Infomøde i Odense: Er du tidlig iværksætter og mangler du penge til vækst?

Vækstfonden og Innovationsfonden inviterer sammen til informationsmøde om risikovillig kapital fra staten i Odense den 4. juni. På dagen vil den lokale iværksættervirksomhed QuickOrder også dele ud af sine erfaringer med at skaffe kapital til vækst.

Tirsdag den 4. juni inviterer Innovationsfonden og Vækstfonden til et gratis eftermiddagsarrangementet om risikovillig finansiering fra staten i Videnbyen, Cortex Park 26, 5230 Odense kl. 14.30-16.30 (med netværk frem til kl. 18). Mødet er målrettet tidlige, videnbaserede iværksættere.

Til infomødet vil du blive klogere på henholdsvis Innovationsfondens og Vækstfondens produkter til tidlige iværksættere, hvem der kan ansøge, og hvordan du søger.

Du vil også møde den Odensebaserede iværksættervirksomhed QuickOrder, som har fået Innovationsfondens Innobooster og Startlån fra Vækstfonden. Mads Wedderkopp, CEO i QuickOrder, vil fortælle om virksomhedens vækstrejse, og om de tanker og erfaringer, de gjorde sig i forbindelse med at få bløde penge fra Innovationsfonden og hårde penge fra Vækstfonden.

Derudover vil du på dagen møde en business angel, som vil uddybe hvad de kigger efter i den enkelte virksomhed.

Til slut er der forfriskninger og netværk frem til kl. 18, hvor du har mulighed for at netværke med andre lokale virksomheder samt få sparring fra Vækstfonden og Innovationsfonden.

Tilmeld dig gratis her: https://vf.dk/events/odense/

Program 14.30-16.30 (netværk frem til kl. 18):

• Velkommen
  • Mulighederne for tilskudsmidler fra Innovationsfonden
  • Mulighederne for finansiering fra Vækstfonden
  • Iværksættervirksomheden QuickOrder fortæller om sin vækstrejse og vej til kapital
  • En business angels stiller skarpt på, hvad de kigger efter i den enkelte virksomhed
  • Afrunding
  • 16.30-18 Forfriskninger, netværk og mulighed for sparring med Innovationsfonden og Vækstfonden

CEO i QuickOrder Mads Wedderkopp:

”Kombinationen af kapital fra først Innovationsfondens Innobooster og efterfølgende et Startlån fra Vækstfonden har givet os mulighed for at sætte ekstra fart i udviklingen af vores teknologi og at skalere teamet i QuickOrder fra 6 til 15 medarbejdere – uden at afgive ejerandele.”

Læs mere om QuickOrder på deres hjemmeside: https://quickorder.dk/

Download billeder af virksomheden her: https://www.skyfish.com/sh/78080356dc54524896429c867909d03ec6428921/1a99038f/1521855

Om Innovationsfonden

Innovationsfonden investerer hvert år ca. 1,5 mia. kr. i iværksættere, virksomheder og forskere med viden og idéer, der kan skabe vækst og beskæftigelse i Danmark. Fondens InnoBooster-program henvender sig til start-ups og SMV’er med et innovativt udviklingsprojekt. Omkring 500 virksomheder opnår årligt 33% medfinansiering af deres udviklingsprojekter. Fondens nye program, InnoFounder – experienced, er et 12 måneders forløb med en månedlig finansiering for iværksættere i de tidlige stadier. Mens det nye InnoExplorer-program finansierer modning af forskningsresultater med henblik på start up.

Læs mere på https://innovationsfonden.dk/da

Pernille Lissebeck, kommunikationsrådgiver i Vækstfonden, 21800288 / pli@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 8.500 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 27,3 mia. kr.

Nu har over 100 virksomheder fået stillet garanti af Vækstfonden14.5.2020 17:00:00 CESTPressemeddelelse

Siden slutningen af marts har Vækstfonden haft mulighed for at yde garantier til SMV’er og store virksomheder, som en del af regeringens covid-19 initiativer målrettet dansk erhvervsliv. Nu har Vækstfonden stillet garantier til over 100 virksomheder. ”Vi er glade for at se, at produkterne finder fodfæste og er med til at hjælpe de mange virksomheder i en svær situation,” siger Rolf Kjærgaard, adm. direktør i Vækstfonden.

Udvidet hjælp på vej til danske iværksættere: Tre nye initiativer via Vækstfonden18.4.2020 19:15:06 CESTPressemeddelelse

Regeringen og alle Folketingets partier har netop fremlagt en udvidet hjælpeaftale, der skal sikre yderligere kapital til iværksættere. De nye initiativer fra Vækstfonden består af tre dele: Lånematching på investeringer fra private investorer til hhv tidlige iværksættere og venturevirksomheder. I begge tilfælde tager Vækstfonden en større del af lånet og højere risiko end tidligere. Derudover vil Vækstfonden øge sine direkte investeringer og fondsinvesteringer markant.

Vækstfondens årsrapport 2019: 13.500 job skabt og 824 nye finansieringer16.4.2020 10:11:45 CESTPressemeddelelse

Regnskabsåret 2019 endte for sjette år i træk med et trecifret millionoverskud for statens finansieringsfond. Overskuddet går dels til staten i udbyttebetaling og dels til nye investeringer i danske virksomheder. Netop det at medvirke til at skabe innovation og arbejdspladser på en økonomisk selvbærende måde er et markant kendetegn ved Vækstfondens strategi, som fonden vil fastholde på trods af usikkerheden forbundet med COVID-19, siger bestyrelsesformand Claus Gregersen.

Crowdlending kan støtte SMV’er under coronakrisen: Nu topper Vækstfonden op på lånene1.4.2020 15:17:35 CESTPressemeddelelse

Spredningen af COVID-19 i Danmark har allerede fået konsekvenser for især SMV’erne. En af de nyere lånemuligheder er såkaldt crowdlending, hvor privatpersoner kan yde lån til virksomheder og dermed kan være med til at understøtte virksomheder også en vanskelig tid. Vækstfonden har lanceret en ny lånemulighed, der topper op på crowdlending-kampagner, så de når i mål.