Holbølls super-lærling løber med lærlingepris

23-årige Simon Hornbek bliver beskrevet som en super-lærling af virksomheden Holbøll A/S i Næstved, hvor han er anlægsstruktørlærling. Han er fagligt dygtig, engageret og en rollemodel for andre lærlinge. Derfor modtager han DI Sydsjællands Lærlingepris.
 Carsten Rasmussen, borgmester Næstved Kommune
Fra venstre Kevin Petersen, mentor og projektleder Holbøll A/S, Simon Hornbek, anlægsstruktur, Jesper Toftebjerg, næstformand DI Sydsjælland og Carsten Rasmussen, borgmester Næstved Kommune

Da Simon Hornbek afsluttede sin studentereksamen fra Næstved Gymnasium, var der ikke mange, som havde forudset, at han skulle blive anlægsstruktør. Men Simon Hornbek tog et sabbatår hos Holbøll, og da en skulderskade gjorde, at han ikke kunne komme i militæret, tilmeldte han sig anlægsstruktør-uddannelsen i Næstved. Det blev en succes for både Simon, uddannelsen og virksomheden.

- Fra dag ét har han udvist stort gåpåmod og drive for faget. Hans vilje til at lære har gjort ham til en lærling udover det sædvanlige, siger Kevin Petersen, mentor og projektleder hos Holbøll A/S

Uanset hvor simpel eller kompliceret en opgave Simon Hornbek er blevet stillet, har han grebet den med stort engagement og smittende positiv energi. Hans karakterer er i top, men det er ikke kun derfor, at han er blev indstillet til prisen som årets lærling. Han er også grundig, kvalitetsbevidst, selvstændig og en stor humørbombe på Holbølls lærlingehold.

- Simon er en fagligt dygtig elev, han har et stort engagement for de opgaver, han bliver tildelt, og går til dem med så stort et drive, at det smitter hans medstuderende. Han ser altid udover sine egne behov og er derfor god til at tage sig af andre mennesker. Det er en egenskab, der er uundværlig på en byggeplads, hvor teamet skal løfte opgaverne i fællesskab, men også en egenskab der i skoleperioderne har løftet humøret blandt hans medstuderende, siger Kevin Petersen.

Hos DI Sydsjælland er det vigtigt at hylde de gode eksempler, og der er behov for, at flere unge vælger en erhvervsuddannelse. Derfor uddeler DI Sydsjælland hvert år en lærlingepris for at sætte fokus på de dygtigste lærlinge og elever hos DI’s medlemmer. Simon Hornbek er en god rollemodel og en vigtig ambassadør, når han er rundt på folkeskoler i karriere- eller erhvervsuger for at fortælle om branchen og sin uddannelse.

- Simon Hornbek er et godt eksempel på, at vi skal have flere til at se mulighederne i en erhvervsuddannelse. Særligt er der et stort potentiale for, at unge med en studentereksamen søger over i erhvervsuddannelserne. Det er ofte et plus, at de unge er mere modne, ligesom vi har brug for mange typer af mennesker i erhvervsuddannelserne. Derfor sætter vi stor pris på, at Simon engagerer sig i at komme rundt på kommunens folkeskoler, siger Jesper Toftebjerg, næstformand DI Sydsjælland.

Chefkonsulent Lars Magnus Lund Christensen lmlc@di.dk eller 4127 2838

Carsten Rasmussen, borgmester Næstved Kommune