Hos Egon Olsen & Søn A/S bliver lærlingene hængende

Fra venstre: Formand for DI Roskilde/Køge Bugt Jeanet Løgsted, lærling  Sebastian Hinrichensen og adm. direktør Michael Hoff-Møller.
Fra venstre: Formand for DI Roskilde/Køge Bugt Jeanet Løgsted, lærling Sebastian Hinrichensen og adm. direktør Michael Hoff-Møller.

- Vi har lige hørt, hvordan jeres virksomhed Egon Olsen & Søn A/S, er et forbillede for andre med alt det, I gør for at uddanne næste generation. Den tilgang, I har til uddannelse og lærlinge, kan mange lære af, og i bestyrelsen for DI Roskilde/Køge Bugt var vi ikke i tvivl. I har fuldt fortjent årets Lærepladspris, sagde formand for DI Roskilde/Køge Bugt Jeanet Løgsted, da hun overrakte kunstværk, diplom og blomster.

Tømrer- og snedkervirksomheden i Solrød er da også en helt speciel læreplads. Her udvikler lærlingene sig både fagligt og socialt, og de bliver taget med på råd, når ledelse og medarbejdere taler om samarbejdet i virksomheden.

Egon Olsen & Søn er hele tiden i gang med at uddanne et større antal tømrere, typisk to hvert forår og to om efteråret. Når lærlingene starter, har de allerede en god fornemmelse af, hvad de går ind til. De har nemlig alle været ansat i et par uger i en prøveperiode, hvor man har set hinanden an.

- Vi vurderer ikke, om de er gode tømrere. Det, der betyder noget for os, er, at de unge er engagerede, har lyst til at tage fat, og at de kan komme op om morgenen. Hos os er lærlingen nemlig ikke ham eller hende, der slæber ting frem og tilbage. De bliver involveret i den daglige planlægning, og det kræver engagement, sagde Michael Hoff-Møller. Suppleret af sin lærling Sebastian Hinrichensen, der fortalte, hvordan svendene lytter til ham og tager godt imod hans ideer og nye tanker.

- Lærlingene har lyst til at blive hos os, når de bliver udlært. Vi har lyst til at de bliver, og det er der heldigvis rigtig mange, der gør. En af grundene er uden tvivl, at kollegerne og ikke mindst de ældre lærlinge er meget omsorgsfulde overfor nye lærlinge og overfor hinanden. Den omgangstone, der er på virksomheden betyder rigtig meget, sagde Michael Hoff-Møller.

Hos Egon Olsen & Søn A/S har man en lærlingementor, der er altid en lærling med i samarbejdsudvalget og hver lærling fører logbog over det, han eller hun har lært, og hvad deres næste mål er. Der er også en lærlingedag, hvor man besøger steder, der er relevante for faget, lige som virksomheden gerne lægger hus til svendegilder.

Michael Hoff-Møller, Egon Olsen & Søn, michael@egon-olsen.dk, tlf: 23313348
Seniorchefkonsulent Helen Jensen, hje@di.dk, tlf: 2124 4702