Horsens Kommune er videre i opløbet om at blive Årets Ungdomskommune 2022

DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd kårer hvert år Årets Ungdomskommune, og her er Horsens Kommune gået videre som en af de fem bedste ungdomskommuner i landet. Vinderen offentliggøres til januar.

Hvert år uddeler DUF - Dansk Ungdoms Fællesråd prisen 'Årets Ungdomskommune' til den kommune i Danmark, der gør noget ekstraordinært på ungeområdet. Prisen er en anderkendelse af de kommuner, der går forrest i arbejdet med ungeinddragelse, forbedering af unges livsmuligheder og det gode ungdomsliv.

Derfor har dommerpanelet udvalgt Horsens Kommune til at være en del af de fem kommuner, som er videre i opløbet til prisen som Årets Ungdomskommune 2022.

Dommerpanelet har lagt vægt på, at Horsens Kommune har et langt og vedvarende fokus på at arbejde for unge og ikke mindst med de unge.

Og selvom indstillingen overordnet set har imponeret dommerpanelet, så er det særligt kommunens fokus på at inddrage unge i kommunen i beslutningsprocesser, der har banet vejen for, at kommunen er blandt de fem bedste.

En ærefuld titel

DUF har siden 2006 uddelt prisen Årets Ungdomskommune.

Christine Ravn Lund, forkvinde for DUF, udtaler:

”Der har været rigtig gode indstillinger til Årets Ungdomskommune i år. Det bekræfter os i, at kommunerne gør noget rigtigt i at inddrage ungdommen. Du kan sagtens have en holdning til og få indflydelse på kommunens udvikling, selvom du ikke har stemmeret. De fem kommuner, der er gået videre i opløbet om at vinde prisen som Årets Ungdomskommune, har alle et stærkt ungefokus på hver deres måde"

Hun er en del af dette års dommerpanel sammen med Maria Bruselius-Jensen, lektor ved Center for Ungdomsforskning, Mille Borgen Mikkelsen, formand for Danske Skoleelever, og Hans Stavnsager (S), borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, der vandt prisen sidste år.

De nominerede kommuner

Både kommuner, foreninger eller enkeltpersoner kan indstille deres kommune til Årets Ungdomskommune. Indstillingen af Horsens Kommune er skrevet af Horsens Ungeråd.

14 kommuner er blevet indstillet i år, hvoraf fem er gået videre i opløbet som at blive Årets Ungdomskommune 2022.

I alfabetisk rækkefølge er følgende kommuner gået videre: Billund Kommune, Horsens Kommune, Jammerbugt Kommune, Odsherred Kommune og Thisted Kommune.

Vinderen, andenpladsen og tredjepladsen afsløres i januar 2022.

Om prisen

Prisen ”Årets Ungdomskommune” blev stiftet i 2006 af DUF og uddeles i dag som en anerkendelse af de kommuner, der går forrest for at sikre gode vilkår for unge. I bedømmelsen bliver der særligt lagt vægt på, hvordan kommunen forbedrer unges deltagelse, udfoldelsesmuligheder og levevilkår - gerne ved at skabe gode rammer for frivilligt arbejde med børn og unge.

Birgitte L. SøePolitisk konsulent for interessevaretagelse og presse

Tlf:60201418bs@duf.dk

DUFs pressetelefon

Henvendelser pr. SMS læses ikke. Send en mail til presse@duf.dk

Tlf:22109005presse@duf.dk

DUF er en paraplyorganisation for ca. 80 demokratiske, samfundsengagerende og landsdækkende børne- og ungdomsorganisationer. Spejdere, rollespillere, studenterorganisationer, kirkelige foreninger, miljøorganisationer og de politiske ungdomsorganisationer er blandt medlemmerne.