten undersøger globale holdninger og årsager til (ikke) at skifte smartphones, smartphone-mærker og mobiltelefonudbydere.

Teleindustrien har stået over for udfordringer i de senere år: Smartphone-innovationen er bremset, og mange mennesker beholder deres enheder længere. Desuden har færre forbrugere prioriteret at udskifte eller opgradere deres telefoner eller teleudbydere under pandemien.

YouGov undersøgelse viser således, at 75% af de globale forbrugere har til hensigt at fortsætte med deres mobiltelefonmærke. Cirka fire ud af ti (42%) har til hensigt at holde fast i deres nuværende mobiltelefon, og hver tredje overvejer en opgradering inden for det samme mærke. Kun 15% af globale forbrugere og 8% af danskerne overvejer at skifte til et andet mærke.

Derfor beholder vi vores mobil

Verden over udtaler de adspurgte, der har til hensigt at beholde deres nuværende mobiltelefon, at deres mobiltelefon kan alt det, de har brug for, så de behøver ikke en opgradering (53%). Denne udtalelse kommer oftere fra ældre respondenter på 55 år og derover (65% mod 45% af 18- til 44-årige). 36% af alle adspurgte på de 18 undersøgte markeder siger, at de kender det mærke, de bruger i øjeblikket. 34% siger, at de har tillid til det mærke, de bruger.

Halvdelen mener at alle mobiltelefoner er ens

54% af de globale forbrugere mener, at alle mobiltelefoner ser ens ud nu om dage og grundlæggende har de samme tekniske specifikationer. Denne holdning er mest udbredt i Kina (68%), efterfulgt af Indonesien (65%). Opfattelsen er mindre udbredt i Europa. 49% mener dette i Storbritannien og Frankrig, 45% i Tyskland og Sverige og 43% i Danmark såvel som i USA.

Download rapporten her

Undersøgelsen er baseret på data fra YouGov Telco Profiles samt en undersøgelse, som blev gennemført i juni 2022. Alt i alt gennemførte vi mere end 19.000 interview på tværs af 18 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle markeder er internettets udbredelse begrænset, hvorfor man kun kan sige, at eksemplerne repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Markeder hvor dette gælder er Kina, Hong Kong og Indonesien. For Indien og Mexico er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.

Om YouGov

YouGov er et international research- og dataanalysevirksomhed. Vores mission er at levere en kontinuerlig strøm af nøjagtige data om forbrugeres holdning verden over.

Vores 20 millioner registrerede medlemmer udgør et stærkt engageret forbrugerpanel, der dagligt leverer tusindvis af datapunkter om deres meninger, holdninger og adfærd. Vi kombinerer denne kontinuerlige strøm af data med vores analyse-ekspertise for at opnå indsigter, som organisationer og virksomheder kan bruge til at opnå et bedre beslutningsgrundlag.

Med kontorer i Storbritannien, Nordamerika, Kontinentaleuropa, Norden, Mellemøsten, Indien og Stillehavsasien har YouGov et af verdens største markedsanalysenetværk.

For yderligere information besøg yougov.com.