Høstmarked genopstår

Høsten er en helt særlig årstid i landbruget, hvor resultatet af årets arbejde fejres. Derfor genopstår Økologisk Høstmarked. Så når sommeren går på hæld, inviterer økologer over hele Danmark til en sensommerweekend den 3. & 4. september i økologiens tegn.

Rasmus Bluhme / Moment Studio

Økologisk Høstmarked er for alle, der har lyst til at se dyrene tæt på, smage på friske grøntsager og få en nær oplevelse af, hvordan de økologiske fødevarer bliver produceret. Alle er inviteret til en weekend i høstens tegn.

”Økologerne er stolte af deres arbejde og det vil vi gerne vise frem: den særlige følelse af at grave kartofler op og se de små knolde pible frem i den mørke muld og når man kommer ind i et proppet drivhus, der dufter sødt og frisk på samme tid af tomater, agurker og alverdens frugter. Dét er en følelse og den vil vi så gerne dele med forbrugerne,” siger Louise Køster, forperson, Økologisk Landsforening.

Økologisk Høstmarked kommer til at foregå på gårde over hele Danmark i den første weekend i september, og der er stadig åbent for, at man kan tilmelde sig som vært.

”Økologisk Høstmarked er for alle økologer, der har lyst til at bruge en weekend på at åbne dørene og vise deres høst frem. Det er en weekend fyldt med energi, højt humør og stolthed,” fortæller Mads Lysgaard Thygesen, projektleder, Økologisk Landsforening

Økologisk Høstmarked hylder smagen, det lokale madlandskab og dyrker fællesskabet sammen med forbrugerne.

”Vi skal styrke fællesskabet mellem land og by, mellem dem der dyrker maden og dem, der spiser den. Økologisk Høstmarked kan det hele og vi glæder os til at byde indenfor,” siger Louise Køster, forperson, Økologisk Landsforening.

Hvis du vil tilmelde din gårdbutik, landbrug, økocafé etc. til Økologisk Høstmarked, så kontakt:

Mads Lysgaard Thygesen, projektleder, 2510 6856, mly@okologi.dk

For yderligere info:

Marendine Ladegaard, pressemedarbejder, 2016 4434

Rasmus Bluhme / Moment Studio

GRATIS BLOMSTERFRØ: Hjælp de vilde bier! Så blomster og vælg økologi28.4.2022 13:04:36 CEST | Pressemeddelelse

Giv bierne en hjælpende hånd – så blomster og vælg økologi. Økologisk Landsforening uddeler søndag d. 1. maj 50.000 gratis blomsterfrøposer i alle føtex-butikker til forbrugerne. Der skal være flere blomster til de vilde bier, da de er vigtige for os alle sammen. De sørger for, at vi får mad på bordet og ifølge FN’s fødevare- og landbrugsorganisation er bier og andre bestøvere essentielle for EU’s fødevareproduktion.

Oplev livet hos de økologiske grise5.4.2022 10:51:51 CEST | Pressemeddelelse

En lille gris kigger ud af hytten. Måske er der andre smågrise at lege med ude på folden? Lidt efter drøner de nysgerrige smågrise rundt om soen og roder nysgerrigt i jorden med deres små tryner. Den slags scener kan du opleve til eventen Sofari. Søndag d. 22. maj kl. 10-14 kan du komme tæt på soen og smågrisene, der lever ude hos danske økologer. Og møde landmanden, der passer godt på dyrene. Randi Vinfeldt er talsperson for Sofari. Hun er også vært på en af de 13 gårde fordelt over hele landet, der åbner produktionen op for en hyggelig oplevelse. På mange af gårdene kan gæsterne smage på produkter lavet af gris fra gården, børnene kan få en gratis pixibog, og der er et opskriftshæfte til de voksne. Det helt centrale ved Sofari er dog at opleve det økologiske griseliv. ”Gæsterne bliver begejstrede over at se dyrene gå ude – og hvordan grisene får mulighed for at leve et mere naturligt liv. Smågrisene er vildt undersøgende og tager på mange små ture for at opleve verden. Bliver det hel