Ingen prisstigninger det seneste år

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at det samlede forbrugerprisindeks stod stille i det sidste år. Der er således nul procents inflation. Men den ekstra købekraft hos forbrugeren opvejer ikke den økonomiske usikkerhed, og det har betydning også for installationsbranchen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Det samlede forbrugerprisindeks står på et stort rundt nul, efter de seneste tal for Danmarks Statistik er kommet ud. Dermed er forbrugerpriserne på samme niveau som i maj sidste år. Det er ikke sket siden 2016.

”Rent lavpraktisk betyder det, at den enkelte lønmodtager får flere penge mellem hænderne, fordi man oplever større reallønsstigninger, når inflationen er lav. Men så lav inflation vidner også om, at der er en betydelig usikkerhed i markedet, og det kan gøre, at danskerne holder lidt ekstra på pengene,” siger Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom i TEKNIQ Arbejdsgiverne som repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal.

Ligesom økonomien er statistikken fortsat påvirket af coronapandemien. Forbrugerprisindekset opgøres på baggrund af en masse prisobservationer fra forskellige virksomheder, butikker og institutioner over hele landet, men i de nedlukkede brancher, har det ikke været muligt at indhente priser.

”De nedlukkede brancher er naturligvis i en særlig situation, men også virksomheder i andre brancher bliver påvirket af coronapandemiens effekt på samfundsøkonomien. For installationsvirksomheder, der har private kunder, vil det være det særligt bekymrende, hvis forbrugerne holder så meget på pengene, at de fx venter med få bestilt en installatør til at skifte til varmepumpe eller intelligent varmestyring,” siger Maria Schougaard Berntsen og fortsætter:

”Her kan politikerne også skubbe på med en økonomisk sommerpakke, der indfrier de grønne ambitioner og skaber incitament til investeringer,” siger Maria Schougaard Berntsen.

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne – mo.: 51 30 95 37

Maria Schougaard Berntsen, cheføkonom hos TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer 4.300 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Ingen elbiler uden ladestandere7.9.2020 14:17:32 CESTPressemeddelelse

TEKNIQ Arbejdsgiverne anerkender Elbilkommissionens forslag til nye afgiftsregler, som spiller bolden over på regeringens banehalvdel, så regeringen nu skal trække i arbejdstøjet og udstikke en retning for en større udbredelse af elbiler. Men samtidig understreger brancheorganisationen behovet for at sætte fart på etableringen af ladestandere i Danmark, hvis danskerne skal overbevises om fornuften i at udskifte deres benzin- og dieselslugere med grønnere alternativer.