Højteknologisk brandbil til Storebæltsbroen skal øge sikkerheden ved lastbilbrande

Ny specialdesignet brandbil er i stand til at tøjle og slukke lastbilbrande på Storebæltsbroen langt mere effektivt. Den griber bogstaveligt talt opgaven an fra en ny vinkel. Sammen med brandisolering af hovedkablerne er brandbilen et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.

Brandslukning er en kompliceret affære på en bro, hvor det kan være svært at kommet til fra ydersiden.

Efter flere episoder med lastbilbrande, senest i juli, har Sund & Bælt investeret i en specialsprøjte til slukningsarbejdet. Den skal være med til at højne sikkerheden for de mange tusind trafikanter, der dagligt bruger broen.

Udstyret med en 14 meter lang bom kan det nye brandkøretøj med en fjernstyret vandkanon sprøjte vand ind fra broens yderside og nå ellers svært tilgængelige og kritiske steder.

”En lastbilbrand er en kompliceret størrelse at håndtere på en bro. Dels er det en stopklods for trafikken, som ikke kan ledes en anden vej. Men det handler i høj grad også om at beskytte hængebroens kabler mod brandskader, så vi sikrer, at bæreevnen ikke bliver påvirket,” siger Kim Agersø Nielsen, teknisk chef i Sund & Bælt med ansvar for konstruktioner og anlæg.

”Med en brændende lastbil i nødsporet er det svært at komme til med almindeligt brandslukningsudstyr. Den nye sprøjte er bygget til formålet og kan bekæmpe ilden udefra. Den kan dermed sænke temperaturen meget hurtigere, så broens hovedkabler ikke tager skade.”

Ikke en hyldevare

Når den gamle brandbil triller endeligt i garagen, er det efter mere end 20 års tjeneste på Storebæltsbroen. Den bliver afløst af et tilløbsstykke for entusiaster. Foruden den bevægelige bom med vandkanon har den plads til tre gange så meget vand som sin forgænger, et højteknologisk skumanlæg der gør den drøj i brug, og desuden har den mulighed for at bjerge biler og mindre varevogne væk – en unik kombination af værktøjer samlet i én sprøjte.

”Det er noget, vi glæder os meget til. Den giver os nogle andre muligheder og værktøjer til brandbekæmpelse og oprydning. Sammensætningen af elementer gør, at vi får et væsentligt bedre værktøj, som også kan medvirke til at genetablere fremkommeligheden på broen hurtigere,” siger Michael Djervad, beredskabschef hos Slagelse Brand og Redning, der sammen med Sund & Bælt har taget beslutningen om den nye brandsprøjte.

En del af et større beredskab

Sund & Bælt vurderer jævnligt beredskabet og har bl.a. på baggrund af danske og internationale erfaringer med lastbilbrande øget indsatsen med brandsikring. Siden foråret er der arbejdet på at sikre cirka 1200 meter hovedkabel med brandhæmmende maling og isolerende brandtæpper, der skåner stålet fra varmen ved en evt. brand.

”Det er et område, vi jævnligt kigger på. Lastbilbrande er ikke mere sandsynlige på en bro en andre steder, men konsekvenserne er bare større her. Så det er et sted, hvor det giver rigtig god mening at brandsikre,” siger Kim Agersø Nielsen.

Den nye specialsprøjte er bestilt og forventes leveret i efteråret næste år.

Fakta om den nye brandbil

• Specialsprøjten er udstyret med en 14 meter lang bom, der kan drejes i en vilkårlig retning
  • Yderst på bommen er der en fjernstyret vandkanon
  • Brandfolkene kan følge vandkanonens arbejde via et almindeligt og et termisk kamera.
  • Der er plads til 6000 liter vand.
  • CAF – Compressed Air Foram system, der blander skumvæske i vandet og giver en større slukningseffekt.
  • Bjergningsbom til køretøjer under 3500 kg.
  • Brandbilen indgår i beredskabet for Storebæltsforbindelsen, som sker i samarbejde med bl.a Slagelse Brand og Redning. Slagelse Brand og Redning leaser køretøjet af Kommune Leasing.

Udstyret med en 14 meter lang bom, kan den nye brandbil på Storebæltsbroen bekæmpe lastbilbrande langt mere effektiv fra alle vinkler.
Den specialdesignede brandbil er et vigtigt led i at brandsikre Storebæltsbroen.

Godt resultat trods faldende trafik28.11.2019 16:44:33 CETPressemeddelelse

Trafikvæksten har været vigende i den sidste del af perioden, men et fortsat lavt inflationsniveau betyder, at forventningerne til årets resultat fastholdes. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.236 mio. kr. og steg med 2,1 pct. i forhold til samme periode sidste år Det skyldes primært en stigning i den samlede trafik på 2,4 pct. Personbiltrafikken steg med 2,4 pct., mens lastbiltrafikken voksede med 2,5 pct. I gennemsnit passerede godt 37.000 køretøjer forbindelsen i døgnet. I september faldt trafikken dog samlet 0,3 pct., og denne tendens er fortsat i oktober med et fald på 0,2 pct. Væksten for personbiler har i de to måneder været negativ, mens væksten for lastbiler fortsat er positiv, men markant aftagende. Samtidig var der et fald i indtægterne fra jernbanerne over Storebælt og Øresund på 14 mio. kr. i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes primært færre passagerer over Storebælt på grund af omfattende sporarbejder ved Ringsted og også i påsken på Storebælts jernbane

Storebælt opruster mod klimaforandringer21.11.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Sund & Bælt har klimasikret og forhøjet digerne ved Sprogø. Hundredetusind ton granitsten holder nu havet tilbage og beskytter Storebæltstunnellen mod oversvømmelse. Opgraderingen er et nødvendigt værn med udsigten til stigende vandstande og mere ekstremt vejr fremover. Samtidig bidrager arbejdet til at sikre samfundskritisk infrastruktur. Hver dag rejser 21.000 passagerer på jernbanestrækningen under Storebælt mellem Øst- og Vestdanmark. En vigtig trafikal nerve, som Sund & Bælt nu har sikret yderligere ved at forhøje digerne på nordsiden af Sprogø, så de kan stå imod fremtidens klima, - Det er en vigtig opgave for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen. Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund og Bælt. I alt er ca. 1500 meter diger blevet forhøjet med 1,5 meter, så