Sund & Bælt

Højteknologisk brandbil til Storebæltsbroen skal øge sikkerheden ved lastbilbrande

Del
Ny specialdesignet brandbil er i stand til at tøjle og slukke lastbilbrande på Storebæltsbroen langt mere effektivt. Den griber bogstaveligt talt opgaven an fra en ny vinkel. Sammen med brandisolering af hovedkablerne er brandbilen et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.
Brandslukning er en kompliceret affære på en bro, hvor det kan være svært at kommet til fra ydersiden.
Brandslukning er en kompliceret affære på en bro, hvor det kan være svært at kommet til fra ydersiden.

Efter flere episoder med lastbilbrande, senest i juli, har Sund & Bælt investeret i en specialsprøjte til slukningsarbejdet. Den skal være med til at højne sikkerheden for de mange tusind trafikanter, der dagligt bruger broen.

Udstyret med en 14 meter lang bom kan det nye brandkøretøj med en fjernstyret vandkanon sprøjte vand ind fra broens yderside og nå ellers svært tilgængelige og kritiske steder.

”En lastbilbrand er en kompliceret størrelse at håndtere på en bro. Dels er det en stopklods for trafikken, som ikke kan ledes en anden vej. Men det handler i høj grad også om at beskytte hængebroens kabler mod brandskader, så vi sikrer, at bæreevnen ikke bliver påvirket,” siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt med ansvar for konstruktioner og anlæg.

”Med en brændende lastbil i nødsporet er det svært at komme til med almindeligt brandslukningsudstyr. Den nye sprøjte er bygget til formålet og kan bekæmpe ilden udefra. Den kan dermed sænke temperaturen meget hurtigere, så broens hovedkabler ikke tager skade.”

Ikke en hyldevare

Når den gamle brandbil triller endeligt i garagen, er det efter mere end 20 års tjeneste på Storebæltsbroen. Den bliver afløst af et tilløbsstykke for entusiaster. Foruden den bevægelige bom med vandkanon har den plads til tre gange så meget vand som sin forgænger, et højteknologisk skumanlæg der gør den drøj i brug, og desuden har den mulighed for at bjerge biler og mindre varevogne væk – en unik kombination af værktøjer samlet i én sprøjte.

”Det er noget, vi glæder os meget til. Den giver os nogle andre muligheder og værktøjer til brandbekæmpelse og oprydning. Sammensætningen af elementer gør, at vi får et væsentligt bedre værktøj, som også kan medvirke til at genetablere fremkommeligheden på broen hurtigere,” siger Michael Djervad, beredskabschef hos Slagelse Brand og Redning, der sammen med Sund & Bælt har taget beslutningen om den nye brandsprøjte.

En del af et større beredskab

Sund & Bælt vurderer jævnligt beredskabet og har bl.a. på baggrund af danske og internationale erfaringer med lastbilbrande øget indsatsen med brandsikring. Siden foråret er der arbejdet på at sikre cirka 1200 meter hovedkabel med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, der skåner stålet fra varmen ved en evt. brand.

”Det er et område, vi jævnligt kigger på. Lastbilbrande er ikke mere sandsynlige på en bro en andre steder, men konsekvenserne er bare større her. Så det er et sted, hvor det giver rigtig god mening at brandsikre,” siger Kim Agersø Nielsen.

Den nye specialsprøjte er bestilt og forventes leveret i efteråret næste år.

Fakta om den nye brandbil

  • Specialsprøjten er udstyret med en 14 meter lang bom, der kan drejes i en vilkårlig retning
  • Yderst på bommen er der en fjernstyret vandkanon
  • Brandfolkene kan følge vandkanonens arbejde via et almindeligt og et termisk kamera.
  • Der er plads til 6000 liter vand.
  • CAF – Compressed Air Foram system, der blander skumvæske i vandet og giver en større slukningseffekt.
  • Bjergningsbom til køretøjer under 3500 kg.
  • Brandbilen indgår i beredskabet for Storebæltsforbindelsen, som sker i samarbejde med bl.a Slagelse Brand og Redning. Slagelse Brand og Redning leaser køretøjet af Kommune Leasing.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Brandslukning er en kompliceret affære på en bro, hvor det kan være svært at kommet til fra ydersiden.
Brandslukning er en kompliceret affære på en bro, hvor det kan være svært at kommet til fra ydersiden.
Download
Udstyret med en 14 meter lang bom, kan den nye brandbil på Storebæltsbroen bekæmpe lastbilbrande langt mere effektiv fra alle vinkler.
Udstyret med en 14 meter lang bom, kan den nye brandbil på Storebæltsbroen bekæmpe lastbilbrande langt mere effektiv fra alle vinkler.
Download
Den specialdesignede brandbil er et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.
Den specialdesignede brandbil er et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.
Download

Information om Sund & Bælt

Sund & Bælt
Sund & Bælt
Vester Søgade 10
1601 København V

+ 45 33 93 52 00https://sundogbaelt.dk/

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Påske påvirker trafikken over Storebælt20.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Påskeferien står for døren, og det betyder et øget pres på trafikken i hele landet. Det gælder også på Storebæltsbroen. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig over påskedagene, hvor broens pyloner bliver klædt i gult for at markere helligdagene og de lysere dage. Der er ekstra stort pres på gennemkørslen i Storebælts betalingsanlæg i påsken. Onsdag den 27. marts og Skærtorsdag vil være de største udrejsedage , hvor de fleste trafikanter kører mod Fyn og Jylland, mens turen tilbage mod Sjælland er fordelt mellem 1. og 2. påskedag. På grund af den øgede trafik må det forventes, at kø kan forekomme hen over påskedagene, særligt i kort- og kontantbanerne. - Der er flere ting, som man kan gøre for at lette turen over Storebælt – eksempelvis benytte automatisk betaling i de grønne Ekspresbaner og sikre sig, at ens bizz eller nummerpladebetaling virker, siger chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen. Pas på hinanden og kør forsigtigt Derudover kommer Jens Kjær Nielsen med en

Sund & Bælt ansætter kommunikationsdirektør12.3.2024 12:32:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt står over for store og komplekse opgaver både nu og fremover, hvor der er behov for kommunikation og inddragelse på mange niveauer både nationalt og lokalt f.eks. til berørte borgere og naboer. Kommunikationsafdelingen bliver derfor samlet på tværs af Sund og Bælt for at skabe mere sammenhæng i den eksterne kommunikation og udnytte synergier og spidskompetencer bedst muligt. Endelig vil Sund & Bælt styrke den interne kommunikation og vidensdeling på tværs af divisioner og projekter.​ Til at varetage og udvikle den opgave har Sund & Bælt ansat Maria Steno i en nyoprettet stilling som kommunikationsdirektør med reference til CEO for Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen. Maria Steno har været selvstændig kommunikationsrådgiver de seneste år og har tidligere været bl.a. adm. direktør og partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

Sund & Bælt indgår samarbejde med Boss Ladies8.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Byggebranchen står i fremtiden til at mangle faglært arbejdskraft. Som del af et større initiativ for mere mangfoldighed på arbejdspladsen har Sund og Bælt indgået et samarbejde med Boss Ladies. Den nye aftale skal medvirke til at gøre Sund & Bælts arbejdspladser mere attraktiv for kvinder. I 2024 vil Sund og Bælt sætte yderligere fokus på mangfoldighedsindsatsen i selskabet. Det statsejede selskab sætter først fokus på de store anlægsprojekter, og derfor vil indsatsen især dreje sig om Danmarks største byggeplads ved Rødbyhavn, hvor Femern Bælt-tunnelen er under opførelse, og på de omfattende drifts- og vedligeholdelsesopgaver på Storebæltsbroen. ”Sund & Bælt har både nu og i fremtiden brug for faglært arbejdskraft til vores mange infrastrukturprojekter og vedligehold af eksisterende infrastruktur. En del af løsningen er at tiltrække flere kvinder til bygge- og anlægsbranchen og sikre, at de kvinder, der allerede er der, synes, der er gode og attraktive vilkår og forhold. Sund & Bælt

Sådan kommer juletrafikken til at se ud på Storebæltsbroen19.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen nærmer sig, og det betyder travlhed på vejene, når de danske trafikanter pakker bilen og krydser landet. Op mod 230.000 biler ventes at køre over Storebælt fra den 22. til 27. december. Her kan du se, hvordan trafikken fordeler sig i juledagene. Dagene omkring juleaften er traditionelt nogle af årets travleste rejsedage på broen. De mest travle perioder hen over julen bliver 22. og 23. december mod Fyn og Jylland, hvor flest biler forventes at passere gennem betalingsanlægget mellem kl. 10 og kl. 15. I retning mod Sjælland vil der være mest travlt 26. og 27. december mellem kl. 10 og kl. 16. Travl jul på broen I gennemsnit kører ca. 36.000 køretøjer over Storebæltsbroen om dagen, men søndag den 22. december forventes trafikken at runde knap 40.000 biler, og den 26. december kommer mere end 46.000 biler til at krydse bæltet. - Størstedelen af vores kunder benytter i dag enten Bizz eller nummerplade i de grønne ekspresbaner, og det giver helt klart også den hurtigste tur gennem bet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye