Indkøbskurven 2020: Danskerne vil gerne spise mere klimavenligt

Klimadagsordenen er for alvor ved at sætte sig på danskernes mad- og indkøbsvaner. Det viser en ny undersøgelse blandt 3000 danskere fra føtex, der går under navnet ’Indkøbskurven’. To ud af tre danskere vil gerne spise mindre kød, og lige så mange forventer at spise mere grønt. Faktisk forventer hver tredje dansker at spise mere klimavenligt indenfor de næste to år.

Sortering af skrald, bæreposen under armen eller en tur i genbrug. Der findes mange måder at reducere sin klimabelastning i hverdagen. Det gælder også, når vi køber ind og laver mad. Og det er noget, som mange danskere i øjeblikket tænker over.

’Indkøbskurven’ - et nyt initiativ fra føtex, som kortlægger, hvad danskerne forventer at købe ind i fremtiden – viser nemlig, at hver tredje dansker planlægger at spise mere klimavenlig kost i løbet af de næste to år. Den tendens mærker man på tæt hold i føtex.

”I føtex har vi over 100 varehuse landet over, og i samtlige varehuse – fra Nykøbing Falster til Hjørring – oplever vi en stigende efterspørgsel på varer, hvor der er fokus på klimahensyn i enten produktionen eller indpakningen. Det er en udvikling, som går rigtig stærkt lige nu, og jeg tror kun, det er begyndelsen,” fortæller marketingdirektør i føtex, Karin Helene Sommer.

Danskerne vil have flere grøntsager og mindre kød
Selvom efterspørgslen på grøntsager og plantebaserede alternativer til mælk og kød er høj, så viser undersøgelsen, at danskerne vil spise endnu mere plantebaseret kost fremover for at passe på klimaet. Eksempelvis drømmer to ud af tre om at spise flere grøntsager, mens lige så mange omvendt planlægger at skære ned på kødet. Samtidig vil halvdelen af os gerne spise mere lokalproduceret mad for at passe på klimaet. I føtex er det en prioritet at hjælpe danskerne fra ambition til handling.

”Danskernes ambitioner er høje, når det kommer til at spise mere klimavenligt i fremtiden. Derfor arbejder vi hele tiden på at øge udbuddet af varer, der sætter klima og miljøhensyn højt. Det kan både være lokale sæsonsvarer, der sælges i den lokale føtex, og flere plantebaserede alternativer til kød og mælk,” fortæller Karin Helene Sommer og fortsætter:

”Vi fjerner ikke de røde bøffer, men vi arbejder på at gøre det let for forbrugerne at vælge et klimavenligt alternativt. Vi skal bidrage til, at varerne i butikkerne er produceret, transporteret og emballageret klimavenligt. Derfor har vi fx et mål om, at al emballage på egne varemærker skal være genanvendelig inden 2023, mens mængden af plastik skal reduceres med 30 procent. Og vi har allerede udfaset flere engangsprodukter af plast, som fx service, sugerør og vatpinde. Vi skal give forbrugerne mulighed for at vælge klimavenligt, hvor og når vi kan.”

Stigende fokus på fødevarernes klimaaftryk
Mange danskere er begyndt at lede mere efter klimavenlige varer på hylderne. I undersøgelsen svarer hver femte, at de helt har fravalgt dagligvarer, fordi de ikke oplevede dem som tilstrækkeligt klimavenlige. En tendens, som Karin Helene Sommer tror, vi kommer til at se mere til fremover.

”Tidligere havde mange kunder fokus på økologi og dyrevelfærd. Det fokus er der stadigvæk, men vi ser et stigende fokus på det klimaaftryk, den enkelte fødevare har. Det betyder kort sagt, at både leverandører og dagligvarebutikker er nødt til at give sine produkter et klimatjek. Det er et ansvar, vi må påtage os i fællesskab,” siger Karin Helene Sommer.

Det kan dog være svært for mange forbrugere at overskue, hvilke varer, der er mest klimavenlige. Derfor har Salling Fondene doneret 1,7 mio. kroner til CONCITO og 2.-0. LCA Consultants, så de kan udvikle en klimadatabase, der deklarerer 500 forskellige fødevarer efter deres klimaaftryk. Databasen bliver tilgængelig for alle – både virksomheder, skoler og ministerier – så den giver mulighed for at udvikle guidelines for alle føtex’ kunder.

- - - - - - - - -

5 gode klima- og kostråd

Hvis du vil købe klimavenligt ind og lave mad, der gør en forskel for klimaet, kan du gøre det.
Her er fem gode råd til at spise klimavenligt.

1. Spis mere plantebaseret kost
  2. Vælg lyst kød – som kylling og fisk – fremfor rødt kød
  3. Undgå madspild
  4. Vælg smørbart blandingsprodukt eller planteolie fremfor almindeligt smør
  5. Vælg kartofler eller pasta fremfor ris

Om ’Indkøbskurven’

Indkøbskurven er Danmarks nye forbrugerbarometer, når det gælder tendenser, trends og adfærd inden for bæredygtighed og sundhed. Mere end 3.000 repræsentativt udvalgte danskere bidrager til Indkøbskurvens datagrundlag, og resultatet er et indblik i forbrugsvaner, der er under udvikling. Mange danske forbrugere er opmærksomme på klima og sundhed, når de begiver sig på indkøb – og det er føtex’ forventning, at denne udvikling kun vil fortsætte de kommende år.

Indkøbskurven er baseret på en befolkningsundersøgelse med 3.000 webinterviews af 18-75-årige danskere. Svarene er indsamlet via Userneeds panel i perioden 3. februar – 15. februar 2020. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse, og fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Du kan læse mere om Indkøbskurven på: https://omtanke.foetex.dk/category/indkoebskurven/

Resultater fra ’Indkøbskurven’

Tror du, at du i løbet af de næste to år kommer til at ændre dine spisevaner for at spise mere klimavenligt? (fx spise mindre kød eller andre klimabelastende produkter)
Ja: 37%
Nej: 41%
Ved ikke: 22%

Hvordan tror du, du kommer til at ændre dine spisevaner på grund af klimaet i løbet af de næste to år?
Spise flere grøntsager: 66%
Spise mindre kød: 64%
Spise mere økologisk mad: 46%
Spise mere lokalproduceret mad: 46%
Spise mere mad i sæson: 43%
Spise mere plantebaseret mad: 37%
Spise færre mejeriprodukter: 15%

Har du fravalgt dagligvarer, fordi du ikke mente, de var tilstrækkeligt klimavenlige?
Ja: 22%
Nej: 62%
Ved ikke: 16%

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Nyt samarbejde skal forebygge stroke i danskernes hverdag28.2.2024 08:20:00 CET | Pressemeddelelse

Alt for mange danskere rammes hvert år af stroke, og derfor vil Hjernesagen sammen med Salling Group og Salling Fondene over de kommende år bringe hjernesundhed og forebyggelse af stroke længst muligt ud til danskerne. Det sker ved at tilbyde nem og gratis blodtryksmåling i butikker landet over som del af et nyt, flerårigt strategisk samarbejde med ambition om at løfte danskernes generelle sundhedsniveau.