Hotelgæster skal opleve København som løbe-by

Et helt nyt samarbejde mellem Copenhagen Marathon, Scandic og Wonderful Copenhagen tilbyder hotelgæster løbeture rundt i de lokale bymiljøer

København er verdens bedste løbe-by, og det kan hotelgæster nu få hjælp til at opleve. (Foto: Sparta)

Mange har prøvet det før. Man er på rejse i en storby og vil egentlig gerne løbe og opleve de lokale omgivelser, men kommer ikke afsted – f.eks. fordi man er bange for at fare vild eller ikke har fået løbesko med. Disse udfordringer skal en ny hotelservice nu løse, ved at lokale løbere inviterer hotelgæste på Scandic Front og Scandic Copenhagen med ud på gratis morgenløbeture. Dermed får gæsterne mulighed for at opleve løbebyen København uden at skulle bekymre sig om at finde oplagte løberuter og i det hele taget finde vej.

Det nye koncept er udviklet i samarbejde mellem Copenhagen Marathon, Wonderful Copenhagen, Scandic og Nike, der har stillet løbesko til rådighed. Copenhagen Marathon/Sparta og Wonderful Copenhagen har i flere år arbejdet sammen om at udvikle København som international løbedestination.

”Vi har sammen med Sparta igennem flere år arbejdet målrettet på at udvikle København som international destination med afsæt i de store signaturevents, Copenhagen Marathon og Copenhagen Half Marathon. Nu tester vi så sammen med Sparta og Scandic, hvordan vi kan udbrede fortællingen om København som attraktiv destination for aktiv turisme – som løbedestination – til andre dele af året. Det er med et koncept, der samtidig skaber kontakt mellem de besøgende og de lokale omkring en fælles interesse for løb,” siger Signe Jungersted, udviklingschef i Wonderful Copenhagen.

Lån et par løbesko og kom afsted

Konceptet, som testes i perioden fra den 26. oktober til 8. november på Scandic Copenhagen og Scandic Front, går ud på, at lokale løbere møder op på de to hoteller og tager hotelgæsterne med ud på en gratis morgenløbetur rundt i området. Undervejs kommer de ikke bare forbi de kendte attraktioner, men oplever også nogle af de områder, som de lokale selv foretrækker, og får sjove anekdoter med undervejs fra de lokale løbere, som dagligt nyder godt af verdens mest løbevenlige storby.

”Det er vigtigt for os som Copenhagen Marathon at vise, at København er en løbevenlig by hele året rundt, og at København byder på fantastiske løbeoplevelser for forretningsrejsende og turister. Vi vil gerne hjælpe alle til at få den gode løbe- og sightseeing-oplevelse, de er på jagt efter, også selvom de ikke ikke lige har planer om at stå på startstregen ved Telenor CPH Marathon. Samtidig understøtter vi historien om København som en aktiv og innovativ destination,” fortæller direktør for Copenhagen Marathon, Dorte Vibjerg.

Har hotelgæsterne glemt deres løbesko, så stiller Nike gratis løbesko til rådighed ude på Scandic-hotellerne, hvor man har store forventninger til det nye koncept.

”Vi glæder os over det nye løbekoncept, da vi ved, at mange mennesker ønsker at fastholde en sund og aktiv livsstil i forbindelse med et hotelbesøg. Derfor tilbyder Scandic allerede i dag fri adgang til fitnessrum på alle hoteller, ligesom vi eksempelvis også udlåner både gangstave og cykler til gæster, der vil have en aktiv lokaloplevelse. Så alt i alt matcher det nye løbekoncept vores værdier og øvrige tilbud helt perfekt,” siger Daniel Kirchhoff, kommunikationschef i Scandic.

Målet er i første omgang at indsamle erfaringer, men på sigt er det tanken, at løbekonceptet skal kunne udrulles til flere hoteller og andre virksomheder, ligesom der er potentiale for at kunne bygge en lang række partnerskaber op omkring konceptet.

Records fall at Copenhagen Marathon (Short version)19.5.2019 12:34:40 CESTPressemeddelelse

A line of records were all broken at Sunday´s Telenor Copenhagen Marathon. Not only did Jackson Kibet Limo smash the course record in the Danish capital with a winning time of 2:09,54 hours; the 30-year-old Kenyan also produced the fastest time ever on Danish soil, lowering the previous best set in Odense back in 2012 with nearly two minutes. In the women´s race, Ethiopia took the first three spots. The winner, Etalemahu Habtewold, covered the classic 42,195 km in a personal best of 2:29,29, thereby improving the course record from 2010. As with the men, this is also a new all-comer´s record. With 13.280 participants, the 40th anniversary edition of the race could as well register another record as the biggest marathon race in Denmark ever. 40th Telenor Copenhagen Marathon (IAAF Bronze Label) – 19th May Men 1. Jackson Kibet Limo, Kenya 2.09,54 – Course Record 2. Victor Kiplimo, Kenya 2:11,04 3. Gebre Roba Yadete Ethiopia 2:11,58 Women 1. Etalemahu Zeleke Habtewold, Ethiopia 2:29,29 – C