HusCompagniet leverer solidt årsregnskab og fortsætter vækstrejsen

I et coronapræget 2020 leverede HusCompagniet rekordhøj salgsaktivitet, pæn omsætningsvækst og tilfredsstillende driftsoverskud. Dermed fortsætter HusCompagniet den gode udvikling i sit første år som børsnoteret selskab. HusCompagniet har fortsat høje vækstambitioner, som i 2021 blandt andet skal indfries på B2B-markedet.

Nordens største husbygger, HusCompagniet, fortsætter den stabile vækst i omsætning, der har præget virksomheden siden sin begyndelse i 2007. I dag leverer virksomheden årsregnskab for 2020, der viser pæn omsætningsvækst og et øget driftsoverskud.

HusCompagniet kommer ud af 2020 med en omsætning på i alt 3,598 mio. kr. Det svarer til en vækst på 3,0% fra året før – og en fordobling af omsætningen på seks år. HusCompagniets salg af huse steg 13% til i alt 1.921 nye huse i 2020, og virksomheden leverede 1.638 nyopførte huse, hvilket er det højeste samlede antal i virksomhedens historie. Resultatet af primær drift (EBITA før særlige poster) steg med 7% til 317 mio. kr. Samlet set er det et tilfredsstillende resultat, ikke mindst i lyset af covid-19-pandemien:

”Jeg er rigtig godt tilfreds med, at vi, selv i et udfordrende pandemi-år som 2020, leverer så pæne nøgletal. Vores fleksible forretningsmodel, der gør det muligt hurtigt at tilpasse os markedet, har virkelig vist sit værd i disse omskiftelige tider. Samtidig er vi lykkedes med at fastholde stabile forsyningskæder til trods for de generelle udfordringer, der fulgte med nedlukningerne. Det gør blandt andet, at vi igen nåede vores vigtige målsætning om, at 98% af vores huse leveres til tiden,” siger Martin Ravn-Nielsen, administrerende direktør i HusCompagniet.

Årsresultatet vækker særlig stor tilfredshed i virksomheden netop i år, fordi det er første regnskabsaflæggelse, siden HusCompagniet blev børsnoteret for fire måneder siden.

”Børsnoteringen var en vigtig milepæl for vores virksomhed og et naturligt skridt på den vækstrejse, der inden for mindre end et årti har gjort os markedsledende. Derfor glæder det os rigtig meget, at vi med årets resultat imødekommer den tillid, investorerne har vist os og kan dele overskuddet med dem i form af udbytte,” lyder det fra Mads Dehlsen Winther, der er Group CFO i HusCompagniet.

Øget B2B-fokus og CO2-venligt hus
Vækstplanerne for HusCompagniet i 2021 handler især om at eksekvere på virksomhedens strategi, der blev formuleret sidste år. Blandt de nye strategiske fokusområder er øget salg af rækkehuse til professionelle investorer, hvor selskabet ser et stort potentiale.

På privatmarkedet har HusCompagniet ambitioner om at sætte nye standarder inden for bæredygtigt byggeri, blandt andet med lanceringen af et Co2-venligt hus i april.

”Som markedsleder har vi en forpligtelse til at skubbe på den grønne omstilling inden for moderne boligbyggeri. I dag er hvert andet hus, vi sælger, udstyret med bæredygtige varmeforsyninger, og andelen stiger hvert år. Det er rigtig godt, men nu tager vi skridtet videre. Det sker, når vi fra april går på privatmarkedet med et helt nyt bæredygtigt hus, der ikke bare er energieffektivt at bo i, men især ved materialevalget også udleder væsentligt mindre CO2 i løbet af byggefasen.” fortæller Martin Ravn-Nielsen.

HusCompagniet forventer i 2021 en omsætning på 3.800-4.150 millioner kroner, EBITA før særlige poster på 350-360 millioner kroner og en indtjening (EBIT) på 325-335 millioner kroner.

HusCompagniets asset-light struktur og deraf lave gæld betyder, at virksomheden foreslår 65% i udbytte af årets resultat. Således udlodder HusCompagniet 60 mio. kr. (3,00 kr. pr. aktie) i udbytte på baggrund af resultatet for 2020 til godkendelse på generalforsamlingen i april.

Cristina Rønde Hefting, Chef for IR og Presse i HusCompagniet, på tlf. 51 96 23 14 eller che@huscompagniet.dk

Agerøvej 31A
8381 Tilst

86 10 01 99https://www.huscompagniet.dk/

HusCompagniet leverede 1.638 huse i 2020, hvoraf 1.355 var parcelhuse i Danmark, svarende til en markedsandel på ca. 24% af det danske markedssegment for nybyggede parcelhuse. HusCompagniet har 16 kontorer med showrooms og mere end 60 udstillingshuse i hele Danmark og tilbyder herudover digitalt salg gennem online-platformen ”HusOnline”. HusCompagniet har i dag mere end 400 ansatte.