Innovativt partnerskab skal få nye ideer på bordet hos LB Forsikring.

LB Forsikrings innovationshub LBeta har indgået et partnerskab med Futurebox, DTU Science Parks deep tech inkubator. Første projekt sammen bliver en Innovation Bootcamp, der skal give nye ideer til fremtidige løsninger, der kan gøre forsikring overflødig.

Hvordan gør man forsikring overflødig? Det er ikke bare LB Forsikrings purpose og et mål hele virksomheden arbejder efter, det er også en af de helt centrale opgaver for LBeta, LB Forsikrings innovationshub, der blev startet ved årsskiftet.

I LBeta har man med det samme erkendt, at det ikke er noget de kan alene. Det kræver input udefra, hvis man skal lykkes med at få de rette ideer. Succesen skabes sammen med partnere. Derfor kiggede LBeta hurtigt mod den førende deep tech-inkubator i Danmark, DTU Science Parks Futurebox.

”For at finde fremtidens løsninger, skal man nogle gange kigge i en anden retning end man plejer, og søge input fra folk, der ikke har forsikring inde under huden. Hos Futurebox har de kontakt til startups indenfor rigtige mange genrer, der normalt ikke arbejder med forsikring.  De mangler viden om skader og data til at udvikle ud fra, og det har vi. Derfor er et partnerskab med Futurebox helt oplagt” siger Sune Bille Larsen, chef for LBeta, og fortsætter:

”De startups der er med i Futurebox er først og fremmest virkelig dygtige, siden de er kommet igennem nåleøjet hos dem. Derudover arbejder de med hardware, altså fysiske løsninger, og det har også haft en betydning for, at vi valgte dem. Igennem vores nuværende partnerskaber møder vi typisk startups, der arbejder med software-løsninger, og vi har brug for begge dele.”

Hos Futurebox har man en del erfaring med partnerskaber med private virksomheder, men også her kan man se gode muligheder for udviklingen af nye konkrete ideer i sammenspillet mellem deres startups og LBeta.

I Futurebox forsøger vi at skabe de optimale rammer for, at startups kan udvikle sig og forkorte deres vej til markedet. Det gør vi blandt andet igennem innovative partnerskaber med corporates som LB Forsikring. Samarbejdet med LBeta er især værdifuldt, fordi det giver vores startups adgang til produkttests og valideringsmuligheder blandt LB Forsikrings medlemmer samt et omfattende internationalt netværk, siger Peter Jespersen, Head of Incubation i Futurebox.

Håber på operationelle ideer fra Innovation Bootcamp

Partnerskabet mellem LBeta og Futurebox er indgået i slutningen af april, men på grund af Corona-krisen står deres første event sammen  stadig og venter forude: En Innovation Bootcamp den 26. til 28. august i LBetas helt nye bygning på Amerika Plads, hvor der er plads til at flere startups kan ideudvikle samtidig.  Formålet med bootcampen er nye ideer til at forhindre skader i hjemmet, eller såkaldt homeware-ideer, der kan bruges i forsikring.

Det er LBetas første Innovation Bootcamp, men hos Futurebox, har man stor erfaring med netop den type idegenerering. Det første vigtige skridt er, at få det rette mix af startups med.

Opgaven er nu at identificere nogle ambitiøse startups i vores eget netværk såvel som andre, der har udviklet en teknologi, som også kan anvendes til at forhindre skader i hjemmet. Det kan spænde bredt mellem mekanik, elektronik og kunstig intelligens, men fælles for dem er, at de kan formes rundt om en problemstilling, som ingen indtil nu har forsøgt at løse, og som kan skaleres i Danmark og globalt,” siger Peter Jespersen.

Hos LBeta håber man på, at Innovation Bootcampen kan føre til flere operationelle ideer, også selvom alle ideerne måske ikke passer ind lige med det samme.

”Vi går ind til bootcampen med et meget åbent sind. Det kan godt være, at det vi ender ud med, ikke er noget vi kan overføre til vores arbejde en til en, men det er heller ikke målet. Vi kommer med data og måske ideer til, hvor der kan være et behov. De kommer med næsten færdige produkter, og i mellemrummet mellem det, tror vi, der kan komme nogle meget spændende ideer. Derudover kan vi også høste gode erfaringer fra processen. Så uanset hvad, får vi noget ud af det”, siger Sune Bille Larsen.

Innovation Bootcamp finder sted den 26-28 august, og der er åbent for ansøgninger til at deltage nu.

For yderlige oplysninger:

Marie Grabow Westergaard, Pressechef i LB Forsikring, tlf. 45 31 43 82 33, mail mago@lb.dk

Om LBeta og Futurebox:

Futurebox er den førende danske inkubator og accelerator inden for deep tech og hardware. Futurebox er en del af DTU Science Park, som er et vækst- og udviklingsmiljø for mere end 290 dynamiske virksomheder og mere end 3.800 forskere, iværksættere og forretningsudviklere. I Futurebox får startups adgang til dygtige mentorer, forretningsudviklere, rådgivere, investorer og accelerationsprogrammer samt fundraising og ikke mindst den nyeste viden fra DTU.

LBeta er LB Forsikrings innovationshub. LBeta blev etableret i starten af 2020 med den centrale opgave at udvikle radikalt anderledes produkter og services, der understøtter fremdriften i LB Forsikrings purpose: Sammen gør vi forsikring overflødig.