Hvem er Danmarks grønneste vognmand? DTL - Danske Vognmænd og Jyske Finans stifter Den Grønne Transportpris

Hvilke vognmænd er de største ildsjæle, når det gælder grøn transport i Danmark? Det skal afgøres, når en ny pris stiftet af DTL – Danske Vognmænd og Jyske Finans skal uddeles på Transportmessen i 2021 og sætte fokus på de mange grønne initiativer i den (klima)udskældte branche. Jagten på Danmarks grønneste vognmænd er i gang!

- Transportbranchen har længe været en udskældt branche i hele klima- og bæredygtighedsdebatten i Danmark, og vi vil bidrage til at sætte fokus på de mange gode og grønne initiativer, der er i gang derude, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL – Danske Vognmænd.

- Vi vil gerne anerkende de allerstørste ildsjæle, som brænder for at finde på og styre den danske transport- og vognmandsbranche i en grønnere og mere klimavenlig retning. Derfor har vi stiftet den nye pris, uddyber han.

Direktør i Jyske Finans, Allan Mortensen er ikke i tvivl om, at vi kommer til at se mange flere grønne transportløsninger inden for en overskuelig fremtid.

- Den grønne omstilling har været i gang længe, og jeg er overbevist om, at vi inden for det næste år for alvor kommer til at se transportbranchen rykke på den grønne omstilling. Vi forsøger at hjælpe vores kunder med at blive mere bæredygtige, og vi vil gerne bidrage til at sætte fokus på området. Derfor er vi gået sammen med DTL – Danske Vognmænd om stiftelsen af denne pris, så vi kan få sat yderligere skub på miljøomlægningen af transportbranchen, som er så vigtig for den samlede danske klimaindsats.

Hvem skal vinde Den Grønne Transportpris?

I uddelingen af prisen vil der blive lagt vægt på innovative tiltag, der bidrager til at reducere miljøbelastningen og klimaaftrykket og fremmer bæredygtighed. Det kan fx være indfasning af nye brændstoftyper, overgang til hybrid/el-drift, uddannelse af chauffører til miljørigtig kørsel eller investering i miljø- og klimarigtigt materiel.

Perioden for indstilling af initiativer til nominering løber fra september og ind til april 2021. Alle er velkomne til at indstille kandidater til prisen gennem DTL eller Jyske Finans.

Vinderne bliver kåret på Skandinaviens største transportmesse Transport 2021 i Herning til april 2021 af en jury bestående af repræsentanter udvalgt af DTL og Jyske Finans. Vinderne kan se frem til en 1. præmie på 25.000 kr., 2. præmie på 15.000 kr. og 3. præmie på 10.000 kr. Pengene skal anvendes til yderligere miljøforbedringer i virksomheden.

Jyske Finans: Jørgen V. W. Kristensen, markedschef T: 8989 4288, E: jwk@jyskefinans.dk

DTL – Danske Vognmænd: Claus Perregaard, underdirektør T: 2251 6989, E: cpe@dtl.eu