Lidl Danmark

Indgår samarbejde med Danmarks Biavlerforening: Lidl kalder til kamp for bierne

Del

I samarbejde med Danmarks Biavlerforening skyder Lidl nu gang i et nyt, spændende projekt, der skal sikre bedre forhold for bestøvende insekter i Danmark. Lidl opfordrer danskerne til at blive mere bi-venlige sammen med Lidl gennem en række forskellige initiativer og aktiviteter, som skal styrke den biologiske mangfoldighed.

Med projekttitlen ”Lidls Bidrag” skyder Lidl gang i en landsdækkende indsats til gavn for de danske bier og andre bestøvende insekter i samarbejde med Danmarks Biavlerforening. På billedet ses Arne T. Henriksen (formand) og Lise Hansted (konsulent) fra Danmarks Biavlerforening. Lidl PR-foto
Med projekttitlen ”Lidls Bidrag” skyder Lidl gang i en landsdækkende indsats til gavn for de danske bier og andre bestøvende insekter i samarbejde med Danmarks Biavlerforening. På billedet ses Arne T. Henriksen (formand) og Lise Hansted (konsulent) fra Danmarks Biavlerforening. Lidl PR-foto

Foråret har meldt sin ankomst, og dyrelivet begynder at summe i den danske natur – men ikke så meget som tidligere. De danske insekters levevilkår er under pres, og det kan blandt andet få konsekvenser for vores vilde planter og dyrkede afgrøder, som er afhængige af insektbestøvning.

Det er ikke kun herhjemme, at vores bestøvende insekter er på tilbagetog, og det truer den globale fødevareproduktion. Ifølge FN’s Landbrugs- og Fødevareorganisation afhænger 75 % af verdens afgrøder mere eller mindre af bier og andre insekters bestøvningsarbejde. Derfor er d. 20. maj udråbt som international bi-dag, som retter fokus på biers vanskelige vilkår og deres store betydning for en stor del af verdens fødevarer og vilde planter.

Flere naturområder, bi-venligt sortiment og forbrugeroplysning

Det får nu Lidl til at igangsætte en ny indsats, der skal komme danske bier og andre insekter til gode.

Til projektet har Lidl allieret sig med dem, der ved meget om, hvordan man skaber gode forhold for danske bier og andre bestøvende insekter: Danmarks Biavlerforening. Sammen har de udarbejdet tre overordnede fokusområder, hvor Lidl kan gøre en indsats for at styrke den biologiske mangfoldighed i Danmark.

  1. Lidls sortiment skal blive endnu mere bi- og insektvenligt. Det betyder et endnu større udvalg af blandt andet dansk honning, økologiske varer og bi- og insektvenlige planter til haven.
  2. Lidl vil skabe flere naturlige levesteder og fødekilder for bier og andre insekter ved kædens butikker og lagre i Danmark. Fx vil der ved udgangen af 2025 være flere naturlige områder med træer, blomster og planter til gavn for biodiversiteten ved op til 25 % af alle Lidls butikker i Danmark, hvor det er muligt.
  3. Lidl vil sætte fokus på læring og oplysning ved at sprede budskabet om biers og andre bestøvende insekters afgørende betydning for bevarelse af vores økosystemer, biodiversitet og ikke mindst madforsyning i Danmark og resten af verden.

”Som dagligvarekæde med stort fokus på frugt og grønt er vi fuldt ud afhængige af en rig biologisk mangfoldighed og sunde økosystemer. Det skyldes blandt andet bierne og andre insekters arbejde, at vi kan tilbyde det udvalg, vi kan i dag. Derfor har vi et stort ansvar for at gøre vores for biernes og andre insekters levevilkår,” forklarer Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Skaber bedre livsbetingelser for bierne

Lidls indsats for at skabe mere biodiversitet vækker begejstring hos Danmarks Biavlerforening, som ser frem til den øgede opmærksomhed på biernes livsbetingelser og betydning for vores fødevarer.

”Det vurderes, at fire ud af fem af plantearterne i vores del af verden er helt eller delvis afhængig af insektbestøvning. Opmærksomheden på biernes livsbetingelser, og deres store betydning for bestøvning af vores fødevarer er dermed utrolig vigtig. Derfor er jeg rigtig glad for, at Lidl som dagligvarekæde tager ansvar på dette område og samtidig er med til at udbrede budskabet til deres kunder. For vi kan alle være med til at skabe bedre livsbetingelser for bierne,” siger Arne T. Henriksen, formand, Danmarks Biavlerforening.

I samarbejde med Danmarks Biavlerforening har Lidl produceret en film, der har til formål at oplyse danskerne om, hvordan dagligvarekædens sortiment ville se ud, hvis vi ikke længere havde insekter til at bestøve vores planter, et scenarium vi dog ikke står i lige nu.

Filmen offentliggøres i forbindelse med FN’s internationale bi-dag den 20. maj på lidl.dk og Lidls sociale medier.

Kontakter

Billeder

Med projekttitlen ”Lidls Bidrag” skyder Lidl gang i en landsdækkende indsats til gavn for de danske bier og andre bestøvende insekter i samarbejde med Danmarks Biavlerforening. På billedet ses Arne T. Henriksen (formand) og Lise Hansted (konsulent) fra Danmarks Biavlerforening. Lidl PR-foto
Med projekttitlen ”Lidls Bidrag” skyder Lidl gang i en landsdækkende indsats til gavn for de danske bier og andre bestøvende insekter i samarbejde med Danmarks Biavlerforening. På billedet ses Arne T. Henriksen (formand) og Lise Hansted (konsulent) fra Danmarks Biavlerforening. Lidl PR-foto
Download

Information om Lidl Danmark

Lidl Danmark
Lidl Danmark
Profilvej 9
6000 Kolding

7635 0000http://www.lidl.dk

I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 134 butikker. 

Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk 

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidl bedst på brød og kager24.6.2021 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Lidl er danskernes førstevalg blandt supermarkedernes bager- og bake off-afdelinger. Det viser en ny YouGov-rundspørge for B.T., som har vurderet ni supermarkedskæders brød- og bake off-afdelinger på kvalitet, udvalg og det samlede generelle indtryk. Det er i tråd med Lidls overordnede strategi om at blive danskernes førstevalg, hvor bake off-afdelingerne netop nu får en endnu mere fremtrædende rolle i den omfattende modernisering af kædens butikker.

Lidl er billigst for 3. år i træk: vinder Forbrugerrådet Tænks øko-pristjek 202121.6.2021 10:29:29 CEST | Pressemeddelelse

De billigste økologiske basisvarer i 2021 kan man finde på hylderne i Lidls 134 butikker landet over. Det står klart, efter Lidl vinder Forbrugerrådet Tænks årlige øko-pristjek blandt dagligvarekæderne i Danmark. Lidl de slår nærmeste konkurrenter, Bilka og nemlig.com, på det samlede indkøb af 15 økologiske basisvarer, og indtager dermed førstepladsen for 3. år i træk.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum