Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er fornuftigt at begynde at udfase hjælpepakkerne, men det bør ske gradvist, da der fortsat er rigtig mange som arbejder i brancher, hvor de ikke har fået lov at åbne på normale vilkår. Disse brancher har brug for at hjælpepakkerne udfases i samme takt som virksomhederne kan åbne op.”

Det økonomiske ekspertudvalg foreslår, at der sker en justering af arbejdsfordelingsordningen, så den fremadrettet bedre understøtter omstillingsevnen i dansk økonomi, hvis der fx kommer en 2. bølge af corona, der kræver nedlukning af samfundet. De foreslår i forlængelse heraf, at der indkaldes til en trepartsforhandling om en ny model for arbejdsdeling. Lars Qvistgaard udtaler:

“Vi har tidligere foreslået, at der udarbejdes fleksible ordninger, hvor medarbejdere kan vende delvist tilbage til arbejdet og hjælpe til at starte virksomheden op igen. Derfor hilser vi trepartsforhandlinger om en ny arbejdsdelingsordning velkommen. Skal vi lykkes med en aftale for hele arbejdsmarkedet, så skal alle faggrupper være med, og her i Akademikerne har vi mange gode forslag til forbedringer af modellen.”

Samtidig opfordrer Lars Qvistgaard til, at små virksomheder og selvstændige også får mulighed for støtte i længere tid. Qvistgaard roser derfor forslaget om at dispensere fra a-kasse reglerne, så det muligt for disse grupper at modtage dagpenge. Han understreger dog, at der er brug for at finde låneløsninger for små- og mellemstore virksomheder.

“Det danske erhvervsliv er i høj grad drevet at gode ideer og iværksætteri i små- og mellemstore virksomheder. Den sidste finanskrise havde voldsomme konsekvenser for dansk iværksætteri. Det bl.a. fordi de små- og mellemstore virksomheder ikke blev tænkt ind i låneordningerne. Den fejl må vi ikke gentage“.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Giv afviste uddannelsessøgende studiepladser ved vinteroptaget27.7.2020 18:01:00 CESTPressemeddelelse

Antallet af afviste ansøgere til de videregående uddannelser er i år steget med 27 pct. Der er derfor brug for, at politikerne ser på at øge antallet af studiepladser til vinter. Der er ingen der har interesse i, at de 10.686 afviste unge skal ud og søge uaglærte jobs, på et arbejdsmarked der allerede er hårdt presset efter corona. Det mener Akademikerne, der repræsenterer 431.000 medlemmer fra de videregående uddannelser.

Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige17.6.2020 12:34:35 CESTPressemeddelelse

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.