Telia Danmark

Ingen over og ingen ved siden af: Apples iPhones er de mest genbrugte telefoner i 2021

Apples iPhones er de mest populære smartphones at aflevere til genbrug. Det viser de samlede 2021 tal fra Telia Recycle. Her står der iPhone på alle topplaceringerne – og på otte ud af 10 pladser i top 10, hvor Samsung og Huawei dog også er at finde.
Gamle mobiler kan konverteres til kontante rabatter med Telia Recycle. Foto: Telia

Det er stadig populært at veksle sin gamle smartphone til kontante rabatter hos Telia. Og når det sker, så er det oftest en iPhone, der bliver afleveret til genbrug. Det viser de samlede 2021 tal for Telia Recycle.

Apple-dominansen skal naturligvis ses i lyset af, at iPhone generelt har en stor markedsandel – også hos Telia – samt at gensalgsværdien af en iPhone forbliver høj over en længere periode.

Top 10 over de telefoner, der er blevet afleveret flest af, ser således ud:

1. Apple iPhone X
  2. Apple iPhone 11
  3. Apple iPhone XS
  4. Apple iPhone XR
  5. Apple iPhone 8
  6. Apple iPhone 7
  7. Apple iPhone 8 Plus
  8. Samsung Galaxy S10
  9. Huawei P30 Pro
  10. Apple iPhone 11 Pro

Det kan være godt for både pengepungen af miljøet at aflevere sin brugte smartphone til Telia Recycle. Telefonen udløser nemlig både en kontant rabat til køb af en ny telefon – eller noget andet udstyr. Og samtidig får man sikkerhed for, at telefonen enten bliver genbrugt eller bortskaffet på forsvarlig vis.

Telia gav i gennemsnit 942 kroner i rabat for en afleveret smartphone i 2021. Det ligger nogenlunde på niveau med 2020, hvor gennemsnittet lå på 968 kroner.

”Med Telia Recycle kombinerer vi vores ambitiøse klimamål med en god kundeoplevelse. Ordningen sikrer, at vi genbruger så mange smartphones som muligt, og samtidig giver vi vores kunder et tilskud til køb af en ny telefon eller andet udstyr. Telia Recycle er et af mange forskellige tiltag, der skal sikre, at vi når vores mål om at eliminere spild og udlede nul procent CO2 i 2030,” siger Lone Kyhl Hendriksen, direktør for privatforretningen i Telia.

Antallet af afleverede telefoner lå i 2021 lavere end i 2020. Det skyldes bl.a. butiksnedlukninger i som følge af coronapandemien. Ligesom store dele af Danmark var Telias butikker lukket ned i januar og februar sidste år. Først i marts måned begyndte den gradvise genåbning af samfundet, hvor lidt over halvdelen af Telias butikker fik lov at genåbne, og i slutningen af april åbnede resten.

Alle personlige data slettes
Hvor mange penge, man får for sin brugte telefon, er afhængig af flere faktorer. F.eks. stand, mærke og alder. Når telefonerne indleveres til Telia, bliver de i første omgang værdisat af uddannet personale, så kunden får tilbudt et beløb, der kan bruges til køb af andet udstyr – f.eks. mobiltelefon, tablet eller andet.

De indleverede telefonerne bliver formateret, så alle personlige data slettes. Herefter bliver det vurderet, om de kan videresælges direkte, repareres eller om der er brugbare komponenter, der kan tjene som reservedele til andre telefoner. De dele, der er ødelagte eller som på anden vis ikke kan genbruges, bliver smeltet om og genanvendt, hvis det er muligt. De dele, som ikke kan genanvendes, bliver miljørigtigt bortskaffet.

Telia Recycle er en del af Telias strategi for bæredygtighed. Salg og håndtering af hardware – som f.eks. telefoner – udgør 34% af Telias samlede udledning af CO2. Ved at have fuldt fokus på genbrug og livstidsforlængelse ser vi ind i at kunne sænke emissioner fra telefoner og tablets alene med 15% i 2025.

Læs mere om Telia Recycle her.

Læs mere om Telias bæredygtighedsindsats her.

Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia. Foto: Telia

Information om Telia Danmark

Telia Danmark
Ørestads Boulevard 45

I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.

Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.

Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.

Læs mere om os på telia.dk

Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark

Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark