Intelligent affaldshåndtering skal give grøn genlyd over hele verden: Nordsense henter investeringsrunde på 54 mio. kr.

Klimakrisen banker for alvor på vores dør, og verden kalder på nye, grønne teknologier og løsninger. En af dem er danske Nordsense, der med fuld fart er på vej ud på det globale marked. Med en ny investering i ryggen på 54 mio. kr. skal Vækstfonden og den amerikanske venturefond ACME understøtte virksomhedens internationale vækststrategi: Målet er at spare affaldssektoren for tusindvis af ton CO2 og samtidig bidrage til renere gader.

Forestil dig, at du aldrig skulle møde en overfyldt affaldscontainer med de tilhørende problemer som rotter og forurening, at renovationsmedarbejderne aldrig skulle køre forgæves til en tom affaldscontainer, og at de samtidigt fik et væsentligt forbedret arbejdsmiljø. Det er virkeligheden med danske Nordsenses løsning, som med hjælp af intelligente sensorer kan måle, hvor fyldt en affaldscontainer er, og via kunstig intelligens kan forudse, hvornår de skal tømmes. En lille men banebrydende opfindelse, der kan sætte et stort grønt aftryk på affaldssektoren. Med ny kapital i ryggen er ambitionen, at virksomhedens løsninger skal være at finde over hele verden.

”Vi har et erklæret mål om at gøre affaldssektoren grønnere. Men det er ikke kun grønt – det er mere effektivt, skaber et bedre arbejdsmiljø og løser et udbredt problem med forurening – og så er det en hamrende god forretning for de byer, der bruger vores løsning,” fortæller Anders Engdal, der er CEO i Nordsense.

Undersøgelser viser, at cirka 90 procent af alle affaldscontainere ikke er fyldte, når de tømmes. Alligevel har det indtil nu været en svær opgave at effektivisere renovationsarbejdernes rute, så det både bliver hurtigere og mere miljøvenligt at håndtere afhentning af affald.

”Vores løsning fortæller ikke kun renovationspersonalet, hvilke affaldscontainere der skal tømmes, den laver også den mest effektive rute og sparer på den måde tid, penge og CO2. Så det er en løsning, hvor grøn omstilling og penge på kistebunden går hånd i hånd,” siger Anders Engdal.

Nordsenses løsning har så stærkt et potentiale, at den amerikanske venturefond ACME har sendt en investering i ryggen på den danske virksomhed, og det er første gang, at fonden investerer, ikke bare i Danmark, men i Europa.

”I ACME er vi rigtig glade for vores første europæiske investering, og jeg er stolt over, at vi har fået muligheden for at støtte en teknologisk og ambitiøs start-up i Danmark sammen med Vækstfonden. Vi tror på, at samspillet mellem sensorer, data og software kan åbne op for helt nye og mere bæredygtige muligheder, og det er præcis, hvad Nordsense arbejder med inden for affaldssektoren,” siger Christian Tang-Jespersen, partner, ACME Capital og fortsætter: "Vi ser frem til at arbejde med teamet og deres ambition om at skalere bæredygtig og effektiv affaldshåndtering på et globalt marked.”

Hos statens finansieringsfond Vækstfonden er det en stor glæde at kunne annoncere investeringen i Nordsense. For Nordsense er et rigtig godt eksempel på, hvordan vi udvikler morgendagens grønne løsninger og bringer dem ud på verdensmarkedet, lyder det fra Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden:

”Affaldssektoren rummer store grønne potentialer, som vi kan udnytte ved at skabe et klogere system omkring affaldshåndtering. Det gør Nordsense. Samtidig er vi glade for, at en velrenommeret amerikansk fond som ACME for første gang investerer i en dansk virksomhed. I Vækstfonden vil vi gerne være løftestang for international kapital, og derfor er det glædeligt, at vi sammen med ACME kan finansiere Nordsenses videre udvikling.”

Fakta:
Effekter med Nordsenses løsning:
Nordesenses løsning medvirker til en række positive effekter, herunder:

• At sikre CO2-reduktion med kortere ruter.
• At undgå overfyldte skraldespande - til glæde for borgerne, som får en oplevelse af at bo i en ren by.
• At sikre bedre imødekommelse af servicebehov
• At vurdere og optimere placeringen af skraldespande samt overblik over, om skraldespandene skal være større.
• At genbruge mere - genbrug kræver affaldssortering og fulde containere forhindrer folk i at bruge de korrekte containere.
• At give ny viden og data – det sikrer faktabaserede beslutninger om fx ruter, hyppighed for tømninger og mængden af skrald i diverse typer af skraldespande.

Om Nordsense
Nordsense har udviklet en banebrydende affaldsplatform, der vil revolutionere den måde, vi håndterer og indsamler affald på i dag. Ved hjælp af data og machine learning skaber Nordsense et klogere affaldshåndteringssystem, der giver bedre arbejdsmiljø, mindre skrald og forurening og bidrager positivt til klimaregnskabet ved at skabe en mere effektiv affaldssektor.

Om ACME
ACME er en early-stage venturefond med base i San Francisco. ACME investerer i nye banebrydende teknologier og forretningsmodeller, der understøtter innovation og udvikling i en række globale sektorer med fokus på fundamentelle platformsændringer. I partnerskaber med ambitiøse iværksættere med det mål at hjælpe fremtidens forbrugere gennem banebrydende teknologi.
Find mere information her: https://www.acme.vc/

Nordsense: Signe Ørvad, Digital Marketing Manager, 26 71 23 09 eller signe@nordsense.com

Vækstfonden: Kommunikationsrådgiver Cecilie Idun Andersen, 31930573 eller cea@vf.dk