Husk erhvervslivet før brændstofbiler bliver forbudt i byzoner

Nyt regeringsudspil vil give mulighed for helt at udelukke kørsel med benzin- og dieselbiler i byzoner. Men det er for tidligt med så skrappe krav, som i stedet risikerer at ramme håndværkere, der pendler ind til de større byer, påpeger TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Flere ladestandere og dedikerede parkeringspladser til elbiler peger i den rigtige retning i regeringens nye udspil om grønne byer i Danmark.

Til gengæld er det for vidtgående at forbyde benzin- og dieselbiler i visse byzoner, som udspillet også lægger op til.

”Det er grundlæggende fornuftigt at nedbringe antallet af benzin og dieselbiler, men initiativerne skal komme i den rigtige rækkefølge, og man skal ikke begynde med forbud, før der er skabt reelle alternativer – ellers vil det hæmme mobiliteten på danske arbejdsmarked, siger Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne, der repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han nævner som eksempel vvs’eren, der kører fra Vestsjælland til København for at komme på arbejde. Her er hverken rækkevidde på en elvarebil eller selve ladeinfrastrukturen god nok i dag, hvilket betyder, at installatøren ikke har et reelt alternativ til varevognen på diesel eller benzin.

I regeringens optik skal kommunerne have mulighed for at lave nul-emissionszoner i mindre byområder, hvor køretøjer med forbrændingsmotorer vil være helt bandlyste. Målet er mindre luft- og støjforurening, men man pointerer samtidig, at både berørte borgere og erhvervsdrivende skal have realistiske alternativer og tid til at indrette sig på de nye krav. Netop den del er vigtig at holde fast i, mener Simon O. Rasmussen.

”Også i forbudszoner vil der være brug for en del tung trafik, og reelt løses det i dag kun af forbrændingsbiler. Håndværkere skal jo fortsat kunne fragte materialer, værktøj og sig selv frem til udførelsesstedet – også i forbudszoner. Derfor forekommer denne del af forslaget at være fremtidsmusik – i hvert fald indtil vi ser elvarebiler med længere rækkevidde og en velforgrenet ladeinfrastruktur”, siger Simon O. Rasmussen.

Læs hele regeringens udspil her

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 60 69 88 91

Simon O. Rasmussen, underdirektør i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.