Hvorfor vil danskerne ikke betale for nyheder?
Danskernes nyhedsforbrug er stort, men halvdelen af den voksne befolkning har aldrig haft et avisabonnement og overvejer heller ikke at få det. YouGov har set nærmere på årsagerne til danskernes skepsis overfor at betale for nyheder.

Ifølge YouGov Profiles besøger over halvdelen af os (60%) jævnligt nyhedssites og nyhedsapps, men mange fravælger avisabonnementet.
Hver fjerde dansker (23%) har på nuværende tidspunkt et avisabonnement. Blandt de 60+ årige har 2 ud af 5 (41%) et abonnement, mens kun 9% af den voksne befolkning under 40 år har et abonnement. 27% af danskerne har tidligere haft avisabonnement.
Halvdelen af befolkningen (50%) har aldrig haft et avisabonnement, og ud af dem overvejer 90% heller ikke at få det i fremtiden.
De primære årsager til dette er, at danskerne synes abonnementer er for dyre, samt at der er gratis tilgængelige nyheder.
Sammenlignet med vores naboer i Norge, Sverige og Finland er Danmark i øvrigt det land, hvor færrest har et betalt avisabonnement. Mens knap halvdelen (hhv. 45% og 42%) af nordmænd og svenskere holder avis, gælder dette 35% af finnerne.
43% af dem, som ikke betaler for et avisabonnement, angiver prisen som årsag. De mener, abonnementer er for dyre. Samme andel (41%) angiver, at der er tilgængelige muligheder, som er er gratis.
28% af dem, som ikke betaler for et avisabonnement, foretrækker nyhedsudsendelser (TV eller radio). Det er især kvinder, som ikke har et avisabonnement, der er af denne holdning (31% mod 24% af mænd) samt befolkningen over 60 år (39%). 25% vil ikke betale for nyheder. Det er især de unge på 18-29, som har denne holdning (35%).
Generelt synes et flertal af danskere (58%) dog, at det er helt i orden, at nyhedsmedier placerer artikler bag en betalingsmur, så nyheden kun er tilgængelig for abonnenter.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med 1019 repræsentativt udvalgte personer pr. uge i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 14. til 23. august 2020.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder




Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 9,6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Med 41 kontorer i 25 lande og panelmedlemmer i 44 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden. Besøg yougov.com for yderligere oplysninger.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
International undersøgelse: Hvor mange vil tage imod COVID-19-vaccinen?15.1.2021 12:50:14 CET | Pressemeddelelse
Thaier, briter og danskere er mest tilbøjelige til at lade sig vaccinere
International undersøgelse: Sådan har coronavirus påvirket vores privatliv10.12.2020 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse foretaget i 14 lande og regioner ser nærmere på, hvilken indflydelse COVID-19 har haft på parforhold, familieliv, tro og vores mentale helbred.
YouGov afslører rejseplanerne i de nordiske lande for det kommende år9.12.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I lyset af den igangværende coronavirus-pandemi undersøger YouGov rejseplanerne i de nordiske lande for det kommende år.
18% af verdens befolkning er Early Adopters af teknologi. Hvem er de?30.11.2020 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny software, smart homes og digitale assistenter. Hvem er de forbrugere, der stiller sig først i køen, når det kommer til ny teknologi?
Danmarks stærkeste varemærker17.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ved hjælp af 6 forskellige imageparametre udarbejder YouGov hvert år en global og en dansk ranking over varemærker, der klarer sig særligt godt.
Hvem er de danske tilbudsjægere?13.11.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
63% af danskerne går som regel efter den billigste pris, når de handler, mens en tredjedel altid holder øje med særlige tilbud. Men hvad karakteriserer de danskere, der altid er på udkig efter et godt tilbud?
Skandinaverne gamer mindst i verden29.10.2020 09:24:07 CET | Pressemeddelelse
YouGovs seneste whitepaper undersøger det globale gaming- og esport-landskab på tværs af 24 markeder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum