Eniig

Horsens-virksomhed sparer energi for 4,5 millioner om året

I et tæt samarbejde med Eniig er det lykkedes Stibo Complete at skabe energibesparelser for 4,5 millioner kroner årligt. Alene på virksomhedens belysning, svarer besparelserne til gennemsnitsforbruget i 490 parcelhuse, og der er potentiale for endnu større besparelser.

Stibo Complete i Horsens har de seneste 20 år arbejdet målrettet på at reducere miljøbelastningen for deres produkter og forbedre energieffektiviteten. Arbejdet har placeret virksomheden i en førende position, når det kommer til miljøcertificeringer og miljømærker. Alligevel viste det sig, at der var potentiale for endnu større besparelser, da Stibo Complete indgik et samarbejde med energi- og telekoncernen Eniig omkring energirådgivning, energioptimering og energistyring.

- Når vi ser på de 20 procent, energiforbruget udgør, mente vi egentlig, at vi havde nået en grænse for, hvor meget mere vi kunne flytte. Samarbejdet med Eniig skulle dog vise sig at være et vigtigt skridt i retningen mod at opnå endnu større besparelser og dermed endnu mindre miljøbelastning, fortæller Per Kaae Hansen, som er miljøkoordinator i Stibo Complete.

Siden virksomheden indgik samarbejdet med Eniig, har den nemlig formået at foretage store energioptimeringer. Både på belysning, ventilationsanlæg, varmegenvindinger fra trykprocesserne og procesudsugninger. Alene på belysningen svarer besparelserne til 490 parcelhuses gennemsnitlige årsforbrug.

Besparelser både i ind- og udland ved hjælp af energistyring
Stibo Complete er en stor virksomhed med mange forskellige fabrikker og trykkerier både i Danmark og udlandet.

- Det er de samme problematikker, der er på nogle af de andre trykkerier, og derfor har vi forholdsvist nemt kunnet implementere de energibesparelser, vi identificerer i Horsens eller Vadum, til de andre lokationer, forklarer Steen Lund Sømod, som er energirådgiver i Eniig.

Eniigs energistyringsprogram er blevet et vigtigt fælles arbejdsværktøj for Eniig og Stibo Complete.

- Jeg identificerer mange besparelser ved hjælp af vores energistyringsprogram, og jeg bruger det også til at dokumentere, at de beregnede besparelser så rent faktisk holder vand i den sidste ende, siger Steen Lund Sømod videre.

Foreløbig har besparelserne beløbet sig til 4,5 millioner kroner årligt, men der er stadigvæk potentiale for langt større besparelser.

- Samarbejdet med Eniig stopper ikke nu, selv om vi har gennemført store besparelser. Vi kan se, at der masser af potentiale endnu og dermed god grund til at fortsætte, slår virksomhedens tekniske direktør, Poul Mikkelsen fast.

For yderligere information
Poul Mikkelsen, teknisk direktør, Stibo Complete:
pmik@stibo.com / 4011 4510

Steen Lund Sømod, energirådgiver, Eniig:
sls@eniig.dk / 3018 9638

Om Stibo Complete
Stibo Complete er Skandinaviens førende aktør inden for design, udvikling, produktion og distribution af fysisk marketingmateriale.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.

Information om Eniig

Eniig
Tietgensvej 4
8600 Silkeborg

70151560https://eniig.dk/

Eniig og SE er fusioneret og hedder nu Norlys. Vi er Danmarks største integrerede energi- og telekoncern med 2.500 medarbejdere, 1,5 millioner kundeforhold og mere end 700.000 andelshavere. Som Norlys vil vi skabe bedre oplevelser for vores kunder og samtidig styrke digitalisering og grøn omstilling i Danmark.

Norlys-koncernen ejer: Stofa, Boxer, Eniig Fiber, Eniig Energi, SE Energi & Klima, N1 og Evonet. Læs mere på norlys.dk.

Følg pressemeddelelser fra Eniig

Flere pressemeddelelser fra Eniig