Industriens bedste lærlinge skal findes ved DM i Skills

De næste tre dage dyster lærlinge fra hele landet om at blive Danmarks bedste inden for deres fag. Dansk Metal har 37 dygtige lærlinge, som dyster på syv forskellige områder.
Kasper Palm, forbundssekretær i Dansk Metal

I dag begynder konkurrencen mellem mere end 300 talentfulde unge fra erhvervsuddannelserne rundt omkring i landet. I 45 forskellige konkurrencefag skal Danmarks dygtigste lærlinge findes. Antallet af konkurrencefag slår rekord i år. Dansk Metals medlemmer deltager i syv fag, heraf er to af de syv fag nye i konkurrencen. De to nye fag er for lastvognsmekaniker - og entreprenørmaskinmekaniker-lærlinge.

Konkurrencerne er kædet sammen med en kæmpe uddannelsesmesse, hvor folkeskoleelever fra hele landet kan komme og prøve kræfter af med erhvervsuddannelsernes forskellige fag. Både konkurrencerne og messen har til formål at vise flere unge, hvilke fordele der kan være ved at vælge en erhvervsuddannelse.

Vi kommer til at mangle titusindvis af faglærte i de kommende år. DM i Skills er blandt andet et udstillingsvindue for folkeskoleelever, som får muligheden for at undersøge fagene på erhvervsuddannelserne nærmere. Her håber vi selvfølgelig, at mange får øjnene op for alle de gode karriereveje, erhvervsuddannelserne kan give, og også få gjort op med uddannelsessnobberiet,” siger forbundssekretær Kasper Palm.

Samtidig håber Kasper Palm, at konkurrencen også vil trække lidt opmærksomhed fra Christiansborg. Det bliver bl.a. undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil som åbner ballet i dag, og statsminister Mette Frederiksen, som uddeler priserne til vinderne.

Politikerne snakker meget om, hvordan vi kan få flere faglærte. I år afholdes DM i Skills i København, og jeg vil derfor opfordre politikerne på Christiansborg til at komme ud og snuse lidt til virkeligheden og hilse på nogen af Danmarks bedste lærlinge,” siger Kasper Palm og fortæller slutteligt:

”Følger man medierne og visse steder i samfundet, så er der en opfattelse af, at man skal have en lang uddannelse og et kontorjob for, at man kan betegnes som ”ambitiøs”. Det er direkte forkert, og det synes jeg alle de unge mennesker her beviser. De er dybt dedikerede og ambitiøse på deres fags vegne og vil være de bedste. Det er vigtigt at få frem,” slutter Kasper Palm.

DM i Skills afholdes i Bella Center fra i dag d. 16 jan. til lørdag d. 18 jan. Det er gratis for alle at deltage.

Kasper Palm, forbundssekretær i Dansk Metal