Hvordan anvender vi bedst algoritmer og kunstig intelligens i velfærdssamfundet?
Algoritmer styrer en stigende del af vores samfund og hverdag. Anbefalinger og beslutninger baseret på store datamængder og algoritmer virker objektive og overbevisende. Men hvad sker der, når algoritmerne anvendes på følsomme områder? Fx til at forudsige, hvilke børn der vil blive udsat for misrøgt, eller hvilke skyldnere der sandsynligvis ikke vil betale deres gæld. Skal vi bruge algoritmiske forudsigelser som grundlag for politiske beslutninger, fordi de – måske – er mere sikre end den menneskelige mavefornemmelse? Hvilke konsekvenser får det for demokratiet? Og hvilke konsekvenser har det, hvis vi lader algoritmerne træffe beslutninger i rutinesager i de kommunale forvaltninger eller ved domstolene?
Alt det og meget mere skal et ambitiøst forsknings- og oplysningsprojekt nu kortlægge og skabe indsigt i og debat om. Projektet har navnet Algoritmer, Data og Demokrati eller forkortet ADD-projektet, og det er finansieret af VILLUM og VELUX FONDEN med 100 millioner kroner.
Forsknings- og oplysningsprojektet skal over de næste 10 år gøre os klogere på brugen af algoritmer i velfærdssamfundet, og på hvordan vi kan leve fornuftigt med anvendelsen af dem i vores samfund og vores demokrati i fremtiden. Med andre ord: Hvordan vi undgår, at algoritmerne medvirker til at skabe konflikter, utryghed og mistillid, og tværtimod kommer til at gøre en positiv forskel og give nytteværdi for mennesker.
Kunstig intelligens og dateetik i offentlig forvaltning
Fra DPU, Aarhus Universitet deltager lektor i uddannelsesvidenskab Helene Ratner, der igennem en årrække har forsket i brugen af data i offentlig forvaltning og datainformeret styring. Sammen med en ph.d. studerende og to postdocs skal hun i projektet Public administration and prediction (Offentlig forvaltning og prædiktive algoritmer) undersøge den offentlige forvaltnings brug af kunstig intelligens – herunder sammenhængen mellem den offentlige forvaltnings brug af algoritmer til at forudsige borgeres risici og adfærd – og så de dataetiske spørgsmål, der også følger med.
”Den offentlige sektor bruger i stigende grad kunstig intelligens til at lave prognoser for borgernes fremtidige adfærd og risici. Det kan være algoritmer, der forudser børns risici for mistrivsel, arbejdsløses risici for at ende i langtidsledighed eller borgeres risici for ikke at betale deres skat rettidigt,” forklarer Helene Ratner.
Hun peger på, at kunstig intelligens i form af prædiktive algoritmer ikke kun er et spørgsmål om at hjælpe den offentlige sektor til bedre at understøtte fagprofessionelles beslutningsprocesser eller til at prioritere knappe ressourcer og lave tidlige indsatser, fx i udsatte familier. Det rejser også andre vigtige spørgsmål.
”Det handler helt grundlæggende om, hvilken relationen vi ønsker mellem stat og borger. Hvilke beslutninger, der ellers træffes af fagprofessionelle, skal automatiseres? På hvilken måde? Hvilken viden ønsker vi, at staten skal have om os borgere? Og hvad betyder den øgede brug af data og kunstig intelligens for vores tillid til den offentlige forvaltning?” siger hun og fortsætter:
”Kunstig intelligens kan stigmatisere befolkningsgrupper, som allerede har stor kontakt med den offentlige sektor. Så hvordan undgår vi, at kunstig intelligens reproducerer og måske endda forstærker de fordomme, der uundgåeligt ligger i den data, som er brugt til at udvikle algoritmerne?” spørger hun og understreger vigtigheden af at forske i sammenhængen mellem det offentliges brug af kunstig intelligens i form af algoritmer, der forudser borgeres risici, og så de dataetiske diskussioner, der opstår i kølvandet herpå.
”Netop ved at undersøge samspillet mellem de to, kan vi få ny viden om, hvordan data og algoritmer ændrer relationen mellem stat og borger – og hvordan det tvinger os til at gentænke de idealer, vi har for en demokratisk velfærdsstat. Den danske velfærdsstat er dybt afhængig af borgernes tillid. Derfor er det afgørende med ny viden om, hvordan kunstig intelligens og den øgede brug af data påvirker borgernes tillid til den offentlige forvaltning.”
Fakta om ADD-projektet
Projektet er del af et større konsortium ledet af professor Sine Nørholm Just, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Derudover deltager Christina Lioma, professor ved Datalogisk Institut, Københavns Universitet; Torben Elgaard Jensen, professor ved Institut for Kultur og Læring, Aalborg Universitet; Leonard Seabrooke, professor ved Institut for Organisation, Copenhagen Business School; Helene Friis Ratner, lektor ved DPU, Aarhus Universitet og Alf Rehn, professor ved Institut for Teknologi og Innovation, Syddansk Universitet.
Projektets oplysnings- og dialogindsats kommer til at foregå under ledelse af chefredaktør Lisbeth Knudsen fra Tænketanken Mandag Morgen. Ambitionen er at skabe en stor alliance af samfundsinteressenter alle involveret i folkeoplysning, digital dannelse, digital læring og videndeling om nye teknologier på forskellige niveauer.
- Læs mere om ADD-projektet: 100 millioner til nyt forsknings- og oplysningsprojekt (veluxfoundations.dk)
Kontakter
For mere information om projektet Public administration and prediction, kontakt Helene Ratner på mail: helr@edu.au.dk, tlf.: 30 82 60 19
For mere information om det overordnede ADD-projekt, kontakt Sine Nørholm Just på mail: sinenjust@ruc.dk; tlf.: 20 77 40 39
Information om Aarhus Universitet: Arts
DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Nyt digitalt kort kortlægger 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 mere end hidtil kendt7.11.2025 07:47:06 CET | Pressemeddelelse
Et internationalt forskerhold med base på Aarhus Universitet og Universitat Autònoma de Barcelona har kortlagt næsten 300.000 kilometer romerske veje – over 100.000 kilometer mere end hidtil kendt. Resultatet offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature Scientific Data og giver et nyt og langt mere detaljeret billede af, hvordan Romerriget hang sammen.
Kan mødet med litteratur styrke trivslen blandt læger på en hospitalsafdeling? Det vil forskere bag nyt projekt finde ud af6.11.2025 11:04:54 CET | Pressemeddelelse
Kan læsning og samtale om litteratur være en vej til at styrke trivsel og fællesskab på en arbejdsplads som et hospital? Ja, mener forskere fra Aarhus Universitet, som har undersøgt, om litteratur kan forbedre trivslen blandt læger på en afdeling på Aarhus Universitetshospital. De har nu modtaget omtrent to millioner kroner i støtte af Region Midts Kulturpulje til at udvide projektet.
Børn er ikke længere bange for de voksne, og det er en god ting28.10.2025 10:36:57 CET | Pressemeddelelse
Grethe Kragh-Müller er en af de væsentligste stemmer i Danmark, når det handler om små børns liv og udvikling. Igennem mere end 50 år har hun arbejdet med børn som psykolog, konsulent, underviser og forsker. De sidste 25 år som lektor ved DPU, Aarhus Universitet. Nu overgår hun til emerita og gør status over debatten og udviklingen på dagtilbudsområdet.
Samarbejde om job og uddannelse gør skolen virkelighedsnær for de ældste elever27.10.2025 11:01:29 CET | Pressemeddelelse
Mange elever i udskolingen kæmper med manglende motivation i undervisningen. En ny undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet og VIA University College viser, at motivationen stiger, når lærere og uddannelsesvejledere samarbejder om at inddrage virksomheder og arbejdspladser i undervisningen. Den kommende fagfornyelse af folkeskolen bør derfor sikre plads til dette samarbejde, anbefaler forskerne bag undersøgelsen.
Markus fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder Ellehammerprisen for idéhistorisk projekt1.10.2025 10:27:41 CEST | Pressemeddelelse
Markus Bollerup Petersen fra Vejle Tekniske Gymnasium vinder årets Ellerhammerpris 2025. Prisen hædrer de bedste HTX-elever inden for idéhistorie og er indstiftet i et samarbejde mellem faget idéhistorie på Aarhus Universitet, det faglige miljø omkring gymnasiefaget og Ellehammerfonden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum
