I dag fjerner føtex 87 tons plastik fra hylderne – alternativerne er klar
01-01-2019
Sugerør af hvedestrå, bestik i træ og tallerkner lavet af fibre fra sukkerrør. Det er den nye plastikfri hverdag, man møder, når man fra i dag køber engangsservice i føtex. Kæden har i samtlige 101 butikker i hele landet ryddet hylderne for engangsservice i plastik og erstattet dem med nye, mere bæredygtige varer. Dermed sparer føtex sammen med kunderne hvert år miljøet for 87 tons plastik.
- Miljø og dyreliv lider under det store forbrug af plastik, og vi gør alt for at udfase plastik, hvor det ikke er nødvendigt. Det er vores stop for salg af engangsservice af plastik i dag et godt eksempel på. Samtidig er det en stor glæde at konstatere, at vi har fundet ligeså gode varer ved at bruge hvedestrå, bambus, sukkerrør, træ og papir, siger Thor Skov Jørgensen, administrerende direktør i føtex.
Engangsservice af plastik er især uheldigt, fordi det ofte kun bruges i få minutter, men tager flere hundrede år at nedbryde i naturen. Ender det i havet, kan det udgøre en trussel for alt fra fugle til skildpadder og hvaler.
Naturen hjælper med nye produkter
En af de helt store syndere er engangssugerør af plastik. De bliver nu i føtex afløst af strå fra økologisk dyrket hvede og bambus. Bambussugerøret kan endda bruges flere gange.
- Det er faktisk naturen selv, der helt konkret kommer os til hjælp her med rigtig gode materialer. Det tegner godt for, hvordan vi i fremtiden kan fjerne endnu mere plastik, siger Thor Skov Jørgensen.
føtex annoncerede allerede i maj sidste år, at den landsdækkende kæde med over 100 butikker ville stoppe for salg af engangsplastik her til nytår uanset, om man havde fundet alternativer.
Initiativet er en del af en større plastikstrategi i Salling Group – der ud over føtex også driver dagligvarekæderne Bilka og Netto – om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes. Plastikbesparelserne bliver derfor endnu større, når Bilka og Netto også udfaser engangsplastik i tråd med EU’s kommende plastikdirektiv. Dermed forsvinder et årligt salg på over 300 tons engangsplastik fra hylderne.
Vil påvirke udviklingen
Erfaringerne fra føtex skal bruges til at skaffe endnu flere alternativer til plastikken. Indtil videre må kunderne for eksempel vente med vin-, champagne- og snapseglas.
- Det er desværre ikke alt engangsplastik, hvor der i dag er bedre alternativer. Men vi håber, at vi som en stor supermarkedskæde kan skabe en større efterspørgsel hos vores leverandører, så der hurtigt kommer endnu flere gode plastikfri varer til kunderne, siger Thor Skov Jørgensen.
At der stadig mangler alternativer, kan man helt konkret se ved, at pladsen til engangsservice i en føtex-butik lige nu kun fylder én hyldemeter mod tidligere to.
Alternativ til små plastikposer på vej
De seneste måneders salg af engangsservice i føtex peger på, at danskerne allerede er ved at vænne sig til en fremtid med mindre plastik. Siden føtex fortalte om initiativet om at fjerne engangsplast i starten af maj, er salget af både bestik og engangstallerkner i plastik faldet med op til 10 procent, selv om varerne lå på hylderne.
- Kampen mod plastik er heldigvis kommet højt op på den fælles dagsorden, og det virker. Her i 2019 introducerer vi endnu et stort plastikbesparende initiativ med en bomuldspose til frugt og grønt, som kan bruges igen og igen og erstatte de mange tynde plastikposer, siger Thor Skov Jørgensen.
føtex har allerede i 2018 fjernet et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik. Med dagens stop for engangsservice i plastik fjernes i alt 69 millioner stykker engangsplastik om året fra føtex.
- - - - -
Fakta om engangsplastik:
- Engangsplastik defineres blandt andet af EU som hverdagsprodukter, der er fremstillet af plastik, og som er beregnet til at blive brugt en enkelt gang, inden de smides ud. Eksempler er sugerør, engangsbestik, og engangsservice som kopper, glas og tallerkner af plastik. Engangsplastik inkluderer således ikke f.eks. plastikemballage, som er vigtig for at beskytte varerne eller den rulle plastikposer, man køber for at opbevare varer derhjemme.
Om føtex’ farvel til engangsservice af plastik:
- Stop for salg af engangsservice af plastik i føtex gælder for alle 101 føtex-butikker over hele landet inklusiv føtex food.
- Initiativet er en del af en større plastikstrategi i Salling Group, der blandt andet driver dagligvarekæderne føtex, Bilka og Netto, om at udfase plastik, hvor det er muligt, og sikre, at mest mulig plastik genanvendes.
- Engangsplastik – antal styk, der nu er erstattet af nye alternativer i føtex (cirkatal):
o Tallerkner: 1,9 mio. styk – erstattes af tallerkner lavet af naturlige sukkerrørsfibre, der er et affaldsprodukt fra produktionen af sukker (såkaldt bagasse)
o Sugerør: 7,2 mio. styk – erstattes af sugerør lavet i papir, hvedestrå samt sugerør af bambus. Både hvede og bambus er økologisk dyrket. Bambussugerøret kan vaskes og genbruges.
o Glas/kopper: 13,4 mio. styk – Ølglas erstattes af papkrus beklædt indvendig med et tyndt lag PLA, der er en bioplastik (f.eks. lavet af majsstivelse). Vin-, champagne- og snapseglas vil blive erstattet, så snart der findes bæredygtige alternativer. føtex opfordrer i mellemtiden kunderne til at bruge almindelige glas, som kan vaskes og genbruges mange gange
o Bestik: 3,3 mio. styk – erstattes af træbestik, der er FSC-mærket
I alt et årligt salg på godt 25 millioner styk engangsplastik, som tilsammen vejer mere end 87 tons, der nu ikke længere sælges af føtex.
Hertil et årligt salg på 44 millioner vatpinde af plastik, der siden maj ikke har kunnet købes i føtex.
Dermed stopper et årligt salg på i alt 69 mio. stykker engangsplastik i føtex, eller mere end 90 tons plastik om året.
Hertil kommer introduktionen senere i 2019 af en genanvendelig bomuldspose til frugt og grønt i stedet for de normale knitreposer af plastik, der alene i føtex løber op i et forbrug på 35 millioner stykker om året.
Kontakter
For mere information kontakt:
Ansvarlighedsdirektør Jonas Schrøder, Salling Group, på tlf 2164 0770
Group CommunicationSalling Group
Tlf:8778 5002press@sallinggroup.comBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Nu åbner fremtidens føtex med stort fokus på måltidet og sundhed21.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
I Kokkedal kan du nu opleve føtex’ helt nye koncept, der vil være standarden for fremtidens føtex. Kunderne vil opleve en butik, hvor måltidet og convenience er i højsædet, og hvor de første sundhedstiltag bliver præsenteret
Partnerskab afslører: Hver tiende kunde har forhøjet blodtryk29.10.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Siden foråret har Hjernesagen i samarbejde med Salling Group tilbudt kunderne gratis blodtryksmåling. Den første evaluering af projektet viser, at det har store perspektiver for folkesundheden, fortæller ekspert. Derfor bliver tilbuddet nu udvidet til flere butikker landet over.
Salling Group sætter fokus på søvn og mave i balance25.10.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Flere danskere oplever søvnbesvær og problemer med maven. Derfor lancerer Bilka og føtex nu et bredt sortiment af produkter og kosttilskud rettet mod den gode søvn og en mave i balance.
Salling Group åbner ny banebrydende butik i Aarhus9.10.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nu åbner ´føtex GO´. Danmarks første betjeningsfrie dagligvarebutik, der giver kunderne mulighed for at klare indkøbene hurtigt og let, præcist når det passer dem
Salling Group sætter kurs mod fremtiden med historisk høje ambitioner1.10.2024 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Milliardinvesteringer i kerneforretningen med et ufravigeligt fokus på kunder og innovation skal sikre et endnu mere robust Salling Group, der sætter mål om flere butikker, opkøb og fusioner på eksisterende og nye markeder i sin nye forretningsstrategi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum