HTH indtager Nordtyskland
Indtil nu har HusCompagniet solgt 70 huse fra udstillingen i Neumünster, og i mere end halvdelen af husene har kunden valgt at sætte et HTH-køkken ind. Dette er ret usædvanligt, da tyskere har haft for vane selv at medbringe deres køkken.
Formålet er at lære tyskerne, at de skal købe et dansk hus med et dansk køkken.
Det er konsulenter fra HTH’s butik i Aabenraa, som servicerer de tyske kunder.
”Det har været en utrolig spændende opstart, vi har haft i Tyskland. Det er jo et kæmpestort marked, som vi pludselig åbner op for her fra butikken i Aabenraa. Vi kan allerede nu mærke en stigende interesse fra tyskerne, og antallet af online forespørgsler på kataloger er nu i overtal i tysk favør. Så vores tilstedeværelse i Tyskland har sendt mange privatkunder til Aabenraa, og det antal, forventer jeg klart, vil være stigende fremover. Jeg har selv været i Neumünster hver torsdag for at holde kundemøder, og det har været ganske interessant. Tyskerne er ret forskellige fra danske kunder, blandt andet i forhold til beslutningsprocessen, som er meget længere i Tyskland. Det skal man lige vænne sig til. Jeg oplever, at de nordtyske kunder er positivt indstillede over for vores danske design og kvalitet, og vores tanke er da også, at vi skal få tyskerne til at elske det danske design, frem for at vi skal lave produkter, som er tilpasset den tyske stil,” siger Lars Schmidt, erhvervskonsulent i HTH Køkkenforum Aabenraa.
Tyskerne tager deres køkken med ved flytning
Inden opstarten har HTH sammen med HusCompagniet analyseret på byggeriet i Nordtyskland, og det har vist, at der er et stort potentiale for skandinavisk byggestil. Samtidig ligger HTH’s fabrik meget passende i forhold til det nordtyske marked.
”Vores fabrik i Ølgod ligger jo kun tre timers kørsel fra Slesvig-Holsten, så i forhold til leverancer ligger det nordtyske marked rigtig godt for os. Det er altid en satsning for et firma at erobre et nyt land, derfor er vi meget glade for at kunne gøre det i tæt samarbejde med HusCompagniet. Dermed supplerer vi hinanden og hjælpes ad i processen. Så samarbejdet er for os også en måde at drage erfaringer på. Den helt nordlige del af Tyskland er naturligvis skandinavisk orienteret i deres syn på design og arkitektur. Hvis vi kommer længere ned i Tyskland er udgangspunktet et andet, så vi har ikke travlt med at komme meget længere sydpå end Elben, men vil i stedet gnave os stille og roligt ind på det tyske marked. Den vækst, der er i antallet af udstykninger i Slesvig-Holsten, er interessant for os at følge, for den er langt højere end i hele Danmark. Der udstedes mere end dobbelt så mange byggetilladelser i Nordtyskland som i Danmark. Så det er et usædvanligt spændende marked. I dag er vi forholdsvis ukendte i Tyskland og har ikke etableret egentlige butikker endnu. Udstillingen i Neumünster er første spæde skridt ind i vores store naboland, og sammen med HusCompagniet har vi yderligere planer for vækst i det nordtyske område, hvor Neumünster blot er begyndelsen,” påpeger Peter Brandt-Clausen, B2B Kædechef i HTH.
Tyskerne er ikke på samme måde som os, vant til at handle køkken. De har en anden kultur i Tyskland, som HTH nu vil forsøge at forandre.
”I Tyskland er det normalt, at man ved flytning piller sit køkken ned og tager det med sig hen i den nye bolig. Den bevægelse vil vi gerne have dem til at stoppe, så de i stedet vælger at købe helt nyt køkken,” siger Peter Brandt-Clausen, B2B Kædechef i HTH.
Udtalelser Søren Haugaard, direktør / COO hos Die HausCompagnie (Den tyske afd. af HusCompagniet) Som husbyggere er tyskerne ikke vant til, at nøglefærdige huse er så færdige, som man bygger dem i Danmark. De er vant til at overtage et hus, hvor der stadig er malerarbejde, gulve og andet inventar, som de selv skal sørge for at få installeret.
”Kunderne har stor glæde af vores nye showroom i Neumünster. Her kommer de ind med deres drømme og kan se alle materialerne og mulighederne. Det er et rigtig godt samarbejde, vi har etableret med HTH, og vores kunder synes godt om HTH´s produkter. Og andelen af HTH-køkkener i de huse, vi sælger i Tyskland, er høj. HTH er vores faste leverandør på køkken-, bryggers- og badeværelsesinventar, og det betyder, at vores tyske kunder får et langt nemmere købsforløb. Kommer der en anden leverandør ind over, eller hvis kunden selv laver noget, så kan det give problemer i flowet, både i forhold til kvaliteten og tidsrammen. Vi kører en anden salgsform, end tyskerne er vant til. De tyske byggefirmaer har selvstændige agenter, hvor vi har fastansatte sælgere, der mere fungerer som rådgivere. Og det samme er jo tilfældet med HTH. Derfor oplever de tyske kunder en tættere dialog mellem os og dem i byggeprocessen, end de er vant til,” siger Søren Haugaard, direktør hos Die HausCompagnie.
Kontakter
For yderligere informationer kontakt:
Peter Brandt-Clausen, B2B Kædechef HTH. Tlf.: 40 60 35 23. E-mail: pbc@hth.dk.
Søren Haugaard, direktør / COO hos Die HausCompagnie. Tlf.: 23 30 58 10. E-mail: sha@huscompagniet.dk.
Lars Schmidt, erhvervskonsulent i HTH Aabenraa. Tlf: 36 93 28 69 / 45 24 79 51 82 E-mail: lasc@hth.dk.
Billeder
Information om HTH Køkkener
Følg pressemeddelelser fra HTH Køkkener
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra HTH Køkkener
HTH har skabt revolution i køkkenet15.4.2015 09:27:34 CEST | Pressemeddelelse
Et samarbejde mellem to vidt forskellige brancher har resulteret i et nyt innovativt køkkenprodukt, der har revolutioneret den hidtidige funktionalitet. HTH Køkkener og LINAK Danmark A/S har sammen udviklet et Pull Down køkkenoverskab, hvor den bagerste del af skabet kan køres ned mekanisk. Det giver ekstra opbevaringsplads og samtidig muligheden for at gemme skabet væk igen.
Optimisme på køkkenfronten i Hillerød10.3.2015 07:18:51 CET | Pressemeddelelse
HTH Hillerød ser optimistisk på fremtiden, fordi de lokale borgere og håndværkere handler lokalt, og kommunens ambitiøse udviklingsplaner sætter ekstra skub i områdets vækst og udvikling.
Butik og onlinesalg smelter sammen i nyt koncept fra HTH17.1.2015 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Efter flere måneders ombygning slår HTH Køkkenforum i Tilst dørene op for det, som de selv betegner som en nytænkning af køkkenbutikken. Her står oplevelserne for kunderne øverst på dagsordenen, og firmaets onlinemedier er tænkt ind i den fysiske butik.
Sprød lyd i køkkenet11.11.2014 15:33:57 CET | Pressemeddelelse
HTH har udviklet et Sound ID modul til køkkenet. Modulet er en trådløs højttaler, der forbindes via bluetooth til din pc, telefon eller tablet. I dag høres langt det meste musik via telefonen eller iPad´en, og derfor ser HTH det nye modul som et element i køkkenet, som vil blive lige så uundværligt, som opvaskemaskinen er i dag.
Espresso i køkkenskabet6.11.2014 10:02:45 CET | Pressemeddelelse
Hvis du elsker god friskbrygget kaffe, er du sikkert en af de mange danskere, der inden for de seneste år har anskaffet sig en espressomaskine. Den tendens har HTH Køkkener valgt at handle på, og derfor har de udviklet modulet Coffee ID.