I 2019 levede 19 millioner børn som internt fordrevne i eget land– det er det højeste antal nogensinde.

Det rekordhøje antal børn bliver nu ramt af konsekvenserne af Covid-19 – som en tsunami der nærmer sig en hullet gummibåd – advarer UNICEF.

Cirka 19 millioner børn levede i 2019 som internt fordrevne som en direkte konsekvens af katastrofer, konflikter og voldshandlinger, slår UNICEF fast i en ny rapport, der udkommer i dag tirsdag. Det er det højeste antal nogensinde og mange af børnene forventes at have levet som internt fordrevne i flere år.

I takt med at COVID-19 fortsat spreder sig verden over, er disse børn nogle af de mest sårbare overfor pandemiens direkte og indirekte konsekvenser.

”Millioner af fordrevne børn verden over lever allerede uden ordentlig pleje og beskyttelse, og nu kommer Corona så og sætter de her børns vaccinationer, skolegang, adgang til lægehjælp og uddannelse på spil,” siger Karen Hækkerup, Generalsekretær i UNICEF Danmark.
”Når en ny krise som COVID-19 pandemien bryder ud, er denne gruppe børn særligt sårbare. Det er helt afgørende, at regeringer og humanitære partnere arbejder sammen, for at sikre børnenes beskyttelse, sundhed og læring – simpelthen deres overlevelse og mulighed for en fremtid,” siger Karen Hækkerup.

Internt fordrevne børn mangler i forvejen ofte adgang til basale ydelser og er i risiko for at blive udsat for vold, udnyttelse, mishandling og ulovlig menneskehandel, ifølge rapporten. Hertil kommer at børnene også kan være i risiko for børnearbejde, børneægteskaber og separation fra deres familier. Det er alt sammen noget, der truer børnenes sundhed og sikkerhed. Med Coronaens indtog bliver faren for disse ting kun værre, vurderer Karen Hækkerup.

”Når de her børns rester af et sikkerhedsnet bliver revet væk, så står de jo overfor endnu værre problemer. Det er ikke alle der kan isolere sig, det er ikke alle der har adgang til håndvaske, det er ikke alle der kan have hjemmeskoling, og de børn skal vi hjælpe,” siger Karen Hækkerup.

Internt fordrevne familier og deres børn bor ofte i overbefolkede lejre eller uformelle bosættelser, hvor adgang til basale hygiejne og sundhedsydelser er begrænset og hvor fysisk distancering er en umulighed. Disse vilkår er med til at skabe yderligere fare for spredning af smitsomme sygdomme som COVID-19.

Ifølge rapporten var der 12 millioner nye fordrevne børn i 2019 alene. 3,8 millioner af disse skyldes konflikter og voldelige sammenstød, mens 8,2 millioner skyldes vejrrelaterede katastrofer som oversvømmelser og orkaner.

Pressechef Peter Lykke Lind. Tlf. 30531916, mail: pllind@unicef.dk