Høringssvar: Udkast til notat om reaktionsmønster ved brud på kapital- og NEP-krav for pengeinstitutter

Finans Danmark har afgivet høringssvar på Finanstilsynets udkast til notat om reaktionsmønster ved brud på kapital- og NEP-krav for pengeinstitutter.

Finans Danmark finder det positivt, at Finanstilsynet med notatet søger at tydeliggøre, hvordan Finanstilsynet vil reagere på brud på regulatoriske kapital- og NEP-krav. Vi finder dog, er der bør foretages en tekstmæssige præcisering i notatet, som afspejler de formelle juridiske krav, og at notatet udlader at henvise til, at institutter forventes at genoprette en ikke nærmere defineret overdækning i forhold til de formelle juriske krav, som der ikke er bestemmelser om i lovgivningen.

Desuden finder vi, at notatet bør tilpasses i overensstemmelse med de bagvedliggende lovbestemmelser i lov om finansiel virksomhed, så der skelnes mellem et brud på det kombinerede bufferkrav i tillæg til NEP-kravet og et brud på det kombinerede bufferkrav i tillæg til kapitalkravet (solvensbehovet). Lovgivningen lægger således op til, at der foretages en konkret individuel vurdering ved brud på den kombinerede buffer i tillæg til NEP-kravet, og ikke automatiske udlodningsrestriktioner, som ved brud på det kombinerede bufferkrav i tillæg til kapitalkravet. Dette afspejles ikke i høringsudkastet.

Læs høringssvar

Finans Danmark er interesseorganisation for bank, realkredit, kapitalforvaltning, værdipapirhandel og investeringsfonde i Danmark.

Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt18.4.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.