Deloitte

Hver femte dansker er fodboldfan

Del

Men klubberne er dårlige til at udnytte engagementet

Jesper Jørgensen
Jesper Jørgensen

København, 7. juni 2016

Fodboldsporten er stadig dybt forankret i den danske kultur. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 21 pct. af danskerne, at de karakteriserer sig selv som fan af et Superliga- eller 1. divisionshold. Der er dog fortsat et stort potentiale for klubberne i at udvikle fanbasen og dermed øge indtjeningen, mener Deloittes sportsøkonom, Jesper Jørgensen.

- Det er naturligvis positivt, at så mange danskere er fodboldholdfans. Netop derfor er der også store muligheder for de klubber, der forstår at holde deres tilhængere til ilden. En engageret fanbase kan betyde mange penge ekstra i kassen, siger han.

I alt siger 49 pct. af de danske fodboldfans, at de har overværet live-kampe med deres hold. Men blot 7 pct. har overværet træning, og sølle 5 pct. har haft lejlighed til at møde spillerne.

- Tallene viser, at så snart vi bevæger os uden for banen, falder interaktionen mellem klubberne og deres fans. Det gælder alt fra særlige arrangementer og merchandise til muligheden for at komme helt tæt på spillerne. Her er der uden tvivl et uudnyttet potentiale, siger Jesper Jørgensen.

Også i den digitale verden halter klubberne bagefter, mener Jesper Jørgensen:

- Kun 27 pct. af de danske fodboldfans modtager nyhedsbreve eller tilbud fra den klub, de er fan af, og kun 16 pct. følger spillerne på de sociale medier. Netop her er der gode muligheder for at skabe øget engagement og få fat i fremtidens fodboldfans. Det kan tilmed gøres for meget få penge, da de digitale kanaler er billige i drift.

I den internationale sportsverden er der også fokus på at øge fanbasens engagement. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte.

- Hard-core fans bruger i gennemsnit 6 gange så mange penge på billetter, merchandise og klub-relaterede produkter end de mere sporadiske fans. Særligt i de amerikanske ligaer er der milliarder af dollars at hente, hvis man forstår at øge loyaliteten.

Ifølge den danske undersøgelse er de 40- til 49-årige de største fodboldtilhængere. Her siger hele 30 pct., at de er fan af et fodboldhold i Superligaen eller 1. division.

Fakta:

Vil du karakterisere dig selv som en fan af et dansk 1. divisions- eller Superliga-fodboldhold?

Ja: 21 pct.

Nej: 72 pct.

Ved ikke: 7 pct.

Andelen af danske fodboldfans, der inden for de seneste to år har gjort følgende:

Overværet en live-kamp med deres hold: 49 pct.

Modtaget nyhedsbreve eller tilbud fra deres hold: 27 pct.

Købt merchandise med deres hold: 19 pct.

Fulgt en eller flere af spillerne fra deres hold på de sociale medier: 16 pct.

Deltaget i events arrangeret af eller for deres hold: 10 pct.

Overværet træning med deres hold: 7 pct.

Fået lejlighed til at møde spillerne fra deres hold: 5 pct.

 

Tallene er baseret på i alt 1165 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.

De internationale tal stammer fra Deloittes ”Redefining Home Field Advantage”, der kan hentes her: http://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/sports-loyalty-scoreboard.html

Nøgleord

Kontakter

Jesper Jørgensen
Tlf. +45 20 46 47 97
jjoergensen@deloitte.dk

Billeder

Jesper Jørgensen
Jesper Jørgensen
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Jesper Jørgensen er partner og COO i Deloitte. Han er en af Danmarks førende sportsøkonomer.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum