Ingen fest uden test – Søpavillonen indfører klamydiapas

Kravet om klamydiapas på Søpavillonen træder i kraft i aften. AIDS-Fondet støtter initiativet, der skal stoppe den stigende smitte i nattelivet.

Når Søpavillonen åbner i aften, er det med et nyt krav om fremvisning af klamydiapas. Den trendy natklub og restaurant ved Søerne i København har nemlig indført et paskrav, der træder i kraft fra kl. 17.00.

Det nye krav skyldes den ubemærkede sexsygdoms-epidemi, der i øjeblikket hersker i Danmark. Lige nu er op til 10% af alle danske unge smittet med klamydia. Klubkongerne Simon Frank og Simon Lennet har valgt at reagere på epidemien med kravet om at kunne fremvise en negativ klamydiatest i natklubbens entré.

Paskravet møder opbakning fra AIDS-Fondet, og direktør, Lars Christian Østergreen, er meget glad for initiativet:

”Det er på tide, at den ubemærkede epidemi kommer frem i lyset. Derfor er vi rigtig glade for, at Søpavillonen tager ansvar og bidrager til at sætte fokus på sexsygdomme i nattelivet. Mange unge går i byen uden at vide, de er smittet med klamydia. Og vi ved, at nogle gange er der også andre ting, der smutter, når der ryger lidt indenbords. Derfor er nattelivet et helt centralt sted at sætte ind. Et krav om klamydiapas kan få flere unge til at lade sig teste – og det er en god måde at bremse smitten.”

En af årsagerne til smitten spreder sig hastigt i nattelivet er, at over halvdelen af dem, der får klamydia, ikke får nogen symptomer. Mange går derfor længe med infektionen uden at vide, de risikerer at smitte andre. Dertil er det en udbredt myte, at klamydia kun overføres ved samleje. Smitten kan nemlig også overføres via svælget. Eftersom det ofte er i nattelivet, vi lidt lettere smider hæmningerne og har intim kontakt, er det særlig her smitten stortrives.

Derfor mener Simon Frank fra Søpavillonen, at paskravet er nødvendigt for at kunne tage bedre hånd om gæsternes velvære:

”Vi har ingen interesse i, at vores venue lægger hus til superspreder-events, fordi mange går længe rundt uden at blive testet og tror, at de er smittefri. Vi går op i, at vores klubgængere har en fed oplevelse og føler sig trygge ved at komme tæt på hinanden. Vi har retningslinjer vedrørende indtag af alkohol, stoffer og uacceptabel adfærd. Med klamydiapasset tager vi endnu mere ansvar for vores gæsters velvære - både på klubben og når de kommer hjem. Jeg kan kun opfordre til at blive tjekket, inden man rammer byen i aften.”

Test for klamydia kan ske ved egen læge eller ved AIDS-Fondets lokale Checkpoint-klinikker, som tilbyder gratis tests for klamydia for alle i alderen 15-29 år. Her står rådgivere, der er vant til at tale om sex og beskyttelse, klar til at hjælpe og vejlede.

På blot to minutter kan man i en privat kabine teste sig selv. Såfremt testen er positiv for klamydia, sørger klinikken for at sende en recept til apoteket eller henvise til behandling. Lige nu findes der Checkpoint-klinikker i København, Aarhus, Aalborg, Odense og på Frederiksberg. Som et særligt tiltag vil det i aften også være muligt at blive vejledt til test på Søpavillonens natklub fra kl. 17.

AIDS-Fondet og Søpavillonen opfordrer resten af nattelivets aktører til at bidrage til at bremse smitten og støtte op om paskravet.