Hvorfor vil danskerne ikke betale for nyheder?
Ifølge YouGov Profiles besøger over halvdelen af os (60%) jævnligt nyhedssites og nyhedsapps, men mange fravælger avisabonnementet.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Hver fjerde dansker (23%) har på nuværende tidspunkt et avisabonnement. Blandt de 60+ årige har 2 ud af 5 (41%) et abonnement, mens kun 9% af den voksne befolkning under 40 år har et abonnement. 27% af danskerne har tidligere haft avisabonnement.
Halvdelen af befolkningen (50%) har aldrig haft et avisabonnement, og ud af dem overvejer 90% heller ikke at få det i fremtiden.
De primære årsager til dette er, at danskerne synes abonnementer er for dyre, samt at der er gratis tilgængelige nyheder.
Sammenlignet med vores naboer i Norge, Sverige og Finland er Danmark i øvrigt det land, hvor færrest har et betalt avisabonnement. Mens knap halvdelen (hhv. 45% og 42%) af nordmænd og svenskere holder avis, gælder dette 35% af finnerne.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
43% af dem, som ikke betaler for et avisabonnement, angiver prisen som årsag. De mener, abonnementer er for dyre. Samme andel (41%) angiver, at der er tilgængelige muligheder, som er er gratis.
28% af dem, som ikke betaler for et avisabonnement, foretrækker nyhedsudsendelser (TV eller radio). Det er især kvinder, som ikke har et avisabonnement, der er af denne holdning (31% mod 24% af mænd) samt befolkningen over 60 år (39%). 25% vil ikke betale for nyheder. Det er især de unge på 18-29, som har denne holdning (35%).
Generelt synes et flertal af danskere (58%) dog, at det er helt i orden, at nyhedsmedier placerer artikler bag en betalingsmur, så nyheden kun er tilgængelig for abonnenter.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 1019 repræsentativt udvalgte personer pr. uge i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 14. til 23. august 2020.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 41 kontorer i 25 lande og panelmedlemmer i 44 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.