Hvert femte barn har ingen ulykkesforsikring

Mange danske forældre er i vildrede, når det gælder vilkårene for deres børns ulykkesforsikring. Mere end hvert femte barn har således ingen ulykkesforsikring, viser en undersøgelse fra Codan.

I en repræsentativ undersøgelse fra Codan Forsikring svarer hver femte (22 pct.) forælder, at deres børn ikke har en ulykkesforsikring. Og det reelle tal er formentlig højere, da mange (29 pct.) fejlagtigt tror, at deres børn automatisk er dækket af de voksnes ulykkesforsikring.

Camilla Amstrup, der er privatkundedirektør hos Codan, siger:
”Det er tankevækkende, at der stadig er så mange forældre, der ikke får sørget for ulykkesforsikring til deres børn. For hver fjerde forælder har inden for de sidste to år måttet en tur til lægen eller skadestuen med et barn, der var kommet til skade. Vi kan også se, at rigtig mange er i tvivl om reglerne, og hvad deres børns ulykkesforsikring egentlig dækker.”

Mange tror stadig, at kommunen dækker
Selv om det nu er syv år siden, at børn ikke længere blev dækket af kommunens forsikring i skoler og daginstitutioner, så er rigtig mange forældre stadig ikke klar over, at det er deres eget ansvar at tegne en ulykkesforsikring. Kun to tredjedele (62 pct.) er klar over dette.

”Vores børn tilbringer en stor del af deres vågne og aktive tid i skolen eller daginstitutionen, så tvivlen om reglerne på dette område er formentlig årsagen til, at mange ikke vælger at tegne en ulykkesforsikring for deres børn. Det er bemærkelsesværdigt, at vi efter så mange år uden dækning fra kommunen stadig har mange forældre, der tror, at deres børn er dækket af kommunens forsikring.” slutter Camilla Amstrup.

Typiske skader
Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital viser, at knapt 194.000 børn i alderen 0-17 år i gennemsnit endte på skadestuen i Danmark som følge af en ulykke i perioden 2011-2015. Cirka 28 pct. Af alle de årlige ulykker sker i skole eller daginstitution. Se bl.a. rapporten 'Børneulykker i Danmark' fra Statens Institut for Folkesundhed (2006).

Codans undersøgelse viser, at brud og forstuvninger/forvridninger er de hyppigste skader, mens hver fjerde af de forældre, der har været ude for skader på deres børn de seneste to år, har oplevet tandskader. Tallene fordeler sig således:

• Brud (fx Brækket arm/ben): 34%
• Forstuvning/forvridning: 33%
• Tandskade: 26%
• Sår: 20%
• Hjernerystelse: 7%

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Epinion for Codan. Der er gennemført 1.256 interview med repræsentativt udvalgte forældre med hjemmeboende børn under 18 år. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel Interviewene er gennemført i februar 2018.

Camilla Amstrup, Privatdirektør i Codan

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 23.000 medarbejdere. Læs mere om Codan på www.codan.dk og specifikt om børneulykkesforsikring på www.codan.dk/barn.

Codan vil hjælpe bekymrede kunder: De kan nu ekstraordinært få dækket aflysning af usikre ferieplaner19.5.2020 06:50:00 CESTPressemeddelelse

Covid-19 påvirker fortsat rejseaktiviteter i hele verden, og et stigende antal kunder i Codan henvender sig med spørgsmål om at ændre eller aflyse sommerplaner. En del skal snart betale for ferier, der muligvis ikke kan eller ønskes at blive gennemført, og flere har allerede indbetalt det første depositum, da de bookede rejsen. Codan har derfor ekstraordinært besluttet at dække refundering af depositum og opfordrer kunder til at kontakte forsikringsselskabet for at høre om deres muligheder. ”Vi vil gerne hjælpe kunder, der er bekymrede for, om de kommer afsted på ferie, da landegrænser er lukkede, og udsigten til, at de åbner, er fortsat usikker. Der er også kunder, som allerede nu ved, at de ikke ønsker at tage af sted på grund af eventuel smitterisiko. Uanset årsagen, er vi klar til at se på, hvordan vi bedst kan hjælpe,” siger Mads Foged, Privatdirektør i Codan. ”Normalt kan afbestillingsforsikringen først benyttes umiddelbart før afrejse. En kunde, der eksempelvis har planlagt en r

Virksomheder risikerer bøder for ulovlige forsikringsforhold: Codan og Salary lancerer løsning14.5.2020 07:20:00 CESTPressemeddelelse

Salary.dk og Codan indgår partnerskab for at automatisere kunders administrative arbejde. Samarbejdet skal reducere de over 1500 bøder, som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring årligt udsender for manglende arbejdsskadeforsikring. For Salary er det endnu et skridt mod at forenkle virksomheders administration, og Codan vil udbrede over 100 års erfaring med at rådgive erhvervslivet til nye kunder.

Codan og skandinaviske søsterselskaber reducerer CO2-udledningen med 33% på blot et år5.5.2020 14:45:00 CESTPressemeddelelse

I 2019 reducerede Codan og søsterselskaberne i Sverige og Norge virksomhedens samlede CO2-udledning med en tredjedel sammenlignet med 2018, viser en rapport, som netop er offentliggjort. En stor del af forklaringen findes i en ny tilgang til forretningsrejser, og Codan spår, at coronakrisen kommer til at sætte yderligere turbo på CO2-reduktionen, selv efter samfundet åbner igen.

Bilskader er faldet med 30% efter nedlukningen af Danmark: Codan opfordrer til at få justeret bilforsikringen9.4.2020 13:30:00 CESTPressemeddelelse

Som led i en række tiltag for at understøtte samfundet i en krisetid kommer Codan, Danmarks tredjestørste forsikringsselskab, nu med en opfordring til forsikringskunder om at få tjekket deres bilforsikring, da det kan hjælpe en presset økonomi. Hos bilejere, der eksempelvis er hjemsendt, gået ned i arbejdstid eller arbejder hjemmefra som følge af coronavirus, kan kørselsbehovet have ændret sig markant, og derfor kan dækningen og dermed prisen formentlig justeres for mange kunder. For Codans kunder betyder en markant ændring, at det samlede kørselsbehov for hele året er steget eller faldet med over 5.000 kilometer. Hvis det er tilfældet, vil prisen typisk kunne justeres med op til 10%. Samtidig har kunder i Codan også mulighed for at gå fra årlig til månedlig betaling af bilforsikringen. ”Vi ser lige nu på, hvordan vi bedst kan hjælpe kunder gennem coronakrisen. Det at få justeret bilforsikringen eller ændret betalingsformen kan for de familier, som står i en svær situation, måske medvi