Inspiration: Sæt din træning i system med et styrketræningsprogram

Hvis du gerne vil opnå dine mål med din styrketræning, vil det give mening at sætte træningen i system. Det kan virke begrænsende, men hvis du finder det rette program, vil du hurtigt opbygge en vane og opleve, at din træning er mere effektiv. Herunder kan du blive klogere på, hvorfor det er en god ide – og så kan du få inspiration til nogle gode styrketræningsprogrammer.

Derfor er det en god ide at følge et styrketræningsprogram

Hvis du følger ét specifikt styrketræningsprogram i en længere periode, vil du lettere kunne skabe såkaldt ’progressive overload’. Det betyder, at dine muskler udsættes for mere og mere belastning over tid, hvilket hjælper dig med at opnå øget muskelvækst og styrke.

Herudover hjælper et fast styrketræningsprogram dig med at blive bedre til de enkelte øvelser. En god tommelfingerregel er, at du bør gøre det, du vil være god til. Det vil sige, at hvis du vil løfte tungere i bænkpres, så skal du også lave bænkpres hyppigt. Det hjælper et fast program dig med.

Styrketræningsprogrammet afhænger i høj grad af, hvor ofte du træner. Herunder ser du to forskellige muligheder.

Hvis du træner 2-3 gange om ugen

Hvis du træner mellem to og tre gange om ugen, giver det mening at vælge et full body styrketræningsprogram. Det betyder, at du træner hele kroppen, hver gang du er i træningscenteret. Det kan eksempelvis se sådan ud:

Ben:

Bryst:

Ryg:

Skulder:

• Militærpres

Arme:

Mave:

Med disse ni øvelser kan du nå rundt om hele kroppen og inkluderer alle tre store øvelser i programmet – bænkpres, squat og dødløft.

Hvis du ikke har lang tid til at udføre hver træning, kan du lave nogle af øvelserne som super-sets, hvor tager to øvelser samtidig.

Et full body program anbefales ofte til nybegyndere eller til personer, der gerne vil ’back to basic’ og have fokus på de store øvelser.

Hvis du træner 4 gange om ugen

Hvis du træner fire gange om ugen, kan du overveje at vælge et 2-splitprogram, hvor du deler kroppen op i to dele. Det kan se ud på mange forskellige måder, men den mest populære variant er et såkaldt ’træk/pres’ program. Det kan se sådan ud:

Dag 1: Træk – Ben, ryg og biceps

• Triceps push downs

Mave:

• Weighted abs

Som du kan se i ovenstående, får du i dette styrketræningsprogram mulighed for at ramme hver muskelgruppe flere gange pr. træning. Hver træning vil formentligt være lidt kortere, end hvis du træner full body. Til gengæld vil du så træne en eller to gange mere hver uge.

Hvis du gerne vil træne seks gange om ugen, kan du dele kroppen yderligere op og lave et såkaldt ’3-split program’.

Information om Escalate ApS

Escalate ApS
Skudehavnsvej 5
2150 Nordhavn

Følg pressemeddelelser fra Escalate ApS

Flere pressemeddelelser fra Escalate ApS

Hvorfor er det en god idé at få renset sine tæpper?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

I de seneste par år har flere og flere valgt at få tæpper hjemme i stuen. Et moderne, æstetisk og sommetider også praktisk valg. Dog er der også en del vedligehold forbundet med tæpper - både for udseendets skyld men også med henblik på hygiejne og allergier. I tæpper samler sig nemlig støv og andre usundheder, som du bør få fjernet. Derudover risikerer tæpper også at få pletter og plamager. Disse kan heldigvis - i langt de fleste tilfælde - også fjernes!

Første gang hos en kosmetisk klinik?21.5.2022 20:00:00 CEST | Nyhed

Bare rolig! For mange kan det være en smule grænseoverskridende at skulle lade et andet menneske tage sig af ens udseende, specielt hvis det er første gang. En kosmetolog kan plukke og forme dine øjenbryn, fjerne kropsbehåring, samt give dig forskellige krops- og ansigtsbehandlinger, når det gælder de mindre behandlinger. Efter første oplevelse finder mange det stærkt vanedannende at skulle besøge kosmetologen i ny og næ. Det skyldtes, at de uddannedes resultater overrasker – ikke på grund af, at de ikke burde være dygtige i deres arbejde, men fordi at mange mænd og kvinder føler sig direkte overraskende smukke, efter et besøg hos deres foretrukne kosmetolog.