I fællesskab reducerer vi hurtigere naturgasforbruget

Nye tal fra Evida viser, at fjernvarmesektoren har reduceret naturgasforbruget med over en fjerdedel i forhold til samme periode sidste år. Det er et tegn på, at en kollektiv varmeforsyning forankret i ambitiøse selskaber hurtigere kan agere og omstille, siger direktør i brancheorganisationen Dansk Fjernvarme.

Billede af et stort solvarmeanlæg på Fyn.

I første halvår af 2022 har fjernvarmesektoren reduceret gasforbruget med 28 procent sammenlignet med samme periode i 2021.

Det præsenterer naturgasdistributøren Evida i en pressemeddelelse, over gasforbruget i første halvår af 2022. Tallene viser, at det er fjernvarmeselskaberne, der går forrest i udfasningen af naturgas i Danmark.

En klar grund er, at det er nemmere for et fjernvarmeselskab at tage beslutning om at omstille fra naturgas til andre vedvarende energikilder, fordi fjernvarmeselskaber netop har ambitionerne, mulighederne og metoderne til at udfase naturgas i produktionen. En egenskab der viser, den store fordel fjernvarmen har i den grønne omstilling.

- Tallene viser, at der er sket en betydelig reduktion af naturgasforbruget i fjernvarmen. Og langt de fleste steder bliver naturgassen erstattet med grønne energikilder som bæredygtig biomasse, store varmepumper, overskudsvarme eller solvarme, siger Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme, brancheorganisation for fjernvarmeselskaber, kraftvarmeværker og affaldsenergiselskaber.

Fjernvarmen er allerede baseret på 72 procent vedvarende energi, mens der i 2021 var 12 procent naturgas i fjernvarmeproduktionen i Danmark. Sektorens mål er at være 100 procent CO2-neutral i 2030. Det mål er de høje naturgaspriser og behovet for hurtigere grøn omstilling med til at speede op i 2022.

Mere fjernvarme i Danmark giver en grønnere opvarmning
Det er gennem en kollektiv varmeforsyning, at man kan hente store reduktioner på brugen af fossil brændsel. Derfor arbejder fjernvarmeselskaber og kommuner netop nu med at kortlægge fjernvarmeudrulningen i Danmark og konverteringen af de 400.000 naturgasopvarmede husstande. En udrulning, der kunne gå meget hurtigere, hvis der var politisk vilje, mener Kim Mortensen, direktør i Dansk Fjernvarme.

- Det er gennem den kollektive varmeforsyning, hvor den helt store omstilling væk fra naturgas kan hentes hurtigt. Jeg håber, at det her kan være en øjenåbner for, hvor stort et våben fjernvarme er mod udfasningen af russisk naturgas, siger Kim Mortensen og slutter.

- Nu står mange fjernvarmeselskaber med en kæmpe efterspørgsel på deres stabile og grønne fjernvarme, men de har ingen garanti for deres store investeringer i udrulning af fjernvarmenettet med en tom fjernvarmepulje og uden sikkerhed for tilslutningerne i sidste ende. Hvis der var politisk vilje til at sikre fjernvarmeselskabernes investering i fjernvarmeudrulningen, ville det gå rigtig stærkt, og vi ville se endnu vildere tal, end dem Evida har præsenteret i dag.

Pressechef Rune Birk Nielsen, tlf. +45 2490 4197 el. rbn@danskfjernvarme.dk

Billede af et stort solvarmeanlæg på Fyn.

76 30 80 00http://danskfjernvarme.dk

Dansk Fjernvarme er en af Danmarks største brancheorganisationer og er interesseorganisation for landets ca. 370 fjernvarmeselskaber, der forsyner omkring 65 procent af alle danske boliger med grøn og effektiv varme. Hovedkontoret ligger i Fjernvarmens Hus i Kolding med en afdeling beliggende centralt i København. I dag kommer 72 procent af fjernvarmen fra vedvarende energi, og sektoren har som mål at blive CO2-klimaneutral i 2030.

Priserne på energi eksploderer, og det skal aftale understøtte23.9.2022 09:59:03 CEST | Pressemeddelelse

Forbrugernes energipriser buldrer derudad, og selvom langt de fleste fjernvarmeforbrugere kan lune sig ved stabile og billige varmepriser, er der også fjernvarmeforbrugere, der på grund af de høje el og gaspriser må forberede sig på store ekstra regninger i den nye varmesæson. Derfor er det forståelige, at der nu lander en aftale om en indefrysningsordning, som kan holde hånden under de boligejere, der bliver hårdest ramt af stigende energipriser og som ikke har råd til her og nu, at betale den store ekstra regning.