Initiativpris for at gøre grøn omstilling til en god forretning

Årets vinder af initiativprisen i DI Vendsyssel er et bevis på, at der er penge at tjene på den grønne omstilling. Som en af de førende virksomheder i verden inden for måling af udstødningsgasser på en skibsmotor er Green Instruments med til at forbedre miljøet.

Verdensmålene fra FN, stramninger af miljøreglerne og redernes ønske om at sejle grønnere. Der er fokus på den grønne omstilling i den maritime sektor, hvor skibenes udstødningsgas hvert år sender store mængder drivhusgasser ud i atmosfæren.

- Green Instruments produkter gør redere og motorproducenter i stand til at dokumentere, at de overholder miljøkravene. I løbet af de seneste år er virksomheden vokset betragteligt, og det ser ud til at fortsætte de kommende år. På Green Instruments formår de at lave forretning på den grønne omstilling, som her er drevet af hele virksomhedens forretningsgrundlag, siger Richard Fynbo, formand for DI Vendsyssel.

Green Instruments er førende inden for måleudstyr, der kan dokumentere hvor mange miljøskadelige stoffer, der bliver udledt i skibenes udstødningsgas. Det større og større behov for at overvåge skibes udledning har skabt et marked for virksomheden, fordi kunderne skal og vil bringe miljøbelastningen ned.

- Forudsætningen for at kunne påvirke miljøbelastningen er, at man kender den. Det er den viden, vores produkter skaber, siger adm. direktør Oluf Sigh.

Virksomhedens måleudstyr bruges i dag primært i den maritime branche. Men fremover venter spændende nye forretningsområder for Green Instruments.

- Krydstogtskibene er et marked som for os er i en rivende udvikling, og det er et marked, hvor forbrugerne i stigende grad ønsker at købe grønnere. Vi ser også en stigende interesse for at bruge vores måleudstyr på landbaserede anlæg. Det kan blive et nyt stort marked for os, siger Oluf Sigh.

Som modtager af DI Vendsyssels Initiativpris 2017 er Green Instruments A/S en af i alt 18 kandidater til DI’s nationale initiativpris, som uddeles på DI’s årlige konference for små og mellemstore virksomheder i januar 2018.

Kom til den lokale prisoverrækkelse:
                                       Torsdag den 5. oktober 2017 kl. 14.00
                         Green Instruments – Erhvervsparken 29, 9700 Brønderslev

Fakta om Initiativpris 2017
DI Vendsyssel overrækker hvert år sin initiativpris. Formålet med initiativprisen er at hædre virkelyst, kreativitet og skabertrang hos en mindre virksomhed i medlemskredsen.

Kriterier for prisen er:

• Virksomheden må ikke have over 100 ansatte i det år, hvor prisen uddeles. Hvis virksomheden evt. er i koncernsamarbejde med andre virksomheder, må det samlede antal ansatte maksimalt være 300
  • Virksomheden skal gennem særligt initiativ og virkelyst inden for afsætning, teknologi, uddannelse eller andre områder gennem en kortere årrække have skabt grundlag for vækst
  • Der vil også blive lagt vægt på udviklingen i nøgletal, eksempelvis omsætningen, årets resultat, egenkapitalen og/eller antal ansatte de seneste år.

I 2017 er et særligt kriterium desuden, at virksomheden har udvist en særlig vilje og strategisk evne til at lede medarbejdere og forretningen mod nye mål.

For yderligere information kontakt konsulent i DI Vendsyssel, Dennis Jensen, tlf.: 2065 5202, mail: deje@di.dk eller pressekoordinator i DI, Helen Jensen på tlf.: 2124 4702.

Konsulent Dennis Jensen