Hvad motiverer til og afholder europæerne fra at købe elbiler?
Med den økonomiske usikkerhed, coronapandemien medfører, er den europæiske bilindustri, som mange andre brancher, hårdt ramt. Krisen kan også få store konsekvenser for det spirende marked for elbiler. Vi kender endnu ikke til de langsigtede effekter, men i YouGovs nyeste whitepaper tegner vi et billede af den europæiske elbilindustri inden pandemien.
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Over halvdelen (53%) af de europæiske bilejere har en eller flere benzinbiler, mens kun et mindretal har en elbil (3%). I vores whitepaper undersøger vi forbrugernes holdning til elbiler i ni europæiske lande. Vi belyser blandt andet, hvad der motiverer til eller afholder forbrugerne fra at købe elbiler, og hvordan de enkelte lande adskiller sig.
Hvad afholder europæerne fra at købe elbiler?
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Det er bekymringer om pris og funktionalitet, der afholder europæerne fra at købe en elbil. Flest er bekymrede for omkostningerne forbundet med at købe en elbil (62%), mens 58% er bekymrede for batteriets levetid og 53% for begrænset tilgængelighed af ladestationer.
… Og hvad motiverer dem?
For at se dette indhold fra d25d2506sfb94s.cloudfront.net, så skal du give din accept på toppen af denne side.
Over halvdelen (51%) af europæerne er motiveret til at købe en elbil, fordi det er bedre for miljøet. Dog vælger kun 6% miljøet som deres eneste motivation. En tredjedel (31%) nævner lavere driftsomkostninger vedrørende vedligeholdelse og opladning, mens en fjerdedel (27%) nævner de skattemæssige fordele ved at eje eller lease en elbil.
El-bilmarkedet i Tyskland og Norge
I vores whitepaper er vi dykket ned i markedet for elbiler i hhv. Tyskland og Norge, som er to af de lande, der skiller sig allermest ud i den europæiske bilindustri.
Hele 84% af Tysklands forbrugere er bilejere, og især andelen af benzinbilejere er et stykke over det europæiske gennemsnit. Mere end tre fjerdedele (78%) kører i benzinbiler sammenlignet med resten af Europa, hvor gennemsnittet ligger på 65%.
Det norske bilmarked afviger også fra den europæiske norm, omend modsat i forhold til Tyskland. Landet er hjemsted for flere elbiler pr. indbygger end noget andet land i Europa, ja i hele verden faktisk. Næsten en femtedel (18%) af Norges bilejere kører på el sammenlignet med Europas gennemsnit på 4%.
Mens miljøet er den største motivation for at købe en elbil i hele Europa, er der andre grunde, der spiller ind i Norge. Her skal motivationen primært findes i lavere driftsomkostninger (65%), skattemæssige fordele (42%) og bedre kvalitet for pengene sammenlignet med benzin- eller dieselbiler (34%).
Download vores whitepaper om det europæiske marked for elbiler gratis
Om dette whitepaper
Data er baseret på tal fra YouGov BrandIndex og YouGov Profiles. Vi har yderligere interviewet repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet i perioden 17. til 27. januar 2020. Heraf 2118 i Storbritannien, 2180 i Tyskland, 1036 i Frankrig, 1008 i Spanien, 1036 i Italien, 1002 i Danmark, 1023 i Sverige, 1004 i Finland og 1011 i Norge.
BrandIndex er en daglig tracking af danskernes opfattelse af 380 varemærker. Hver dag interviewer YouGov BrandIndex 200 personer, der er repræsentative for den generelle befolkning, og spørger dem om deres holdninger til forskellige varemærker.
https://yougov.dk/find-solutions/brandindex/
YouGov Profiles er vores segmenteringsværktøj, som skaber unikke muligheder for at kortlægge og udforske en befolkningsgruppe og sammenligne forskellige befolkningsgrupper i detaljen.
Nøgleord
Kontakter
Tove KeldsenNordic Marketing Manager, PR og Marketing
Tlf:+45 3142 6154tove.keldsen@yougov.comBilleder
Links
Information om YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K
What the world thinks
YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 8 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.
Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.
Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark
Finans- og bilbranchens bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar3.4.2024 10:13:30 CEST | Pressemeddelelse
YouGov har afdækket de to branchers bedst vurderede brands inden for miljø- og socialt ansvar. Og der er væsentlige forskellige på, hvilke brands der topper listerne.
Danmarks stærkeste brands 202327.2.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
REMA 1000 er tilbage som Danmarks stærkeste brand målt på det overordnede image, mens 365discount er brandet, der oplever størst fremgang i 2023.
Is Valentine’s Day a ‘proper’ special occasion, or is it too commercialised?10.2.2023 13:37:37 CET | Press release
Across the world, people have a cynical view of the celebration. Just 5% of Danes and 15% of Swedes see Valentine’s Day as being celebrated on its own terms.
Sådan takler globale og danske forbrugere de stigende leveomkostninger8.2.2023 10:02:32 CET | Pressemeddelelse
YouGovs Global Financial Outlook-rapport giver indsigt i 18 internationale markeder, og beskriver hvordan forbrugerne klarer de aktuelle finansielle udfordringer.
Have the 2023 Men’s IHF World Handball Championship partners made an impression?3.2.2023 06:00:00 CET | Press release
World Men's Handball Championship is a popular event in Scandinavia that gathers thousands to the matches and in front of the screens. In this piece, we have explored the impression sponsors had among the general population in Scandinavia and fans of the handball championship.