Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er fornuftigt at begynde at udfase hjælpepakkerne, men det bør ske gradvist, da der fortsat er rigtig mange som arbejder i brancher, hvor de ikke har fået lov at åbne på normale vilkår. Disse brancher har brug for at hjælpepakkerne udfases i samme takt som virksomhederne kan åbne op.”

Det økonomiske ekspertudvalg foreslår, at der sker en justering af arbejdsfordelingsordningen, så den fremadrettet bedre understøtter omstillingsevnen i dansk økonomi, hvis der fx kommer en 2. bølge af corona, der kræver nedlukning af samfundet. De foreslår i forlængelse heraf, at der indkaldes til en trepartsforhandling om en ny model for arbejdsdeling. Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi har tidligere foreslået, at der udarbejdes fleksible ordninger, hvor medarbejdere kan vende delvist tilbage til arbejdet og hjælpe til at starte virksomheden op igen. Derfor hilser vi trepartsforhandlinger om en ny arbejdsdelingsordning velkommen. Skal vi lykkes med en aftale for hele arbejdsmarkedet, så skal alle faggrupper være med, og her i Akademikerne har vi mange gode forslag til forbedringer af modellen.”

Samtidig opfordrer Lars Qvistgaard til, at små virksomheder og selvstændige også får mulighed for støtte i længere tid. Qvistgaard roser derfor forslaget om at dispensere fra a-kasse reglerne, så det muligt for disse grupper at modtage dagpenge. Han understreger dog, at der er brug for at finde låneløsninger for små- og mellemstore virksomheder.

“Det danske erhvervsliv er i høj grad drevet at gode ideer og iværksætteri i små- og mellemstore virksomheder. Den sidste finanskrise havde voldsomme konsekvenser for dansk iværksætteri. Det bl.a. fordi de små- og mellemstore virksomheder ikke blev tænkt ind i låneordningerne. Den fejl må vi ikke gentage“.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”

Akademikerne vil have en fagligretlig bedømmelse af kritiseret brug af Coronarelaterede vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen31.5.2021 09:32:58 CEST | Pressemeddelelse

Akademikerne har netop indklaget den statslige arbejdsgiver for en faglig voldgiftsret for at stoppe omgåelsen af overenskomsten og forhindre misbruget af vikarbureauansættelser i Erhvervsstyrelsen. Akademikerne indbringer samtidig vikarbureauet Moment for Arbejdsretten. Dermed kommer nu en juridisk afklaring af statens muligheder for at benytte vikaransættelser udenfor overenskomsten.

SMV-fokus skal hjælpe ledige akademikere i job29.4.2021 14:24:44 CEST | Pressemeddelelse

Torsdag mødtes beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med fire jobsøgende. En af dem var Louise Nygaard Meissner, der stod overfor, at skulle tilbage til jobmarkedet, efter at have arbejdet som lektor. I den proces oplevede hun flere udfordringer med et rigidt beskæftigelsessystem. Nu efterlyser hun et system, der giver ledige akademikere bedre redskaber og muligheder for at få foden indenfor i de mindre virksomheder. Hovedorganisationen Akademikerne, stemmer i, og formand Lars Qvistgaard peger på et kæmpe uforløst potentiale i at hjælpe akademikere ud i SMV’erne.