Indtægtsrekord i BØRNEfonden

BØRNEfonden øgede i 2015 sin omsætning til det højeste niveau nogensinde: 210 mio. kr. til arbejdet for børn, unge og familier i Vestafrika.

”Vi er meget tilfredse og taknemmelige over, at vi som privatfinansieret udviklingsorganisation har skabt yderligere fremgang i vores indtægter. Det sker i en tid, hvor det internationale samfunds finansiering af udviklingsarbejdet er under forandring. Fremgangen er godt nyt for de mange tusinde børn, unge og deres familier, som vi hjælper i Vestafrika, og det er en daglig inspiration for vores medarbejdere,” siger BØRNEfondens formand Stine Bosse.

Vækst i nye indtægter

BØRNEfondens omsætning steg i 2015 med 4,4 pct. til 210,4 mio. kr. Sammensætningen af indtægterne ændrer sig i disse år, og det bidrager til den samlede positive udvikling. Således steg de supplerende indtægter – bl.a. fra private virksomheder og fonde samt lokale og institutionelle donorer - med over 40 pct. til 41 mio. kr.
”År efter år øger vi samarbejdet med private virksomheder og fonde, og dermed vokser en stadig vigtigere finansieringskilde til nye projekter i Afrika. I 2015 samarbejdede vi med mere end 60 danske virksomheder og fonde. Med vores strategi understøtter vi FN’s 17 udviklingsmål, bl.a. målet om partnerskaber. Treenigheden af ngo’er, stater og virksomheder må løfte sammen, hvis de ambitiøse verdensmål skal nås,” tilføjer Stine Bosse.
”Det tiltaler virksomhederne, at vores udviklingsarbejde er baseret på det lange, seje træk, hvor vi arbejder i lokalområderne i 15-20 år for at skabe langsigtede og bæredygtige fremskridt, som er forankret, når vi forlader et område. Vi glæder os også over en stigende grad af finansiering fra lokale organisationer og virksomheder i vores programlande. Disse indtægter alene steg med 70 pct. sidste år,” konstaterer BØRNEfondens CEO Bolette Christensen.

Sponsortal stabiliseret

De private sponsorater udgør fortsat kernen i BØRNEfondens økonomi med en indtægt på 156 mio. kr. – 2 mio. kr. lavere end i 2014.
”Vi havde ved årets udgang 59.445 sponsorater, ca. 1000 færre end året før. I en årrække er antallet af sponsorater faldet med 3-4000 pr. år, men nu ser vi en vækst i antallet af nye sponsorer, der gerne vil støtte os, samtidig med at frafaldet bliver mindre. Det er vi taknemmelige for i en tid, da konkurrencen om sponsorernes gunst er stigende, og engagerede mennesker kan vælge mellem mange gode formål.
Også i forbindelse med de store landsindsamlinger har vi konstateret, at danskernes vilje til at støtte udviklingsarbejde og velgørenhed er intakt. Det er rigtig positivt,” siger Bolette Christensen.

CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen via kommunikationsrådgiver Gerhard Dall, tlf. 3056 3072.

Se hele årsrapporten her: https://bornefonden.dk/~/media/PDF-filer/Aarsrapport%20og%20regnskab/Aarsrapport_2015.pdf

BØRNEfondens programlande er Benin, Burkina Faso, Kap Verde, Mali og Togo. Med medarbejdere i Afrika og København arbejder BØRNEfonden for at sikre en bæredygtig fremtid for børn og lokalsamfund ved at understøtte børn og unges udvikling, sikre sundhed, uddannelse og stimulere de lokale økonomier. Vi tror på langsigtede løsninger for at opnå bæredygtig udvikling og skabe robuste samfund. Derfor er vi til stede i lokalområderne i 15-20 år og overdrager løbende alle aktiviteter til lokale borgere og myndigheder.