Hur ser vi på EUs framtid?

I anslutning till det nyligen genomförda valet till Europaparlamentet har YouGov frågat befolkningen i sex medlemsländer (Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Sverige och Finland) om vad de anser om EU och hur de ser på EUs framtid.

GettyImages

Av befolkningen i dessa sex medlemsländer är det de i Danmark och Finland som är mest optimistiska avseende EUs framtid.

Optimistisk eller pessimistisk syn på framtiden för EU?

Här uppger 47 % av finnarna och 46 % av danskarna att de är ganska eller mycket optimistiska till EUs framtid. I Storbritannien (26 %) och Frankrike (27 %) är endast ungefär hälften så många optimistiska.

Finnarna är också mest nöjda med det nuvarande förhållandet mellan EU och medlemsstaterna.

Mer makt till EU?

I Finland är var tredje (35 %) nöjd med samarbetet mellan medlemsstaterna och EU, medan endast var tionde i Frankrike och var femte i Storbritannien (22 %) och Tyskland (17 %) anser att balansen är rimlig.

Tyskland är det enda land där den andel av befolkningen som anser att medlemsländerna borde ge EU-institutionerna mer makt (36 %) är större än den andel som anser att EU ska ha mindre makt (30 %).

Nästan 4 av 10 i Danmark, Sverige och Storbritannien anser att EU ska ha mindre makt över medlemsländerna (38 %).

Hur sannolikt är det att andra länder lämnar EU?

43 % av befolkningen i de sex europeiska länderna i studien anser att andra länder kan komma att följa i Storbritanniens spår och lämna EU. Framför allt befolkningen i Storbritannien (51 %) och Frankrike (52 %) anser att det är ett sannolikt scenario.

Ladda ner hela resultatet

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Undersökningen är baserad på intervjuer med 2131 i Storbritannien, 1025 i Tyskland, 1008 i Frankrike, 1033 i Danmark, 1010 i Sverige och 1010 i Finland representativt utvalda personer i åldern 18 år+ under perioden 12-22 maj 2019.

GettyImages

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 6 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 38 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.