Hvor grim er en ægte kærlighedshistorie?

En ung kvinde fortæller sin mest forfærdelige kærlighedshistorie i musikforestillingen JEG STÅR I KVIKSAND OG BRØLER SOM EN HJORT. Med dette ønsker skuespiller Josephine Reumert Grau at give den pæne fortælling om kærlighed modspil og nedbryde tabuet om, at det er pinligt at være sårbar.

Kærlighed er vidunderlig, men også frygtelig. Man kan blive så opslugt af et andet menneske, at man fuldstændig glemmer, hvem man selv er. Som ung kan man bruge rigtig meget energi på at fremstå selvsikker i et forhold i stedet for at turde vise sin sårbarhed,” siger Josephine Reumert Grau.

JEG STÅR I KVIKSAND OG BRØLER SOM EN HJORT er en verbal knytnæve af en musikforestilling. En ung kvinde tager os med på en tour de force gennem sit kærlighedsliv. Uden filter. Helt derud, hvor hun står i en ekskærestes lejlighed i færd med at tvære indholdet i hans køleskab ud over køkkenet. Lyrisk poesi møder kold dansk hverdag, når hun hudløst ærligt lukker publikum ind i sin forelskede hjerne, der er fuldkommen ude af kontrol.

Forestillingen er ikke selvbiografisk, men skabt med inspiration fra Josephine Reumert Graus eget liv og hendes omgivelser. Hun har skrevet manuskriptet og står på scenen sammen med musiker Viktor Dahl i Nanna Cecilie Bangs instruktion. Normalt sidder lydsigneren godt gemt, men her skabes lyduniverset live på scenen i tæt samspil mellem musik, tekst og bitter kærlighed. Forestillingen skabes på Sort/Hvid, hvor den kan opleves den 17.-22. maj 2021.

Give den pæne fortælling om kærlighed modspil
Forestillingen bygger på en personlig oplevelse af, at det kan være svært at spejle sig i de fortællinger, man hører om kærlighed. Josephine Reumert Grau oplever, at kærlighed er langt mere grim, end vi taler om. Ud over at give lykke, er kærlighed også opslidende. Man kan blive så opslugt af at være i en symbiose med sin partner, at man til sidst ikke kan finde ud af, hvem man er, når man er alene. Kærlighed kan få en til at gøre ting, som man eller aldrig ville gøre. Det sker for kvinden i forestillingen – hun kan slet ikke kontrollere sig selv. Hun svarer i øst og vest, hendes humør kører op og ned, og hun kender jo koden til sin kærestes telefon og kan ikke modstå at bruge den. Da kæresten til sidst går, står hun tilbage med en kæmpe hævntørst, og den giver hun frit løb. Forestillingen viser den grimme side af kærlighed for fuld skrue for at give den pæne fortælling om kærlighed modspil.

Josephine Reumert Grau er skuespiller, 27 år, og har senest spillet en hovedrolle i DR3-tv-serien "Far," hvor hun sammen med en søster, hun ikke kendte til, leder efter sin donerfar.

JEG STÅR I KVIKSAND OG BRØLER SOM EN HJORT

Spiller den 17. – 22. maj på Sort/Hvid, Staldgade 26-30, KBH V (Kødbyen)

Josephine Reumert Grau som karakteren i forestillingen,  foto af Åsmund Solighøgda
Josephine Reumert Grau som karakteren i forestillingen, foto af Åsmund Solighøgda