Horsens Kommune og Dansk Retursystem holder liv i brugte plastikflasker

Horsens er som den første kommune i landet med i en forsøgsordning med Dansk Retursystem. Formålet er at genanvende plastflasker uden pant så længe som muligt - til gavn for klima og miljø.

570 kg plastflasker er siden juli 2019 blevet afleveret i en særlig container på genbrugspladsen i Horsens og efterfølgende hentet af Dansk Retursystem.

570 kg plastflasker, der har indeholdt f.eks. vand, juice, saft eller sodavand og ikke er pant-mærket, er siden juli 2019 blevet afleveret i en særlig container på genbrugspladsen i Horsens. Her er de blevet hentet af Dansk Retursystem, som sælger plasten tilbage til fødevareindustrien, der kan genanvende den.

Det er et rigtig godt tiltag for miljøet, for jo længere tid plast kan bruges i det samme kredsløb – i dette tilfælde primært til nye drikkevareflasker – jo bedre er det. Og det er en kæmpe fordel ved den aftale om de såkaldte pet-flasker, som Horsens Kommune har indgået med Dansk Retursystem.

”Det rigtig gode ved ordningen er, at plasten fra de her pet-flasker bliver genanvendt på det samme høje niveau, det vil sige først og fremmest til nye flasker, som vi i forvejen sikrer for plastflasker med pant. For det betyder, at plasten holder længere. Det er rigtig godt for miljøet og helt i tråd med principperne om cirkulær økonomi, fordi der dermed ikke skal produceres ny plast”, forklarer Hanne Svenningsen, som er miljøchef i Dansk Retursystem.

Pet-flasker er f.eks. vand-, sodavands- eller juiceflasker købt syd for grænsen og uden pant. Dermed er der risiko for, at de havner i skraldespanden blandet med andre typer affald. Kravene til plast, der skal bruges til fødevarer, er høje, så hvis plasten skal kunne genanvendes til fødevarer, kræver det derfor, at den bliver indsamlet og opbevaret for sig selv.

”De plastflasker, der er sorteret i emballageaffaldet hjemme hos borgerne, kan vanskeligt genanvendes til nye drikkevareflasker, fordi de kan være forurenet efter at have været blandet med alt muligt andet plast, f.eks. en shampoo-flaske. Hvis det sker, kan man ikke sikre den samme høje kvalitet plast, så den igen kan gå ind i fødevareloopet. I så fald vil plasten blive brugt til at lave andre plastprodukter, men det er altså en miljømæssig gevinst, hvis vi kan holde plasten på så højt et niveau så længe som muligt”, forklarer Hanne Svenningsen.

Vi skal forfine sorteringen

Horsens Kommune har i forvejen et rigtig godt samarbejde med Dansk Retursystem. Pantstationen, som ligger ved siden af genbrugspladsen på Endelavevej, er også et resultat af samarbejdet.

”Vi vil gerne gøre det så nemt som muligt for borgerne at aflevere deres affald til genanvendelse. Der er mange vigtige ressourcer, som vi kan give nyt liv, og vi er derfor glade for, at noget af den plast, der bliver indsamlet, kan genanvendes på så højt et niveau”, siger Anne Dorthe Christensen fra Affald og Genbrug i Horsens Kommune.

I affaldsafdelingen er der meget fokus på, hvordan vi alle hele tiden kan blive endnu bedre til at sortere vores affald, så mest muligt kan blive genanvendt.

”Hvis man har nogle af den her typer flasker f.eks. vand- og juice-flasker og alligevel skal på genbrugspladsen, vil vi meget gerne, at man tager dem med og afleverer. Vi skal hele tiden blive bedre til at forfine vores affaldssortering, så vi kan genanvende endnu mere og endnu bedre, end vi allerede gør”, forklarer Anne Dorthe Christensen.

Kontakt: Hanne Svenningsen, Dansk Retursystem tlf. 43323433 eller Anne Dorthe Christensen, Horsens Kommune tlf. 76292654 for yderligere information.

Fakta: Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flakser og dåser kommer retur. Hver dag afleverer danskerne i gennemsnit 3,8 millioner engangsflasker og dåser. Dansk Retursystem henter emballager fra cirka 15.000 steder over hele landet og sørger for, at de bliver gen­anvendt. Miljøvirksomheden, der er non-profit, har eneretten til at drive det danske pantsystem og er ejet af bryggerierne og reguleret af Miljøministeriet.

Flere informationer og aftaler om interview på tlf: 30 67 13 90.

Presseinvitation: H.K.H. Kronprinsen åbner ny pantfabrik27.2.2020 14:23:17 CETPressemeddelelse

Det danske pantsystem er et af verdens bedste, hvor 9 ud af 10 flasker og dåser kommer retur. Hver dag kommer 3,8 mio. tomme dåser og flasker retur til Dansk Retursystems to fabrikker i Hedehusene og Løsning, hvor materialerne sorteres og sendes til genanvendelse. Dansk Retursystem er vokset ud af sine nuværende rammer i Hedehusene, og bygger ny, højteknologisk fabrik i Høje Taastrup. Den skal dels håndtere de stigende mængder pantemballager, og dels være med til at fremtidssikre det danske pantsystem. Hans Kongelige Højhed Kronprinsen, miljøminister Lea Wermelin og Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler deltager i den officielle åbning af den nye pantfabrik mandag den 9. marts. Kronprinsen vil forestå den officielle åbning, og der vil være taler af bestyrelsesformand Thomas Dalsgaard og miljøminister Lea Wermelin. Derudover vil Dansk Retursystems administrerende direktør Lars Krejberg Petersen vise de officielle gæster rundt på fabrikken. Pressen er velkommen til arrangementet og h

Resen Friskole vinder klimakonkurrence8.11.2019 10:10:00 CETPressemeddelelse

Det blev 4. klasse fra Resen Friskole i Struer, som vandt klimakonkurrencen Årets Panthelte. Klassen har arbejdet med miljø og genanvendelse i uge 44 og samlet tomme flasker og dåser. Præmien på 2000 kroner til klassekassen blev overrakt torsdag af naturformidler og tv-vært Sebastian Klein. Det er Dansk Retursystem, som står bag konkurrencen. De oplever, at børn ønsker at gøre en konkret forskel for miljø og klima.