Hygge, liv i gaderne og vigtige diskussioner om de mest presserende problemstillinger i Europa

I dag byder vi velkommen til den sidste dag på Political Festival of Europe efter tre spændende dage. Den første udgave af Festivalen fyldte de brostensbelagte gader i Mariager med liv, sprog fra hele Europa og dejlige møder.
Fra venstre: Mikael Ekman (Director, Policy and Strategy, Microsoft), Kjetil Kjernsmo (Senior Advisor, Norad, Norway), Lani Bannach (Ejer, Well U Trading), Lise Fuhr (CEO, ETNO), H.E. Pascal Hector (Ambassador from Germany to Denmark)

Lørdag bød blandt andet på mange debatter om emner lige fra cirkulær økonomi til kristendom og fra green hubs til kvindelige musikeres muligheder. Mens der var et imponerende stort publikum under flere debatter på Foreign Policy scenen, flyttede debatterne på Business scenen ude i det fri under parasoller, mens Emmelie de Forests koncert fyldte området omkring Europa scenen med mennesker i alle aldre og fra mange lande.

De musikalske oplevelser var ikke begrænset til dagens alsidige musikprogram, men kunne også findes i kultur- og fritidsområdet ved stranden, hvor unge blev udfordret til "Rapolitics" og rap battles. Mere end 1 000 børn og unge var at finde på stranden og på havneområdet til vandaktiviteter, Urban Sport og samtaler om unges engagement i politik.

At føre en ambition ud i livet

Flere partnere og talere på Political Festival of Europe har - både på scenen og i uformelle samtaler på gaden - rost Festivalens for at gøre ambitionen til virkelighed: Nemlig at fremme den demokratiske dialog mellem forskellige dele af samfundet.

"Vi har noget i Europa, som vi gør bedre end noget andet sted, og det er en tættere og mere frugtbar dialog mellem den private sektor og regeringerne", understreger Mikael Ekman, direktør for politik og strategi hos Microsoft, under debatten "Skal EU være frontløber i den næste digitale udvikling?" på Tech & Health-scenen.

Efter quizzer, koncerter, gudstjenester og de sidste debatter, afsluttes Festivalen i dag med taler fra Ukraines ambassadør Mykhailo Vydionyk, EU-kommissær Elisa Ferreira, regionsrådsformand Mads Duedahl, og CEO for Political Festival of Europe Jan Bertelsen.

Vi glæder os til at se dig til sidste dag på dette års Political Festival of Europe!

Political Festival of Europe er samlingspunktet for den europæiske debat og finder sted første gang den 25.- 28. august 2022 i Mariager. Her vil publikum opleve en lang række debatter mellem europæiske borgere og beslutningstagere om nogle af de mest presserende spørgsmål. Udover de mange politiske events, vil Festivalen være et sted hvor besøgende kan opleve musik, kultur, mad og drikke fra hele Europa. Vores styrke i Europa ligger i vores mangfoldighed, men vi har brug for et sted, hvor vi kan mødes og diskutere Europas fremtid – det er derfor, vi skaber Political Festival of Europe.

Følg med i Folkemødets udvikling og nyheder på sociale medier, #PFOE2022 og i det månedlige nyhedsbrev.

Emmelie de Forest