Højteknologisk brandbil til Storebæltsbroen skal øge sikkerheden ved lastbilbrande

Ny specialdesignet brandbil er i stand til at tøjle og slukke lastbilbrande på Storebæltsbroen langt mere effektivt. Den griber bogstaveligt talt opgaven an fra en ny vinkel. Sammen med brandisolering af hovedkablerne er brandbilen et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.

Brandslukning er en kompliceret affære på en bro, hvor det kan være svært at kommet til fra ydersiden.

Efter flere episoder med lastbilbrande, senest i juli, har Sund & Bælt investeret i en specialsprøjte til slukningsarbejdet. Den skal være med til at højne sikkerheden for de mange tusind trafikanter, der dagligt bruger broen.

Udstyret med en 14 meter lang bom kan det nye brandkøretøj med en fjernstyret vandkanon sprøjte vand ind fra broens yderside og nå ellers svært tilgængelige og kritiske steder.

”En lastbilbrand er en kompliceret størrelse at håndtere på en bro. Dels er det en stopklods for trafikken, som ikke kan ledes en anden vej. Men det handler i høj grad også om at beskytte hængebroens kabler mod brandskader, så vi sikrer, at bæreevnen ikke bliver påvirket,” siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt med ansvar for konstruktioner og anlæg.

”Med en brændende lastbil i nødsporet er det svært at komme til med almindeligt brandslukningsudstyr. Den nye sprøjte er bygget til formålet og kan bekæmpe ilden udefra. Den kan dermed sænke temperaturen meget hurtigere, så broens hovedkabler ikke tager skade.”

Ikke en hyldevare

Når den gamle brandbil triller endeligt i garagen, er det efter mere end 20 års tjeneste på Storebæltsbroen. Den bliver afløst af et tilløbsstykke for entusiaster. Foruden den bevægelige bom med vandkanon har den plads til tre gange så meget vand som sin forgænger, et højteknologisk skumanlæg der gør den drøj i brug, og desuden har den mulighed for at bjerge biler og mindre varevogne væk – en unik kombination af værktøjer samlet i én sprøjte.

”Det er noget, vi glæder os meget til. Den giver os nogle andre muligheder og værktøjer til brandbekæmpelse og oprydning. Sammensætningen af elementer gør, at vi får et væsentligt bedre værktøj, som også kan medvirke til at genetablere fremkommeligheden på broen hurtigere,” siger Michael Djervad, beredskabschef hos Slagelse Brand og Redning, der sammen med Sund & Bælt har taget beslutningen om den nye brandsprøjte.

En del af et større beredskab

Sund & Bælt vurderer jævnligt beredskabet og har bl.a. på baggrund af danske og internationale erfaringer med lastbilbrande øget indsatsen med brandsikring. Siden foråret er der arbejdet på at sikre cirka 1200 meter hovedkabel med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, der skåner stålet fra varmen ved en evt. brand.

”Det er et område, vi jævnligt kigger på. Lastbilbrande er ikke mere sandsynlige på en bro en andre steder, men konsekvenserne er bare større her. Så det er et sted, hvor det giver rigtig god mening at brandsikre,” siger Kim Agersø Nielsen.

Den nye specialsprøjte er bestilt og forventes leveret i efteråret næste år.

Fakta om den nye brandbil

• Specialsprøjten er udstyret med en 14 meter lang bom, der kan drejes i en vilkårlig retning
  • Yderst på bommen er der en fjernstyret vandkanon
  • Brandfolkene kan følge vandkanonens arbejde via et almindeligt og et termisk kamera.
  • Der er plads til 6000 liter vand.
  • CAF – Compressed Air Foram system, der blander skumvæske i vandet og giver en større slukningseffekt.
  • Bjergningsbom til køretøjer under 3500 kg.
  • Brandbilen indgår i beredskabet for Storebæltsforbindelsen, som sker i samarbejde med bl.a Slagelse Brand og Redning. Slagelse Brand og Redning leaser køretøjet af Kommune Leasing.

Udstyret med en 14 meter lang bom, kan den nye brandbil på Storebæltsbroen bekæmpe lastbilbrande langt mere effektiv fra alle vinkler.
Den specialdesignede brandbil er et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.

Storebælts månedstrafik: Svagt fald i trafikken i september14.10.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Storebæltsbroen havde i september godt 1,1 mio. rejsende over broen. Det svarer til et fald på 0,3 pct. sammenlignet med september året før. Faldet kan tilskrives personbil- og bustrafikken. I årets første ni måneder har godt 10,1 millioner køretøjer passeret broen. Det svarer til en trafikvækst på 2,4 pct. sammenlignet med samme periode i 2018. Med et fald på 0,3 pct. kan stigningen ikke ses i trafiktallene for september. Her kørte i alt 1.132.654 køretøjer over broen, hvilket er godt 2.500 færre køretøjer end september året før. Første fald i personbiltrafikken siden 2017 Faldet i trafikken for september hænger bl.a. sammen med et fald i personbiltrafikken på godt 300 køretøjer dagligt sammenlignet med september 2018. Det svarer til et fald på 0,8 pct. - Der er ikke en enkeltstående begivenhed, der forklarer faldet i personbiltrafikken. Trafikken fordeler sig jævnt over hele måneden. Sidste gang, vi så et fald i trafikken, var to enkeltstående måneder i 2017, mens vi skal helt tilbag

Storebælt månedstrafik: Rekordmange biler krydsede Storebælt i august11.9.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

1,3 mio. rejsende kørte over Storebæltsbroen i årets sidste sommermåned. Det er ny månedsrekord på broen. Med en stigning på 0,3 pct., sammenholdt med august 2018, er trafikvæksten dog beskeden. Sommeren i år har ikke kun budt på varmerekorder. Trafikken mellem de danske landsdele har været mere travl end nogensinde. I august 2019 kørte knap 1,3 mio. biler over Storebæltsbroen. Helt præcist 1.287.745 køretøjer, hvilket svarer til godt 41.500 biler om dagen i gennemsnit. Til sammenligning var den gennemsnitlige døgntrafik i 2018 på omkring 35.000 biler – så august har været en travl måned i Storebælts betalingsanlæg. Måned og årstal Antal køretøjer August 2019 1.287.745 August 2018 1.283.255 Juli 2019 1.271.081 August 2017 1.253.736 Juni 2019 1.252.766 Figur 1: De fem største måneder i Storebæltsbroens historie Færre personbiler på broen trækker trafikvæksten ned Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra august 2018, som lå på 1.283.225, dvs. ca. 4.500 færre biler end ved dette års m