Hver femte dansker er fodboldfan
København, 7. juni 2016
Fodboldsporten er stadig dybt forankret i den danske kultur. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 21 pct. af danskerne, at de karakteriserer sig selv som fan af et Superliga- eller 1. divisionshold. Der er dog fortsat et stort potentiale for klubberne i at udvikle fanbasen og dermed øge indtjeningen, mener Deloittes sportsøkonom, Jesper Jørgensen.
- Det er naturligvis positivt, at så mange danskere er fodboldholdfans. Netop derfor er der også store muligheder for de klubber, der forstår at holde deres tilhængere til ilden. En engageret fanbase kan betyde mange penge ekstra i kassen, siger han.
I alt siger 49 pct. af de danske fodboldfans, at de har overværet live-kampe med deres hold. Men blot 7 pct. har overværet træning, og sølle 5 pct. har haft lejlighed til at møde spillerne.
- Tallene viser, at så snart vi bevæger os uden for banen, falder interaktionen mellem klubberne og deres fans. Det gælder alt fra særlige arrangementer og merchandise til muligheden for at komme helt tæt på spillerne. Her er der uden tvivl et uudnyttet potentiale, siger Jesper Jørgensen.
Også i den digitale verden halter klubberne bagefter, mener Jesper Jørgensen:
- Kun 27 pct. af de danske fodboldfans modtager nyhedsbreve eller tilbud fra den klub, de er fan af, og kun 16 pct. følger spillerne på de sociale medier. Netop her er der gode muligheder for at skabe øget engagement og få fat i fremtidens fodboldfans. Det kan tilmed gøres for meget få penge, da de digitale kanaler er billige i drift.
I den internationale sportsverden er der også fokus på at øge fanbasens engagement. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte.
- Hard-core fans bruger i gennemsnit 6 gange så mange penge på billetter, merchandise og klub-relaterede produkter end de mere sporadiske fans. Særligt i de amerikanske ligaer er der milliarder af dollars at hente, hvis man forstår at øge loyaliteten.
Ifølge den danske undersøgelse er de 40- til 49-årige de største fodboldtilhængere. Her siger hele 30 pct., at de er fan af et fodboldhold i Superligaen eller 1. division.
Fakta:
Vil du karakterisere dig selv som en fan af et dansk 1. divisions- eller Superliga-fodboldhold?
Ja: 21 pct.
Nej: 72 pct.
Ved ikke: 7 pct.
Andelen af danske fodboldfans, der inden for de seneste to år har gjort følgende:
Overværet en live-kamp med deres hold: 49 pct.
Modtaget nyhedsbreve eller tilbud fra deres hold: 27 pct.
Købt merchandise med deres hold: 19 pct.
Fulgt en eller flere af spillerne fra deres hold på de sociale medier: 16 pct.
Deltaget i events arrangeret af eller for deres hold: 10 pct.
Overværet træning med deres hold: 7 pct.
Fået lejlighed til at møde spillerne fra deres hold: 5 pct.
Tallene er baseret på i alt 1165 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De internationale tal stammer fra Deloittes ”Redefining Home Field Advantage”, der kan hentes her: http://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/sports-loyalty-scoreboard.html
Nøgleord
Kontakter
Jesper Jørgensen
Tlf. +45 20 46 47 97
jjoergensen@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Jesper Jørgensen er partner og COO i Deloitte. Han er en af Danmarks førende sportsøkonomer.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Kraka og Deloitte: Fjern barriererne og slip Danmarks talentreserve fri25.1.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
I dag udkommer en ny Small Great Nation-rapport om de store potentialer for talentudfoldelse, der stadig er uforløst i Danmark. Kraka og Deloitte står bag rapporten, som opfordrer til, at vi som nation gør mere for at udvikle og tiltrække talent.
Deloitte ansætter rektor fra CBS som ny talentleder24.11.2023 13:30:00 CET | Pressemeddelelse
Navnenyt: Danmarks største rådgivnings- og revisionshus Deloitte sigter efter at blive erhvervslivets førende talentudvikler. Til at realisere ambitionen ansætter Deloitte Nikolaj Malchow-Møller som talentleder og del af topledelsen fra det nye år.
Flere danskere scroller i stedet for at sove23.11.2023 06:23:52 CET | Pressemeddelelse
Deloitte er klar med nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Siden sidste måling er udviklingen gået i retning af mere skærmtid og mindre søvn. Vi streamer mere, men betaler mindre. Vi stoler på AI, men eksponeres oftere for fake news. Der er bevægelser i vores digitale forbrugsmønstre, og brancheleder Frederik Behnk udpeger her de vigtigste tendenser.
Gæstebølge ruller ind over hotel- og restaurationsbranchen8.11.2023 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Danskerne tager igen for sig af retterne på landets restauranter, mens nye hoteller skyder op og turisterne vender tilbage i stor stil. Det giver rekordhøj omsætning og fortjeneste i branchen, viser Deloittes nye hotel- og restaurationsanalyse. Men konkurrencen intensiveres, siger brancheleder Claus Jorch Andersen.
En investering i fremtiden: Deloittes årsregnskab viser solide resultater4.10.2023 09:20:47 CEST | Pressemeddelelse
Deloitte leverer et solidt regnskab trods et år præget af geopolitisk usikkerhed, inflation og stigende energipriser. Med en ny CEO for bordenden går Danmarks største rådgivnings- og revisionshus nu efter at blive førende inden for livslang læring og talentudvikling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum