Hver tredje boligejer ved ikke om deres forsikring dækker vandskader

Det våde sommervejr ser ud til at vende retur i weekenden, og har du ikke styr på, om din forsikring dækker vandskader på din bolig, er du ikke alene. En ny undersøgelse viser nemlig, at ca. hver tredje boligejer ikke ved, om deres forsikring dækker vandskader. Bekymrende lyder det fra Codans skadedirektør.

Sommermånederne er højsæson for skybrud og kraftige regnskyl, og det har danskerne i høj grad kunne mærke her i slutningen af juli. Nu ser det våde vejr ifølge DMI ud til at fortætte ind i den første weekend i august, og det er derfor vigtigt at sætte sig ind i, hvordan du som boligejer er dækket ved eventuelle vandskader.

En ny befolkningsundersøgelse lavet for Codan viser nemlig, at ca. hver tredje danske boligejer faktisk ikke ved, hvordan forsikringen dækker, hvis de skulle være så uheldige at blive ramt af en vandskade som følge af oversvømmelse.

”At så mange boligejere ikke kender deres forsikringsdækning er stærkt bekymrende. For det betyder desværre, at disse boligejere ikke får foretaget de skadeforebyggende tiltag, som er relevante i skybrudssæsonen. Derfor kan de ende med ubehagelige overraskelser, hvis uheldet er ude,” lyder det fra Henrik Bundgaard, skadedirektør i Codan, som uddyber:

”De fleste standard husforsikringer dækker eksempelvis ikke vandskader, hvor vandet siver ind gennem revner og utætheder i boligen. Dette kan ske som en følge af tilstoppede afløb eller regnvand,” siger han.

Uheldet har været ude denne sommer

Hos Codan har sommerens kraftige regnskyl betydet en stor stigning i antallet af henvendelser til skadeafdelingen.

”Vi sidder klar til at hjælpe, og vi har ovenpå de mange kraftige regnskyl i slutningen af juli hjulpet tæt på dobbelt så mange kunder vedrørende skader på bygninger, som vi plejer. Her drejede ca. 80% af sagerne sig om vandskader eller var relateret til vandskader,” siger Henrik Bundgaard og forsætter:

”Derfor vil jeg kraftigt anbefale, at man danner sig et overblik over, hvordan ens forsikring dækker mod vandskader på indbo eller på boligen, og endnu vigtigere hvordan man kan undgå skaderne, før regnen skyller ind over dørtrinnet. Det hjælper vi naturligvis gerne med at skabe overblik over,” siger Henrik Bundgaard.

Sådan dækker hus- og indboforsikringer typisk ved oversvømmelser og vandskader

• Typiske husforsikringer dækker vandskader efter voldsomt skybrud, hvor vandmængden er så kraftig, at det stiger op gennem afløb eller oversvømmer boligen (så længe afløbene er vedligeholdt og ikke tilstoppede).
  • Der er tale om skybrud, når der falder mindst 15 mm regn i løbet af højst 30 minutter eller mindst 30 mm regn pr. døgn. Beskadigede ejendele vil i sådanne tilfælde typisk være dækket af din indboforsikring.
  • De fleste husforsikringer og indboforsikringer dækker ikke vandskader som følge af indsivende vand fra revner eller utætheder i boligen, opstigende grundvand eller kloakvand fra afløb, der er tilstoppede, underdimensionerede eller ikke vedligeholdt. I Codan kan man med både husforsikringen og indboforsikringen tilkøbe dækning for vandskader.
  • Forsikringen dækker ikke oversvømmelser fra hav, fjord, sø eller vandløb, medmindre det er en direkte følge af skybrud.
  • Den specifikke dækning kan du finde i din forsikringspolice eller ved at ringe til dit forsikringsselskab.

Gode råd om skybrud

På Codans hjemmeside er der samlet en række gode råd til før, under og efter et skybrud, og handyman Erik Peitersen hjælper dig yderligere med at indrette dit kælderrum, så du kan undgå de værste vandskader. Du kan også tilmelde dig Codans gratis sms-service, som varsler om ekstremt vejr, hvor du bor.

Nøgletal fra Codans befolkningsundersøgelse

• 31 pct. af de danske boligejere svarer, at de ikke ved, om deres forsikring dækker, hvis de får en vandskade som følge af oversvømmelse på deres bolig
  • 62 pct. af de danske boligejere svarer, at deres forsikring dækker, hvis de får en vandskade som følge af oversvømmelse på deres bolig
  • 8 pct. af de danske boligejere svarer, at deres forsikring ikke dækker, hvis de får en vandskade som følge af oversvømmelse på deres bolig

Om befolkningsundersøgelsen:

Codan har gennemført en befolkningsundersøgelse om danskernes holdninger til bolig og vejrskader. Analysen baserer sig på cirka 2.000 webinterviews af danske boligejere indsamlet via Epinion i perioden 20. maj - 16. juni 2021. Undersøgelsen er vægtet på køn, alder, region og boligtype, således undersøgelsen er repræsentativ for de danske boligejere.

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Codan Danmark kommer stærkt ud af 1. halvår med en markant forøgelse af forsikringsresultatet og en solid combined ratio18.8.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Codan Danmark kommer ud af 1. halvår 2021 med en positiv vækst på 1,7 pct. og en combined ratio på 85,3 pct. Samtidig forbedres forsikringsresultatet med 43 pct. sammenlignet med 1. halvår 2020. Det er udtryk for en styrket underliggende forretning, og det er netop dette udgangspunkt, der skal bane vejen for yderligere vækst på toplinjen i Codan i 2. halvår. Det skal blandt andet ske med en fortsat udbygning af distributionen, særligt med agenturer samt forsikringsalliancen, Privatsikring. I erhvervsforretningen betyder den styrkede lønsomhed, at der nu kan fokuseres mere på nye vækstmuligheder samt at levere en endnu større indsats på forebyggelse.

Hver fjerde sommerhusejer har haft en vejrskade det seneste år30.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Corona har fået sommerhussalget til at stige voldsomt. Men med sommerhuskøbene følger ikke kun frisk luft, sand under fødderne og en sikker ferielokation. Udover de seneste ugers kraftige regnskyl, viser en ny undersøgelse lavet for Codan nemlig, at hver fjerde danske sommerhusejer har haft en vejrskade på deres sommerhus inden for det seneste år. Og det er langt flere end blandt normale boligejere. Det bekymrer skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, da det i sidste ende kan få betydning for sommerhusets værdi.

Pas på dig selv i haven: Her er sommerens skøreste skader28.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er sommerferie, og vi har masser af tid i haven og sammen med vores børn. Men der er grund til at være opmærksom, når man går i gang med havearbejdet eller låner børnenes legetøj. Når sommerferien begynder, lægger danskerne sig ikke blot i en solseng eller på et håndklæde i strandkanten og slapper af. Mange benytter også lejligheden til at forskønne haven eller blander sig lidt uheldigt i børnenes leg, oplever Codan Forsikring. "Vi kan godt mærke, at der er gået sommer i den i forhold til de skader, som folk ringer ind med i øjeblikket," siger skadedirektør i Codan, Henrik Bundgaard, med et glimt i øjet, "Det gode vejr har naturligt nok fået danskerne ud i haven, men tid i haven kan godt være farlig og resultere i nogle skader, som man måske ikke umiddelbart havde forestillet sig," lyder det. Det udsagn bakker Charlotte Rahbek, som er ledende oversygeplejerske på Bispebjerg Hospital, op om. "Når det er godt vejr, bruger danskerne mere tid udenfor og i deres haver. Udover det bringe

Vil du udleje dit sommerhus eller bolig? Det kan blive en dyr fornøjelse7.7.2021 07:53:52 CEST | Pressemeddelelse

Er du blandt de mange danskere, som igen i år holder sommerferie indenfor Danmarks grænser og har booket et sommerhus eller en ferielejlighed? Eller måske udlejer du selv? Så er det vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i, hvordan du er dækket. Det har nemlig stor betydning for din forsikringsdækning, hvorvidt du låner eller udlejer din bolig, og om du gør det gennem en udlejningsportal eller på egen hånd.