Hver anden forbruger tilvælger produkter fra bæredygtige virksomheder

Fokus på bæredygtighed og socialt ansvar er populært hos et flertal af forbrugerne, som i højere grad til- og fravælger produkter ud fra virksomheders prioritering af miljø og klima. PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey viser, at 54 % af de globale forbrugere bevidst køber produkter med klimavenlig eller ingen emballage, og samtidig er forbrugerne villige til at betale ekstra for lokale, sunde og miljøvenlige produkter.
“Bekymringer vedrørende bæredygtighed har traditionelt været rodfæstet i de europæiske forbrugere, men nu er bevidstheden om at træffe bæredygtige valg spredt sig globalt. Forbrugerne er i højere grad mere tilbøjelige til at vælge produkter fra virksomheder, der arbejder med og fokuserer på bæredygtighed og ansvarlighed,” lyder det fra Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC. Han henviser samtidig til forbrugernes øget behov for at kunne gennemskue produkternes oprindelse.
Over halvdelen (56 %) af forbrugerne tilvælger nemlig produkter, der er sporbare og har en gennemsigtig produkthistorie. Derudover angiver hver anden forbruger (53 %) også en større købelyst for produkter, som både er bionedbrydelige og miljøvenlige.
Fysiske butikker foretrækkes efter et år med COVID-19
På trods af et år med COVID-19, lukkede butikker og en stor forøgelse af onlineshopping er den fysiske butik stadig forbrugernes foretrukne sted at shoppe. Det svarer 41 %, mens hver tredje foretrækker mobilen som shoppingenhed, og hver fjerde vælger computeren.
“Selvom et flertal af forbrugerne stadig foretrækker de fysiske butikker, er udviklingen aftagende. I 2020 var der en større andel af forbrugerne (47 %), der pegede på de fysiske butikker som foretrukne shoppinglokation. Omvendt er onlineshopping via mobilen blevet mere populært. Det er vigtigt, at virksomhederne forstår forbrugernes shoppingtendenser og formår at designe deres digitale platforme derefter og dermed imødekomme kundernes behov,” forklarer Henrik Trangeled Kristensen.
Shopping i fysiske butikker er faldet med seks procentpoint det seneste år. Mobilshopping er steget tre procentpoint fra 30 % til 33 % sammenlignet med 2020.
Øget lyst til dagligdagsshopping
Forbrugerne blev spurgt til deres forbrugsforventninger inden for en række forskellige områder i de kommende seks måneder, hvor særligt dagligdagsindkøb og hjemmeunderholdning er to områder, som forbrugerne med henholdsvis 38 % og 29 % forventer at bruge flere penge på. Omvendt peger kun hver femte på restaurantbesøg og endnu færre på kulturelle arrangementer som områder, de forventer at øge deres forbrug inden for.
“Undersøgelsen viser en begrænset optimisme, når det gælder det fremtidige forbrug. Der er flere forbrugere, der forventer at nedjustere deres forbrug inden for restaurationsbranchen end at skrue op for det. Det samme gør sig gældende ved kulturelle events, hvor knap hver fjerde regner med at bruge færre penge end først antaget,” afslutter Henrik Trangeled Kristensen.
Om Global Consumer Insights Pulse Survey
PwC’s Global Consumer Insights Pulse Survey marts 2021 bygger på svar fra 8.738 forbrugere fordelt på 22 lande og giver et indblik i forbrugernes adfærdsmønstre. Respondenterne er mindst 18 år og har minimum shoppet online én gang over de seneste 12 måneder.
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Stor stigning i efterspørgsel efter AI-kompetencer på det danske arbejdsmarked2.7.2025 09:50:06 CEST | Pressemeddelelse
Efterspørgslen efter AI-kompetencer på det danske jobmarked stiger kraftigt. Således er antallet af danske jobopslag med krav om AI-kompetencer steget fra blot 263 jobopslag i 2018 til 23.000 i 2024. Det viser PwC’s AI Jobs Barometer 2025, som understreger AI's hastige indtog i en bred vifte af sektorer.
Slå til før renten stiger: Nu er det tid til at betale restskat, hvis du vil spare penge26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det er ved at være sidste udkald, hvis du vil undgå ekstra rentetillæg på din restskat. Ifølge PwC’s skatteekspert kan der være væsentlige besparelser at hente, hvis du betaler din restskat for 2024 senest den 1. juli 2025.
Nye krav til cybersikkerhed for virksomheder og myndigheder med kritiske funktioner ser dagens lys26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den 1. juli træder den danske lovgivning for EU-direktivet NIS2 i kraft, der skal øge cybersikkerheden blandt virksomheder og myndigheder. NIS2-direktivet bygger videre på forgængeren NIS1 og omfatter flere virksomheder end tidligere.
PwC styrker sin forretning inden for Financial Services18.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den finansielle sektor rammes i disse år af en ‘perfekt storm’ af regulering, teknologi og geopolitisk usikkerhed. PwC styrker derfor yderligere sin forretning inden for Financial Services.
Mikkel Skovsted fra GN Store Nord kåret som Årets Rising Star 202511.6.2025 20:08:09 CEST | Pressemeddelelse
Årets unge finanstalenter er kåret, og blandt årets to vindere er Mikkel Skovsted, Vice President og Business Finance Officer hos GN Store Nord. Prisen blev overrakt onsdag den 11. juni ved eventet CFO’ens Agenda 2025 hos PwC i Hellerup.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum