Lokal Forsikring

Husk papirarbejdet inden ferien med campingvognen

Klimabevidsthed har ifølge brancheforening pustet til campingglæden siden 2019. Der skulle dog en coronakrise til, før der skete en eksplosion af nye campister. Forsikringsekspert guider til tryg campingferie.
Når mange danskere kører hjem med deres nye campingvogn spændt efter bilen, er der en risiko for, at det også er med en falsk tryghed i maven. Vognen er nemlig sjældent automatisk forsikret sammen med ens bil. Det fortæller salgsleder hos forsikringsselskabet Lokal Forsikring, Jesper Møller. Foto: iStock.

Sommerferien står for døren, men corona og usikre rejsemål betyder, at danskerne vil spille det sikre kort, når der skal slappes af med familien. Det mener direktør i brancheforeningen Camping Outdoor Danmark, Jens Brendstrup.

– Salget af campingvogne er steget helt vildt. Vi så en begyndende udvikling sidste efterår hvor fokus på grøn ferieform dominerede, men nu med corona er det stukket helt af. Det er både seniorer med friværdi, og det er børnefamilier – folk, som ikke tidligere har været campister og nu skal ud og opleve de mange gode campingpladser.

Bestanden af danske campingvogne er faldet støt siden finanskrisen for ti år siden, så der ifølge Danmarks Statistik nu findes knap 125.000 indregistrerede campingvogne i Danmark. Det er denne udvikling, som Jens Brendstrup mener, har nået vendepunktet med et nyt fokus på klimavenlighed og coronaferie.

Bekymrende at køre uden forsikring

Når mange danskere kører hjem med deres nye campingvogn spændt efter bilen, er der dog risiko for, at det er med en falsk tryghed i maven, hvis ikke der er lavet et ordentligt forsikringstjek. Det vækker bekymring hos Lokal Forsikring.

– De fleste forhandlere er gode til at guide nye campister igennem processen, men handler du privat, så kan man let helt glemme forsikringen eller bare tro, at vognen nok alligevel er dækket af bilens kaskoforsikring. Det kan altså blive en dyr forglemmelse for nye campister, siger salgsleder hos Lokal Forsikring, Jesper Møller, og tilføjer:

– Det er vigtigt for campingvognsejere at sikre sig, at vognen er korrekt forsikret. Det er i forhold til værdien af vognen eller fast løsøre i vognen. Det er en stor del af den rådgivning, som vi yder til alle vores kunder med campingvogn.

Jesper Møller gør dog også opmærksom på en vigtig forebyggende foranstaltning, som ikke kræver en forsikring.

– Køkkenblusset i campingvogne er ofte gasdrevet og altså med åben flamme, hvilket meget hurtigt kan udvikle et lille uheld til en nedbrændt vogn – medmindre man har en lille brandslukker eller et brandtæppe ved hånden.

Tjekliste til forsikring af campingvognen

Jesper Møller råder nye og eksisterende ejere til at tjekke følgende, inden campingvognen triller ud i sommerlandet.

1. Hvad dækker kaskoforsikringen? Alt hvad du spænder efter din bil, er dækket af bilens ansvarsforsikring, altså hvis du skader andre. Men vil du gerne være sikker på, at skader på din vogn også er dækket, så skal der tegnes en separat kaskoforsikring for campingvognen.

2. Er alle løsøre dækket? Vær opmærksom på, om der i kaskoen også er tegnet et beløb for løsøre i det faste indbo i vognen, eller om det dyre campinggrej skal forsikres yderligere. Og husk, at de ting, som flyttes mellem hjemmet og campingvognen, i udgangspunktet er dækket af en almindelig indboforsikring.

3. Er vejhjælp inkluderet? Bryder bilen ned og skal hentes på fejeblad, så er det surt at skulle efterlade vognen i nødsporet, fordi vejhjælp kun dækker bilen. Tjek derfor, om din forsikring omfatter redning i Danmark og i udlandet.

Du kan læse flere gode råd til en sikker kør-selv-ferie på lokal.dk.

Signe Munch-Pedersen
Marketingansvarligt, Lokal Forsikring
simp@lokal.dk

Billeder

Download
– Salget af campingvogne er steget helt vildt. Vi så en begyndende udvikling sidste efterår, hvor fokus på grøn ferieform var dominerede, men nu med corona er det stukket helt af. Det er både seniorer med friværdi og børnefamilier – folk som ikke tidligere har været campister, der nu skal ud og opleve de mange gode campingpladser, siger direktør i brancheforeningen Camping Outdoor Danmark, Jens Brendstrup. Foto: iStock.
Download

Information om Lokal Forsikring

Lokal Forsikring

Lokal Forsikring er et gensidigt forsikringsselskab og har eksisteret i mere end 150 år. Virksomheden er åben og nærværende og lægger vægt på den personlige kontakt med sine kunder og medejere, hvilket sikrer den bedste service og rådgivning. www.lokal.dk