Husk dine cykellygter og undgå ulykker og bøder

Din cykel skal have lygter på i mørke. Nu begynder det at blive lysere, og derfor glemmer mange de hvide og røde lygter på cyklerne. Det øger risikoen for ulykker, når mørket falder på. Det oplyser Topdanmark.

Uden cykellygter er det svært at se cykler i mørke. Det øger risikoen for ulykker, oplyser Topdanmark. Foto: Mic/Colourbox.

Vi går heldigvis en lysere tid i møde. Derfor glemmer mange at tage deres lygter med om morgenen. Får de en sen dag på arbejdet, kan mørket overraske, og mangler man lygter, er der større risiko for ulykker. Derfor opfordrer forsikringsselskabet Topdanmark til, at man husker sine cykellygter.

“Det er ikke alle, som husker deres cykellygter, når mørket falder på, og det kan have stor betydning for sikkerheden. Det skyldes blandt andet, at det næsten kan være umuligt for bilisterne at spotte en cykel uden lygter på. Og det kan derfor ende i slemme trafikulykker,” siger Rasmus Ruby-Johansen skadedirektør i Topdanmark.

Han anbefaler derfor, at cyklister husker deres cykellygter, så de kan komme sikkert og synligt hjem.

Ud over at skulle huske sine cykellygter, skal lygterne også kunne leve op til en række lovkrav og monteres ordentligt. Ellers risikerer man en bøde på 700 kroner.

Husk børnenes lygter
Rasmus Ruby-Johansen anbefaler, at forældre sikrer sig, at deres børns cykler er monteret med de nødvendige lygter og magnetlygter som et supplement eller back up, da de altid lyser.

“Har man mulighed for det, så vil jeg altid anbefale, at ens børn har både batteri og magnetlygter på deres cykler,” siger Rasmus Ruby-Johansen.

FAKTABOKS:
Cyklistforbundet har udarbejdet en guide til “lygter på din cykel”, som Topdanmark anbefaler, at man tager forbehold for.

Guide til lygter
- En cykel med to hjul skal udstyres med mindst én forlygte og mindst én baglygte.

Sådan skal du tænde lygterne
- Alle cykler skal have lys i lygtetændingstiden, som er fra solnedgang til solopgang og i øvrigt i usigtbart vejr også i dagstimerne for eksempel i massiv regn, tåge eller tæt snevejr.

Sådan skal lygterne sidde
- Lygter skal monteres på cyklen og ikke på cyklisten. Lygter i bukselommen og omkring benet må gerne benyttes som supplement til de lygter, der sidder på cyklen, men ikke alene.

- Baglygterne skal være monteret, så de lyser ret bagud, mens særligt kraftige forlygter skal lyse skråt nedad, så de ikke blænder modkørende. Det væsentlige er, at lygterne ikke lyser ned i jorden.

Så langt skal lygterne lyse
- En cykellygte skal være tydeligt synlig på mindst 300 meters afstand uden at virke blændende. 300 meters reglen er en tommelfingerregel – hvis det f.eks. er tåget, kan lygten ikke ses på 300 meters afstand.

- Lygten skal være synlig fra siden.

- Både for- og baglygten skal kunne lyse i 5 timer ved 5 graders varme.

Sådan må de blinke
- En forlygte må gerne lyse gult, hvidt eller blåligt. Hvis den lyser gult, må den ikke blinke. Hvis den lyser hvidt eller blåt, må den blinke.

- Baglygten skal lyse rødt. En baglygte må gerne blinke.

PRESSETELEFON
Uden for den normale åbningstid hverdage 8-16

Kommunikations- og pressepolitik:
Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.