I fællesskab reducerer vi hurtigere naturgasforbruget

Nye tal fra Evida viser, at fjernvarmesektoren har reduceret naturgasforbruget med over en fjerdedel i forhold til samme periode sidste år. Det er et tegn på, at en kollektiv varmeforsyning forankret i ambitiøse selskaber hurtigere kan agere og omstille, siger direktør i brancheorganisationen Dansk Fjernvarme.
Billede af et stort solvarmeanlæg på Fyn.

I første halvår af 2022 har fjernvarmesektoren reduceret gasforbruget med 28 procent sammenlignet med samme periode i 2021.

Det præsenterer naturgasdistributøren Evida i en pressemeddelelse, over gasforbruget i første halvår af 2022. Tallene viser, at det er fjernvarmeselskaberne, der går forrest i udfasningen af naturgas i Danmark.

En klar grund er, at det er nemmere for et fjernvarmeselskab at tage beslutning om at omstille fra naturgas til andre vedvarende energikilder, fordi fjernvarmeselskaber netop har ambitionerne, mulighederne og metoderne til at udfase naturgas i produktionen. En egenskab der viser, den store fordel fjernvarmen har i den grønne omstilling.

- Tallene viser, at der er sket en betydelig reduktion af naturgasforbruget i fjernvarmen. Og langt de fleste steder bliver naturgassen erstattet med grønne energikilder som bæredygtig biomasse, store varmepumper, overskudsvarme eller solvarme, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme, brancheorganisation for fjernvarmeselskaber, kraftvarmeværker og affaldsenergiselskaber.

Fjernvarmen er allerede baseret på 72 procent vedvarende energi, mens der i 2021 var 12 procent naturgas i fjernvarmeproduktionen i Danmark. Sektorens mål er at være 100 procent CO2-neutral i 2030. Det mål er de høje naturgaspriser og behovet for hurtigere grøn omstilling med til at speede op i 2022.

Mere fjernvarme i Danmark giver en grønnere opvarmning
Det er gennem en kollektiv varmeforsyning, at man kan hente store reduktioner på brugen af fossil brændsel. Derfor arbejder fjernvarmeselskaber og kommuner netop nu med at kortlægge fjernvarmeudrulningen i Danmark og konverteringen af de 400.000 naturgasopvarmede husstande. En udrulning, der kunne gå meget hurtigere, hvis der var politisk vilje, mener Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

- Det er gennem den kollektive varmeforsyning, hvor den helt store omstilling væk fra naturgas kan hentes hurtigt. Jeg håber, at det her kan være en øjenåbner for, hvor stort et våben fjernvarme er mod udfasningen af russisk naturgas, siger Kim Mortensen og slutter.

- Nu står mange fjernvarmeselskaber med en kæmpe efterspørgsel på deres stabile og grønne fjernvarme, men de har ingen garanti for deres store investeringer i udrulning af fjernvarmenettet med en tom fjernvarmepulje og uden sikkerhed for tilslutningerne i sidste ende. Hvis der var politisk vilje til at sikre fjernvarmeselskabernes investering i fjernvarmeudrulningen, ville det gå rigtig stærkt, og vi ville se endnu vildere tal, end dem Evida har præsenteret i dag.

Billede af et stort solvarmeanlæg på Fyn.