Hvert femte barn har ingen ulykkesforsikring

Mange danske forældre er i vildrede, når det gælder vilkårene for deres børns ulykkesforsikring. Mere end hvert femte barn har således ingen ulykkesforsikring, viser en undersøgelse fra Codan.

I en repræsentativ undersøgelse fra Codan Forsikring svarer hver femte (22 pct.) forælder, at deres børn ikke har en ulykkesforsikring. Og det reelle tal er formentlig højere, da mange (29 pct.) fejlagtigt tror, at deres børn automatisk er dækket af de voksnes ulykkesforsikring.

Camilla Amstrup, der er privatkundedirektør hos Codan, siger:
”Det er tankevækkende, at der stadig er så mange forældre, der ikke får sørget for ulykkesforsikring til deres børn. For hver fjerde forælder har inden for de sidste to år måttet en tur til lægen eller skadestuen med et barn, der var kommet til skade. Vi kan også se, at rigtig mange er i tvivl om reglerne, og hvad deres børns ulykkesforsikring egentlig dækker.”

Mange tror stadig, at kommunen dækker
Selv om det nu er syv år siden, at børn ikke længere blev dækket af kommunens forsikring i skoler og daginstitutioner, så er rigtig mange forældre stadig ikke klar over, at det er deres eget ansvar at tegne en ulykkesforsikring. Kun to tredjedele (62 pct.) er klar over dette.

”Vores børn tilbringer en stor del af deres vågne og aktive tid i skolen eller daginstitutionen, så tvivlen om reglerne på dette område er formentlig årsagen til, at mange ikke vælger at tegne en ulykkesforsikring for deres børn. Det er bemærkelsesværdigt, at vi efter så mange år uden dækning fra kommunen stadig har mange forældre, der tror, at deres børn er dækket af kommunens forsikring.” slutter Camilla Amstrup.

Typiske skader
Tal fra Ulykkes Analyse Gruppen ved Odense Universitetshospital viser, at knapt 194.000 børn i alderen 0-17 år i gennemsnit endte på skadestuen i Danmark som følge af en ulykke i perioden 2011-2015. Cirka 28 pct. Af alle de årlige ulykker sker i skole eller daginstitution. Se bl.a. rapporten 'Børneulykker i Danmark' fra Statens Institut for Folkesundhed (2006).

Codans undersøgelse viser, at brud og forstuvninger/forvridninger er de hyppigste skader, mens hver fjerde af de forældre, der har været ude for skader på deres børn de seneste to år, har oplevet tandskader. Tallene fordeler sig således:

• Brud (fx Brækket arm/ben): 34%
• Forstuvning/forvridning: 33%
• Tandskade: 26%
• Sår: 20%
• Hjernerystelse: 7%

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Epinion for Codan. Der er gennemført 1.256 interview med repræsentativt udvalgte forældre med hjemmeboende børn under 18 år. Undersøgelsen er gennemført som en webbaseret undersøgelse på Epinions Danmarkspanel Interviewene er gennemført i februar 2018.

Camilla Amstrup, Privatdirektør i Codan

Codan Forsikring er Danmarks tredjestørste forsikringsselskab og har knap 340.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA. Dermed er Codan en del af et af verdens største forsikringsselskaber med 23.000 medarbejdere. Læs mere om Codan på www.codan.dk og specifikt om børneulykkesforsikring på www.codan.dk/barn.

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.

Pas på dig selv i haven: Her er sommerens skøreste skader28.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er sommerferie, og vi har masser af tid i haven og sammen med vores børn. Men der er grund til at være opmærksom, når man går i gang med havearbejdet eller låner børnenes legetøj. Når sommerferien begynder, lægger danskerne sig ikke blot i en solseng eller på et håndklæde i strandkanten og slapper af. Mange benytter også lejligheden til at forskønne haven eller blander sig lidt uheldigt i børnenes leg, oplever Codan Forsikring. "Vi kan godt mærke, at der er gået sommer i den i forhold til de skader, som folk ringer ind med i øjeblikket," siger skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, med et glimt i øjet, "Det gode vejr har naturligt nok fået danskerne ud i haven, men tid i haven kan godt være farlig og resultere i nogle skader, som man måske ikke umiddelbart havde forestillet sig," lyder det. Det udsagn bakker Charlotte Rahbek, som er ledende oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital, op om. "Når det er godt vejr, bruger danskerne mere tid udenfor og i deres haver. Udover det bringe

Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse7.7.2021 07:53:52 CEST | Pressemeddelelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.

8 ud af 10 skader i transportbranchen er under selvrisikoen: Peder Olsen og Søn fra Odense sparede 600.000 kr. på forebyggelse på kun ét år30.6.2021 09:37:49 CEST | Pressemeddelelse

Meget få virksomheder i transportbranchen arbejder struktureret med at forebygge små og mellemstore skader på deres køretøjer. Men det er der god grund til at lave om på, mener Camilla Amstrup, erhvervsdirektør i Codan Danmark. Der er nemlig rigtig mange penge at spare i at undgå de småskader, der ligger under selvrisikoen. En af de virksomheder, der har oplevet effekten af forebyggelse, er Peder Olsen og Søn fra Odense. På kun ét år reducerede de antallet af skader med 60 procent svarende til mere end en halv million kroner på bundlinjen.