Huslejeloft en realitet: ”Loft er ikke skruet godt sammen”

EjendomDanmark ser med skepsis på det netop vedtagne huslejeloft. Den forjagede proces mangler fokus på de administrative byrder, og underkender branchens vilje til at søge løsninger med deres kunder. EjendomDanmark frygter, at det ikke løser lejernes problemer - og dermed øger konfliktniveauet på området.

I dag har regeringen med et smalt flertal vedtaget et huslejeloft. EjendomDanmark, der repræsenterer udlejere, administratorer og ejere af fast ejendom, mener ikke, at politikerne har valgt den rette løsning.

”Loftet er ikke skruet godt sammen. Ikke alene har hele processen været forjaget, der er også en markant undervurdering af den administrative byrde for virksomhederne. Ligesom der fandtes væsentligt mindre indgribende løsninger. Når det er sagt, så er vores medlemmer altid omstillingsparate, og de skal nok tilpasse sig en ny virkelighed – selvom den ikke er venligt stemt over for dem,” siger adm. direktør i EjendomDanmark, Peter Stenholm.

Han understreger, at ejendomsbranchen altid søger løsninger med lejere, der kommer i klemme. Det vil branchen også fortsætte med, for loftet hjælper ikke nødvendigvis der, hvor der er mest brug for det:

”Vi ved jo, at det ikke nødvendigvis er de lejere, der er mest trængt på økonomien, som får størst gavn af loftet. Ville man hjælpe dem, der bliver ramt hårdest af, at priserne på energi og mad stiger, ville man have fundet en model, der støttede dem. Det kunne have været via boligstøtten,” siger Peter Stenholm.

Hastelovgivning rejser spørgsmål

Særligt den forhastede proces – hvor der blandt andet blot var 66 timer og 16 minutter for alle parter til at komme med tilbagemeldinger på det første lovudkast – rejser EjendomDanmark kritik af:

”Grundighed er en grundsten i lovgivning. Men den høje hastighed har skabt en usikkerhed. Vi har brug for stabilitet samt brede og langvarige forlig på området. For det er et af de mere komplekse, og selv de mindste ændringer kan have store følgevirkninger,” siger Peter Stenholm.

Selvom EjendomDanmark er skeptiske over for det nye huslejeloft, ser Peter Stenholm frem til drøftelser med Folketingets partier om, hvordan vi skaber ro på hele lejeboligområdet:

”Alle, og det er både lejere og udlejere, har brug for stabilitet og vished om, hvad fremtiden bringer. Derfor ser vi frem til et konstruktivt samarbejde med alle partier om at sikre det,” siger Peter Stenholm.

EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85 % af det professionelle ejendomsmarked, som understøtter flere end 130.000 arbejdspladser i Danmark og bidrager til BNP med 140 mia. kr. om året. Vores medlemmer er blandt andet pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.