Humdakin: Ung iværksætter har skabt bæredygtigt rengøringseventyr

Bæredygtige rengøringsmidler, som samtidig er effektive og giver en lækker duft, var en mangelvare i det private hjem. Derfor fik Camilla Schram idéen til at lancere Humdakin, der skulle bidrage med miljørigtige og allergivenlige rengøringsprodukter til hjem, hvor bæredygtighed og design er i højsæde. Virksomheden er nu klar til at vækste yderligere på verdensplan med finansiering fra Vækstfonden.

Rengøring plejer ikke at være øverst på listen af ting man glæder sig til at komme hjem til. Måske står opvasken fra aftenen før, opvaskemaskinen skal tømmes og gulvet trænger til en ordentlig omgang efter vinterens sne, sjap og salt under skoene. Den følelse vil Camilla Schram, der er grundlægger og direktør i designvirksomheden Humdakin, gøre op med. Med Humdakin vil hun inspirere til at holde rent frem for at gøre rent, og at det kan være bæredygtigt, mildt og effektivt samtidig med at være smukt.

”Vi skal stoppe med at gå på kompromis i vores hverdag, og hvordan vi gør rent. Jeg vil gerne inspirere folk til at tænke over de små ting i hverdagen, nu hvor vi alligevel bruger så meget tid på det. For eksempel bruger vi megen tid på at vaske op – så hvorfor ikke have et lækkert opvaskemiddel, der spreder en lækker duft og giver et luksuriøst præg til hjemmet, og samtidig indeholder bæredygtige ingredienser” fortæller Camilla Schram, Founder & CEO i Humdakin.

Bæredygtighed er mange ting, og hos Humdakin handler det især om at undgå overforbrug og vælge kvalitetsvarer.

”I dagens samfund skal tingene gå stærkt, og man har derfor tendens til at vælge de første og bedste rengøringsmidler til hhv. køkken og bad i supermarkedet, som primært består af vand og derfor hurtigt bliver tømt, så der skal købes nye” fortæller Camilla Schram.

Hos virksomheden kan det mærkes, at der kommer større og større opmærksomhed på bæredygtighed og kvalitet, og ifølge grundlæggeren har det også medvirket til, at Humdakin, der gik på markedet i 2016, allerede efter tre måneder havde produkter i Illums Bolighus. I dag er de repræsenteret på 36 markeder og har 470 forhandlere rundt omkring i verden.

”Vi vil gerne gøre det så bæredygtigt som overhovedet muligt under produktionen af vores produkter. Vi vælger de ingredienser, der er mindst skadelige for naturen, og vi er i fuld gang med at få certificeret produkterne, der er vores garanti overfor slutbrugerne, så de kan se, at vi rent faktisk prøver at gøre en forskel” fortæller Camilla Schram.

Et andet fokusområde for Humdakin er også at sprede nordiske og skandinaviske principper til resten af verden med danske kyster og skove som inspirationskilde. Især havtorn, kamille og rød tang bliver brugt i produkterne, som har været en af grundene til den store interesse i Asien, hvor de nu også har kontor. Virksomhedens fokus på socialt ansvar og bæredygtighed er en vigtig del af opskriften på Humdakins succes, mener Allan Møller Sørensen, Erhvervskundechef i Vækstfonden:

”Humdakin gik i markedet på et rigtig godt tidspunkt – der er salg i bæredygtige, allergivenlige produkter, som er designet til at stå fremme i hjemmet. At Camilla så denne mulighed som 18-årig, droppede ud af jurastudiet for at starte virksomheden og sidenhen fået det op at stå med en sådan vækstrate er imponerende. I lyset af Coronakrisen er det endnu vigtigere, at vi har iværksættere som Camilla, der er med til at skabe vækst i hele landet.”

For pressehenvendelser kontakt:

Humdakin: Camilla Schram, Founder & CEO, tlf. 60141588 eller camilla@humdakin.com

Vækstfonden: Cecilie Idun Andersen, kommunikationsrådgiver, tlf. 31930573 eller cea@vf.dk

Vækstfonden er statens finansieringsfond, som arbejder for at styrke danske virksomheders adgang til risikovillig kapital, så de kan skabe ny innovation, vækst og arbejdspladser. I tætte partnerskaber med banker og private investorer fra ind- og udland finansierer Vækstfonden virksomheder i alle brancher over hele landet. Og fonden kan være med hele vejen - fra virksomhedens spæde start, gennem høj vækst, til rejsen ud på de globale markeder og børsnoteringer. Siden 1992 har Vækstfonden medfinansieret vækst i over 9.200 virksomheder for et samlet tilsagn på mere end 33,8 mia. Kr.